Znaleziono 0 artykułów
01.03.2025

Dzieła polskich twórców sztuki użytkowej zachwycają świat na targach Nomad

01.03.2025
Fot. Materiały prasowe Craftica

Pojęcie ekskluzywności czy wyjątkowości odnosi się do każdej dziedziny życia, również do wyposażenia mieszkania czy domu. Czasem wystarczy jeden unikatowy przedmiot – lampa, stolik, wazon – i już wnętrze nabiera oryginalności. 

Tym oryginalnym, niepowtarzalnym przedmiotom poświęca się coraz więcej uwagi. Zmieniły się zarówno kryteria tradycyjnego podziału na sztukę i rzemiosło, jak i pojęcie aktualności; twórcy, najczęściej mający ukończone studia artystyczne, coraz częściej sięgają po wzory i materiały charakterystyczne dla swojego regionu czy rodzimej kultury. I realizują przedmioty będące w istocie unikatowymi dziełami sztuki. To one właśnie są od kilku lat pokazywane w ramach międzynarodowego festiwalu Homo Faber, którego ostatnia edycja gościła jesienią 2024 w weneckiej Fondazione Giorgio Cini na wyspie San Giorgio Maggiore. 

Ruszył też rynek. W szwajcarskim St. Moritz już po raz ósmy odbyły się targi unikatowych przedmiotów pod nazwą Nomad. W dniach 20–23 lutego w pomieszczeniach dawnego budynku leczniczego Klinik Gut kilkudziesięciu wystawców ze świata prezentowało wyroby z drewna, porcelany, szkła i ceramiki, a także meble, kilimy, lampy i wszelkie inne przedmioty ozdobne. Polscy twórcy reprezentowani tam byli przez powstałą w listopadzie 2024 roku galerię Craftica, założoną przez Fundację Rodziny Staraków, a prowadzoną przez Annę Woźniak-Starak.

Fot. Materiały prasowe Craftica

– Od lat z pasją kolekcjonuję obiekty artystyczne. A świeże spojrzenie na polskie rzemiosło zaszczepił we mnie Francuz Patrice Nourissat, uznany dekorator i mój przyjaciel, który zachwycił się zakopiańskim rękodziełem. A podczas wizyty na Homo Faber w Wenecji przeżyłam zachwyt, widząc, jak rzemiosło artystyczne może być pięknie celebrowane. Zapragnęłam przenieść to podejście na nasz lokalny grunt! Mamy zarówno wybitnych projektantów, jak i unikatowe, zakorzenione w tradycji techniki, jednak brakuje nam nowoczesnego myślenia o rzemiośle jako najciekawszej dziś gałęzi sztuki współczesnej. Dlatego galeria Craftica ma być przestrzenią współpracy między twórcami z Polski i zagranicy, wymiany doświadczeń oraz dzielenia się warsztatem pracy twórczej – wyjaśnia Anna Woźniak-Starak. I dodaje: – W Polsce istnieje luka między ogromnym potencjałem twórczym a możliwościami rynku, dotychczas nie rozwinęły się silne instytucje prywatne, które stanowiłyby platformę łączącą twórców z nabywcami i dbały o budowanie wartości polskiego rękodzieła w sposób współczesny oraz atrakcyjny dla międzynarodowej publiczności. Mam nadzieję, że Craftica wypełni tę lukę, łącząc twórców, kolekcjonerów i pasjonatów sztuki użytkowej. Bo aby tworzyć arcydzieła, trzeba mieć odpowiednie warunki, w tym odbiorców gotowych zapłacić za wiele miesięcy pracy nad pojedynczym dziełem sztuki.

