Znaleziono 0 artykułów
28.06.2023

5 rzeczy, które warto wiedzieć o wakacyjnym wydaniu „Vogue Polska”

28.06.2023
(Współpraca artystyczna z AI: Nicola Bergamaschi, fot. Mateusz Grzelak)

Jak wygląda sesja okładkowa, którą współtworzyła sztuczna inteligencja? Czy należy się bać AI? Dlaczego młodzi projektanci tak szybko odchodzą ze znanych domów mody? Dlaczego polski raper Bedoes chce pracować tylko z przyjaciółmi? Które miejsca nad polskim morzem trzeba koniecznie odwiedzić tego lata? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w wakacyjnym wydaniu „Vogue Polska”.

1. Sesja okładkowa, która powstała we współpracy z artystą Nicolą Bergamaschim oraz sztuczną inteligencją

(Współpraca artystyczna z AI: Nicola Bergamaschi, fot. Mateusz Grzelak)

W branży mody to nie nowy model butów czy torebka wzbudzają teraz najwięcej emocji, ale sztuczna inteligencja. – Mamy do czynienia z kolejną wielką rewolucją, taką na miarę rewolucji przemysłowej – mówi artysta Nicola Bergamaschi, którego, razem ze sztuczną inteligencją, zaprosiliśmy do współpracy przy sesji okładkowej wakacyjnego wydania „Vogue Polska”. Jak podkreśla Ali Toth, szef działu mody „Vogue Polska”, priorytetem było nie wyręczanie się AI, lecz kreatywna współpraca oraz wykorzystanie jej potencjału tam, gdzie napotykamy ograniczenia, takie jak czas czy budżet. 

Zaskakujące kulisy pracy nad sesją okładkową opisuje redaktor mody Kamila Wagner. Swój tekst pisała wspólnie z czatem GPT i to, co miało być generowaniem na komendę, okazało się formą rozmowy, której biegu nie dało się przewidzieć: – Sztuczna inteligencja nie posiada osobistej perspektywy, w ograniczonym stopniu pojmuje zniuansowane konteksty społeczne i zjawiska kultury, nie bazuje na emocjach. Zanim sztuczna inteligencja zacznie być bardziej innowacyjna, warto korzystać z jej zasobów zgodnie z zasadą synergii – pisze redaktor mody.

2. Jak stać się wiralem oraz o tym, dlaczego nie warto bać się AI

(Współpraca artystyczna z AI: Nicola Bergamaschi, fot. Mateusz Grzelak)

W numerze staraliśmy się spojrzeć na AI, nie pomijając również obaw i zagrożeń, jakie ze sobą niesie. Rosnąca popularność ChatGPT i innych modeli językowych opartych na sztucznej inteligencji wywołuje duże emocje. Aleksandra Przegalińska, profesorka Akademii Leona Koźmińskiego, doktorka habilitowana, filozofka, badaczka rozwoju nowych technologii, humanoidalnej sztucznej inteligencji, robotów społecznych i technologii ubieralnych, przekonuje, że zamiast roztaczać kasandryczne wizje o demontażu rynku pracy, powinniśmy skupić się na używaniu tego narzędzia tak, by jak najmądrzej z niego skorzystać. – Chociaż AI jest praktyczną, konkretną dziedziną życia, narracja wokół niej podobna jest do tej o UFO. Toczy się w przestrzeni radykalnej spekulacji dotyczącej „złego” – mówi Przegalińska w rozmowie z Joanną Łazarz. Stawia tezę, że za chwilę korzystanie w pracy z generatywnej sztucznej inteligencji będzie oczywistością.

W wakacyjnym wydaniu zastanawiamy się także, co sprawia, że rzeczy stają się wiralem. Jest on przedmiotem badań medioznawców, ekonomistów, trendwatcherów, socjologów, prawników i przedstawicieli wielu innych dziedzin, którzy próbują zrozumieć jego fenomen. Hasła takie jak „nepo baby”, „barbiecore” czy „quiet luxury” błyskawicznie opanowały internet, by na stałe wejść do języka. Julia Właszczuk sprawdza, czy istnieje uniwersalny przepis na przewidywanie trendów.

3. Zdymisjonowani projektanci, fenomen marki Coperni i nowe pokolenie projektantów biżuterii

(Fot. Gosia Turczyńska)

 Śpieszmy się kochać projektantów, tak szybko odchodzą ze stanowisk – pisze Piotr Zachara w lipcowo-sierpniowym wydaniu „Vogue Polska”. Odkryty na Instagramie Charles de Vilmorin spędził w Rochas cztery lata, Rhuigi Villaseñor pełnił funkcję dyrektora kreatywnego Bally przez dwa lata, a rekordzistą okazał się Ludovic de Saint Sernin, który w grudniu 2022 roku zaczął kierować domem mody Ann Demeulemeester, a sześć miesięcy później przestał. Kadra zarządzająca szybko traci cierpliwość. Jak dobitnie stwierdza Zachara, za nic mając wykształcenie, kreatywność, stypendia i zdobyte nagrody. 

