
Open call PhotoVogue 2025 zaprasza kobiety oraz wszystkie osoby identyfikujące się jako kobiety do nadsyłania prac przedstawiających różne sposoby pokazania konbiecości za pomocą fotografii i filmu.
Iluzja liniowego postępu – przekonanie, że prawa, widoczność i uznanie kobiet są kwestiami fundamentalnymi i nieodwoływalnymi – została zniszczona przez obecny klimat polityczny. Na całym świecie widać coraz większy opór przeciwko autonomii kobiet, zaczynając od praw reprodukcyjnych, kończąc na wolności wypowiedzi, co przypomina nam, że to, co kiedyś zostało nam dane, może zostać również odebrane.
W tym kontekście szczególnie ważna wydaje się kwestia nie tylko przyglądania się, jak kobiety widzą świat, ale i tego w jaki sposób tworzą przestrzenie, w których mogą prezentować swoją perspektywę. W świecie, w którym ich zdolność do kształtowania narracji i tworzenia wizji jest polem bitwy, ich reprezentacja staje się zarówno aktem oporu, jak i narzędziem zmian.
Od pokoleń kobiety walczyły nie tylko o poprawę tego, jak są postrzegane, ale i prawo do widzenia świata na swoich własnych zasadach. Fotografia i film od dawna są przestrzeniami, w których ważna jest nie tylko estetyka, ale i przekaz.
Tegoroczny konkurs PhotoVogue dedykowany jest kobietom widzianym przez kobiety. Będzie celebracją niezliczonej ilości sposobów, w jakie przedstawiają one same siebie, a także siebie nawzajem poprzez fotografię i film.
Od kobiecego spojrzenia po kobiecą wizję

W 2016 roku festiwal PhotoVogue zgłębiał już temat kobiecego spojrzenia. Wzięły w nim wtedy udział takie artystki jak Cindy Sherman, Petra Collins, Aida Muluneh, Nan Goldin, czy Zanele Muholi. Wydawało się wówczas, że jest to pilny i rewolucyjny temat – niezbędny kontrapunkt dla męskiego spojrzenia steoretyzowanego przez Laurę Mulvey. Nowe pokolenie fotografek i twórczyń filmów upominało się o swoje prawa do patrzenia oraz bycia postrzeganymi na swoich własnych zasadach.
Prawie dekadę później zadajemy sobie pytanie: Czy kobiece spojrzenie (tzw. female gaze) nadal oddaje złożoność tego, jak kobiety postrzegają dziś świat?
Choć kobiece perspektywy w fotografii, filmie i sztukach audiowizualnych poszerzyły się, bariery systemowe wciąż istnieją. Kobiety nadal mierzą się z nierównościami w widoczności, możliwościach i stabilizacji finansowej. Jednocześnie platformy cyfrowe, choć oferują nowe możliwości reprezentacji, intensyfikują procesy nadzoru, komercjalizują narrację feministyczną oraz ograniczają kobiecą wolność w wyrażaniu siebie.
Być może kobiece spojrzenie, będące bezpośrednią odpowiedzią na męskie spojrzenie (male gaze), już nie wystarcza – pozostaje bowiem w związku z binarnym postrzeganiem problemu. Zamiast tego współczesne teorie feministyczne i krytyczne poszerzyły nasze rozumienie wizji i reprezentacji. Wykraczając poza sztywne kategorie polecają brać pod uwagę płynność, intersekcjonalność oraz samookreślanie się.
Myślicielki, które mówią o równości kobiet

Bell Hooks – zgłębia, jak rasa, klasa i sprzeciw wpływają na sposoby postrzegania rzeczywistości przez kobiety.
Judith Butler – twierdzi, że płeć jest płynna i podlega ciągłym zmianom.
Rosi Braidotti – wykazuje powiązania pomiędzy tożsamością a technologią, środowiskiem i zmianami w strukturach społecznych.
Audre Lorde – traktuje różnice jako źródło siły, a nie podziałów.
Sylvia Wynter – kwestionuje kolonialne i rasowe hierarchie, które kształtują dominujące paradygmaty wizualne.
Donna Haraway – podważa esencjalizm, opowiadając się za hybrydyzacją.
Czerpiąc z tych perspektyw, wykraczamy poza binarne ramy i uznajemy, że sposoby widzenia świata przez kobiety są dynamiczne – kształtowane przez ich doświadczenia, historie, oraz siły społeczno-polityczne, które je redefiniują.
Jak należy interpretować motyw przewodni PhotoVogue 2025?

