Znaleziono 0 artykułów
07.05.2024

Noc Mody, czyli pokaz 8 dyplomów w Domu Handlowym VITKAC

07.05.2024
Fot. Materiały prasowe

18 maja 2024 roku, z okazji Nocy Muzeów, Dom Handlowy VITKAC zaprasza nie tylko na luksusowe zakupy, lecz także na wyjątkową modową wystawę. Otóż tego wieczoru w jego eleganckich, minimalistycznych wnętrzach zaprezentowane zostaną projekty dyplomowe absolwentek i absolwentów Katedry Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tym samym każdy, kto między godziną 19:00 a północą wstąpi na Bracką 9, będzie miał okazję zapoznać się z twórczością młodych polskich projektantek i projektantów, debiutujących na polskiej mapie modowej.

W kolekcjach dyplomowych, których fragmenty zostaną pokazane na wystawie, słychać echa najbardziej aktualnych zagadnień społecznych, obyczajowych i politycznych, a także tych związanych z wyzwaniem, jakie stanowi kryzys klimatyczny. Ośmioro twórców, których projekty ozdobią na ten jeden wyjątkowy wieczór przestrzeń Domu Handlowego VITKAC, to: Zofia Bal, Maria Czarnecka, Gustaw Duliński, Karol Malanowski, Zuzanna Olszewska, Karolina Terenowska, Tomasz Umbras i Pola Wiślicz. Każda ze stworzonych przez nich kolekcji bazuje na oryginalnym pomyśle, często odwołującym się do osobistych przemyśleń lub doświadczeń.

Kolekcja autorstwa Zofii Bal, „Healing & Transforming”, dotyka zagadnień cielesności i traumy w kulturze współczesnej. Projekty, które powstały w jej ramach, są inspirowane tradycyjną japońską techniką kintsugi – naprawą ceramiki laką z dodatkiem sproszkowanego złota. Proces ten projektantka postrzega jako metaforę psychicznej transformacji i uzdrowienia. Prezentowane na wystawie dzieła powstały przy wykorzystaniu autorskich eksperymentów z sitodrukiem na tkaninach i puchnącą farbą.

Fot. Materiały prasowe

Projekty z pracy dyplomowej Marii Czarneckiej również nawiązują do kultury azjatyckiej. W Japonii, w przeciwieństwie do świata Zachodu, tworząc odzież, zachowuje się dwuwymiarowy charakter tkaniny. Dodatkowo, techniki składania pozwalają uzyskać trójwymiarową formę bez niszczenia i marnowania materiału. W kolekcji „Cut Up” ubrania są więc bezszwowe, oparte na prostokątnych wykrojach, a formę 3D nadaje im technika zbliżona do origami. Wszystkie stylizacje ulegają transformacjom, aby zobrazować przejście między modą zachodnią a japońską.

Fot. Materiały prasowe

Kolekcja stworzona przez Gustawa Dulińskiego to efekt rozmyślań nad rolą mężczyzny w dzisiejszym świecie. W wizji projektanta, zatytułowanej „Boys World”, klasyczny męski garnitur zyskuje nowy wymiar poprzez zestawienie z odzieżą piłkarską. Ta z kolei ma symbolizować wspomnienia z dzieciństwa i czasy chłopięcej beztroski. Zestawienie tych dwóch męskich – a jednak bardzo różnych – światów skłania do refleksji.

Fot. Materiały prasowe

Pokazywane w Domu Handlowym VITKAC dzieła Karola Malanowskiego odnoszą się do kultury pracowniczego dress codeu. Jego dyplomowa kolekcja pt. „Owocowe czwartki” to rodzaj surrealistycznego żartu z konwencji i tak zwanego normcoreu, ale i przejaw buntu wobec tradycyjnych struktur zawodowych. 

Fot. Materiały prasowe

Zuzanna Olszewska w swojej pracy podjęła próbę dekonstrukcji symboli patriarchatu, a tym samym unaocznienia jego strukturalnych wad. Ideą, jaka przyświecała projektantce, było „uszycie” nowej rzeczywistości, zrywającej z panującymi dotychczas zasadami i normami genderowymi.

Fot. Materiały prasowe

Za główną inspirację kolekcji Karoliny Terenowskiej posłużyła mitologia słowiańska. Projektantka w swoich dziełach nawiązuje również do pomijanego często w narracji historycznej okresu przenikania się religii politeistycznej i chrześcijańskiej.

Fot. Materiały prasowe

Tomasz Umbras w swojej pracy dyplomowej „Return of the Witch” przywołuje figurę czarownicy – tej z legend i tej dzisiejszej. Jej współczesną wersją, zdaniem projektanta, jest każda osoba, której indywidualność nie jest akceptowana przez społeczeństwo, oraz każda osoba, która mierzy się z alienacją i wykluczeniem.

Fot. Materiały prasowe

Pola Wiślicz podjęła zaś niezwykle aktualny temat kryzysu klimatycznego. Tytuł kolekcji zaczerpnęła ze słów słynnego malarza Edvarda Muncha: „From my rotting body, flowers shall grow and I am in them, and that is eternity”. Nazwa kolekcji mówi więc o przemijaniu, nieuniknionym końcu, który – w myśl prawa natury – daje początek czemuś nowemu, a więc: nadzieję. Do stworzenia poszczególnych projektów użyto naturalnych tkanin (lnu, jedwabiu, bawełny), a także autorskiego bioplastiku – mikstury wody, skrobi kukurydzianej, octu i gliceryny.

Fot. Materiały prasowe

Dziełom każdego z wymienionych absolwentów Akademii Sztuk Pięknych będzie można przyjrzeć się z bliska już 18 maja w Domu Handlowym VITKAC. Wielbiciele mody będą mieli też wyjątkową okazję, by zrobić zakupy aż do północy. A że VITKAC oferuje kreacje i akcesoria najsłynniejszych światowych marek, niewątpliwie będzie z czego wybierać.

 

Współpraca kuratorska: Romuald Demidenko i Anna Palacz (Wydział Wzornictwa ASP w Warszawie)
Koordynacja: Zofia Kawecka i Justyna Jabłońska (Biuro Promocji i Współpracy ASP w Warszawie), Weronika Kosycarz (VITKAC)

Foto i dyrekcja artystyczna: Greg Mikrut
Produkcja i dyrekcja artystyczna: Wera Krukowiecka
Video: Please Productions
Identyfikacja graficzna: Katarzyna Jurczenia, Magdalena Ząbek
Produkcja: ASP w Warszawie, VITKAC

Natalia Hołownia
Proszę czekać..
Zamknij