A jak na rynku radzą sobie młodzi polscy projektanci biżuterii? Z tekstu Kamili Wagner dowiecie się, że większość z nich wciąż pracuje z domu. Nie potrzebowali drogich szkół, agencji PR-owych ani inwestorów. Reprezentują nowy sposób prowadzenia biznesu. 

Nina Ornatkiewicz (Fot. Bartek Wieczorek)

Swój biznes z sukcesem prowadzi także duet stojący za marką Coperni. Ich szklana torebka szybko stała się ulubionym dodatkiem it-girls. A wiralem okazał się pokaz na sezon wiosna-lato 2023, w którym ubraną tylko w stringi Bellę Hadid pokryli tkaniną w spreju. Gdy wyschła, z pomocą nożyczek uformowali ją w sukienkę. – Meyer i Vaillant innowacji i techniki używają nie tylko do tego, by przecierać szlaki w branży, ale przede wszystkim do tworzenia minimalistycznej i łatwej w noszeniu mody – pisze Michalina Murawska.

(Fot. Ina Lekiewicz Levy)

4. Raper Bedoes o rodzinie z wyboru

(Fot. Bartek Wieczorek)

– Do wszystkiego, w co się angażuję, wolę zaprosić przyjaciół, którym ufam, z którymi wiele mnie łączy. Wolę, żebyśmy do wszystkiego doszli sami, nawet metodą prób i błędów, ale żeby zostało w rodzinie – mówi raper Bedoes w rozmowie z Eweliną Kołodziej. – Miałem marzenie, chłopaków i Roksanę. To mi wystarczyło na początek. Powiedziałem im, że niezależnie, czy wytwórnia wyjdzie, czy nie, to jest coś, czego zawsze chcieliśmy spróbować – dodaje artysta, który postanowił podjąć ryzyko, by pójść na swoje, by móc opowiedzieć historię 2115, czyli swoją i swoich przyjaciół. Wewnętrzny głos podpowiadał mu, że to dobry moment, mimo że nie miał gotowego planu na wytwórnię. Ogromnym wsparciem była Roksana, jego dziewczyna, która znajdowała rozwiązania nawet w najtrudniejszych momentach. A gdyby się nie udało? – Jeśli się nie uda, to będziemy myśleć, co dalej, a jeśli się uda, to będzie wspaniale. Postawiliśmy wszystko na jedną kartę, co nie zawsze jest mądre i przyjemne, ale są decyzje, które trzeba podejmować – wyznaje artysta.

5. W trzecim wydaniu „Vogue Polska Travel” zabieramy czytelników nad Bałtyk

(Fot. Katarzyna Ciejka/Travelicious)

„Nigdzie indziej nie ma takich plaż, takich pachnących lasów, takich zachodów słońca. Nigdzie indziej gofr z bitą śmietaną i jagodami nie smakuje tak jak nad Bałtykiem. Można szukać piękna wszędzie na świecie, ale nostalgiczny powrót nad polskie wybrzeże przenosi mnie do krainy dziecięcych zachwytów” – pisze o najnowszym wydaniu „Vogue Polska Travel” redaktorka prowadząca Katarzyna Ciejka / Travelicious. Razem z Małgosią Mintą opisują polskie wybrzeże kilometr po kilometrze, dzieląc je na regiony: Zachodniopomorskie, Pomorskie, Hel, Trójmiasto oraz Mierzeję Wiślaną. Odwiedziły najpiękniejsze hotele i pensjonaty, sprawdziły, które restauracje i kawiarnie zasługują na wyróżnienie. To podróż przez piękne krajobrazy, niezapomniane smaki oraz inspiracje, jakich doświadczyć można tylko nad polskim morzem. 


Podwójny, lipcowo-sierpniowy numer „Vogue Polska”, który ukaże się z tegoroczną edycją „Vogue Polska Travel”, trafi do sprzedaży 29 czerwca. Zamów go już dziś z dostawą do domu: KUP TERAZ.

(Współpraca artystyczna z AI: Nicola Bergamaschi, fot. Mateusz Grzelak)

 

Redakcja Vogue.pl
  1. Moda
  2. 5 rzeczy, które warto wiedzieć o wakacyjnym wydaniu „Vogue Polska”
Proszę czekać..
Zamknij