Konkurs nie ma na celu poszukiwania jednej definicji „kobiecego spojrzenia”, a pokazanie w jaki sposób kobiety widzą, interpretują i rekonstruują pewne idee. Nie chodzi o stawianie się w opozycji do dominujących paradygmatów, ale o afirmację kobiecych perspektyw jako tych zróżnicowanych, płynnych i pełnych determinacji.
„Vogue” przyjmuje zgłoszenia od wszystkich kobiet oraz osób identyfikujących się jako kobiety bez względu na rasę, tożsamość płciową, seksualność, poziom sprawności czy pochodzenie społeczno-polityczne.
Jak przypomina Susan Sontag w książce „O fotografii”, fotografia nie stanowi po prostu odzwierciedlenia rzeczywistości – ona ją tworzy.
W czasach, gdy kobiece tożsamości podlegają atakom, gdy ich prawa, a nawet sam fakt istnienia, są wymazywane, fotografowanie kobiet jest aktem afirmacji. To deklaracja, że istnieją, że widzą, i że są widziane – na własnych warunkach.
„Kobiety widziane przez kobiety”: Odzyskiwanie narracji

W 2016 roku konkurs „Kobiece spojrzenie” był interwencją w świecie, w którym kobiece perspektywy były od dawna pomijane. Był to krok konieczny do odzyskania przestrzeni w świecie kultury wizualnej. Prawie dziesięć lat później, dyskusja ta musi przejść ewolucję. Dlatego tegoroczny konkurs wykracza poza binarną odpowiedź na „Męskie spojrzenie”, wykorzystując bardziej płynne, charakteryzujące się większym przekrojem podejście, odzwierciedlające złożoność tematów tożsamości, władzy i reprezentacji w dzisiejszych czasach.
W 2025 roku konkurs „Kobiety widziane przez Kobiety” to potwierdzenie, że kobieca wizja to wielka siła. Jeśli aparat fotograficzny daje władzę, zacznijmy ją dzierżyć.
Jak zgłosić się do konkursu?

„Vogue” poszukuje fotografek i twórczyń filmów z całego świata, których prace daje świeżą, przykuwającą uwagę perspektywę, w całym przekroju gatunków – od mody przez fotografię i filmy dokumentalne po portrety.
Kto może nadsyłać prace i do kiedy?

Prace można nadsyłać bezpłatnie za pośrednictwem platformy Picter od 18 marca do 1 czerwca. Konkurs otwarty jest dla wszystkich osób identyfikujących się jako kobiety w wieku co najmniej 18 lat.
Akceptowane formaty i tematyka prac

W ramach konkursu przyjmowane będą projekty fotograficzne, filmowe i multimedialne, które zgłębiają to, jak kobiety widzą świat i jak są przez ten świat widziane. Nie przyjmowane będą prace wygenerowane przez AI. Każdy może nadesłać serię maksymalnie 15 obrazów (dozwolone są również elementy video) i/lub 60-sekundowy fragment filmu.
Jury konkursu i zasady przyznawania wyróżnień

Jury, na które składają się redaktorzy i redaktorki „Vogue’a” oraz międzynarodowy panel ekspertów ds. sztuk wizualnych ocenią zgłoszenia, gwarantując szeroką, inkluzywną perspektywę. Jeśli zgłaszasz swoje prace do innych organizowanych przez „Vogue’a” konkursów, możesz aplikować również tutaj, nadsyłając inny projekt.
PhotoVogue zastrzega sobie prawo do włączania lub dyskwalifikacji uczestniczek konkursu, stojąc na straży bezpiecznej, inkluzywnej i pełnej szacunku przestrzeni twórczej.
Granty w konkursie PhotoVogue 2025

„Vogue” przyzna nagrody o wartości 12 tys. dolarów w formie grantów dla trzech artystek, których prace kwestionują konwenanse i poszerzają możliwości twórcze.
Outstanding Vision Grant (6 tys. dolarów) dla artystki przesuwającej granice twórcze .
Vision Grant (4 tys. dolarów) dla artystki o interesującej, wyjątkowej perspektywie.
Rising Voice Grant (2 tys. dolarów) dla obiecującej początkującej artystki wykazującej się oryginalnością.
Rozpoznawalność i możliwość pokazania swoich prac międzynarodowej publiczności

Prace wybranych artystek zostaną zaprezentowane podczas kolejnej edycji festiwalu PhotoVogue i będą miały szansę na publikację w wydaniach „Vogue’a” z całego świata. Oprócz tego zostaną wybrane do udziału w kolejnej edycji PhotoVogue Virtual Portfolio Reviews.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.