Fot. Materiały prasowe Craftica

To ona jest też inicjatorką powtarzalnego konkursu pod nazwą Kunszt, organizowanego w rytmie dorocznym: najpierw trwa nabór projektów, z których jury wybiera trzy najlepsze. Każdy z wybranych twórców reprezentuje inną technikę, surowiec i rodzaj przedmiotu, a proces jego powstawania jest filmowany, dzięki czemu widzowie mają dostęp do warsztatu twórczego. Następnie jury wybiera laureata/laureatkę.

– To konkurs inny od wszystkich, nie naśladuje żadnego istniejącego już przedsięwzięcia, powstał na podstawie diagnozy potrzeb projektantów i rzemieślników artystów – mówi przewodniczący jury, profesor historii sztuki Piotr Korduba. – Po pierwsze, jest adresowany do tych, którzy chcą się poświęcić pracochłonnym technikom pracy z materiałem i stworzyć przedmiot unikatowy. Po drugie, większość konkursów dotyczy nie rzemiosła artystycznego, a wzornictwa. Po trzecie, obejmuje stypendium potrzebne, by ze spokojem poświęcić się pracy nad projektem, gdyż trzem finalistom/finalistkom zapewnia środki na wykonanie przedmiotu.

Fot. Materiały prasowe Craftica

Pierwsza odsłona konkursu odbywała się pod hasłem „Więcej światła”. W listopadzie 2023 roku wygrała go para Zuzanna Spaltabaka i Igor Jansen za rozbudowany na wiele gałęzi świecznik „Cybersigilism”, który został pokazany na wystawie Homo Faber i wzbudził ogromne zaciekawienie. Druga odsłona – „Obiekt schówkowy” – została rozstrzygnięta jesienią 2024 i przyniosła nagrodę Zofii Sobolewskiej za kabinet intarsjowany barwioną, prasowaną słomą ułożoną w kwiatowe motywy wzięte z Wyspiańskiego. To ona właśnie cieszyła się na targach w St. Moritz największym zainteresowaniem. Ten fenomen wyjaśnia wiceprzewodnicząca jury Kunsztu, profesorka antropologii Ewa Klekot: – To jest rzemiosło artystyczne, które opiera się na świetnej znajomości materiałów i technik, ale relacja między twórcą a odbiorcą jest pozbawiona elementu społecznej egzotyzacji. Mamy tutaj grę w nowoczesnym polu sztuki. Rzemiosło ma dla mnie wartość jako ucieleśniona znajomość materiału, bardzo ważna także w kontekście konceptualizacji pola sztuki.

Fot. Materiały prasowe Craftica

Anna Woźniak-Starak ma dalekosiężne cele. – Chcę zadbać o lepszą ekspozycję polskich artystów na arenie międzynarodowej i sprawić, by na świecie doceniono ich talent – mówi. – Głęboko wierzę, że galeria jako część ekosystemu działań Fundacji Rodziny Staraków może być katalizatorem zmiany w postrzeganiu polskiego rzemiosła na świecie. Chcemy docierać do kolekcjonerów z zagranicy i dawać artystom z Polski możliwość udziału w najważniejszych wydarzeniach artystycznych i targowych w Europie, takich jak ostatni Nomad Circle. Obserwowanie reakcji międzynarodowej, wysmakowanej publiczności na polską sztukę było niesamowitym przeżyciem. Tak rozumiem naszą misję – łączyć wybitnych artystów z ludźmi, którzy są w stanie prawdziwie docenić ich kunszt.

Profesjonalny „Galerie Magazine” uznał udział Craftiki Nomadzie’25 za najciekawszy spośród 42 galerii, podkreślając „wspaniałe odkrycie polskiego rzemiosła i kreatywność”. A właśnie został ogłoszony kolejny konkurs Kunszt pod hasłem Zasłona/Odsłona. Czekamy na laureatów z nadzieją, że równie szybko zyskają rozpoznawalność w świecie. 

Anda Rottenberg
  1. Kultura
  2. Design
  3. Dzieła polskich twórców sztuki użytkowej zachwycają świat na targach Nomad
Proszę czekać..
Zamknij