Sezon jesień-zima 2023 najlepiej opisuje tytuł oscarowego filmu „Wszystko wszędzie naraz”. Co działo się na wybiegach w światowych stolicach mody? W jakiej formie power dressing powraca do łask? Jakie emocje w Mai Ostaszewskiej budzi jej najnowsza rola w filmie Agnieszki Holland i jakie młode talenty warto mieć na oku? Sprawdźcie, co znajdziecie we wrześniowym wydaniu „Vogue Polska” z dwiema okładkami do wyboru.
1. Męski power dressing w jesiennej garderobie
„Z jednej strony domy mody starają się stworzyć must-have sezonu, z drugiej widzimy tendencję do projektowania »ubrań do noszenia«, w szczególności powrót power dressingu” – pisze Ina Lekiewicz Levy we wstępniaku do wrześniowego wydania „Vogue Polska”. Power dressingstał się tematem sesji okładkowej naszego nowego wydania, która powstała w Nowym Jorku, oraz raportu Michaliny Murawskiej. „O power dressingu zaczęto myśleć w kontekście wyróżniającej go konstrukcji. Mogła być ostra i geometryczna, kusa i wąska, obła i płynna, ekstremalnie oversize’owa. Zgrabnie przechodziła z projektów męskich na damskie i odwrotnie. Ogromne płaszcze o szerokich ramionach przeplatały się z topami sięgającymi żeber lub spodenkami tak krótkimi, że ledwo zakrywały pośladki. Aktualną modę należy więc określić mianem dualistycznej” – pisze redaktorka mody. Ambasadorami męskiego power dressingu w tym sezonie zostali Miuccia Prada i Raf Simons. Projektanci, którzy dopiero co zyskują rozgłos, również sięgają po tę estetykę, bazując na powrocie do podstaw. Pochodzący z Izraela Hed Mayner mówi, że jego praca polega na pobieraniu klasycznych elementów z męskiej garderoby i rozkładaniu ich na czynniki pierwsze, aż posłużą za budulec nowego towaru. „W przypadku marki Setchu gra przeciwieństw wybrzmiewa już w nazwie” – pisze Michalina Murawska.
2. Co działo się na wybiegach w światowych stolicach mody?
O tym, jakich obietnic nie dotrzymali projektanci w tym sezonie, pisze Kamila Wagner: „W Nowym Jorku twórcy postanowili gonić w kreatywności europejskie stolice. Zamiast stawiać na popisowy athleisure i modę codzienno-biznesową, szukali nowej tożsamości i oprawiali ją w najdziwniejsze scenografie”. Na wybiegach w Stanach na pewno zabrakło większej widoczności modelek i modeli plus size. Londyński tydzień mody zdominował debiut Daniela Lee w Burberry. „Kolekcją na jesień-zimę 2023 zrobił sobie żart z przywiązania Brytyjczyków do pogody, pokazał specyficzne lokalne poczucie humoru, na modę przełożył nawet utrwalone w języku idiomy” – pisze Kamila Wagner i wymienia, że w kulturze brytyjskiej zanurzyli się także Erdem oraz Simone Rocha. Zupełnie inną od poprzednich kolekcji zaprezentował w Mediolanie duet stojący za Jil Sander, a pewności siebie według redaktorki „Vogue Polska” nabrał także Maximilian Davis. Za to w Paryżu na gości tygodnia mody czekały przede wszystkim nowości.
3. Maja Ostaszewska o roli w nowym filmie Agnieszki Holland „Zielona granica”
„Zielona granica” powalczy o nagrodę główną na tegorocznym festiwalu filmowym w Wenecji. Rolę aktywistki działającej na rzecz uchodźców z polsko-białoruskiej granicy gra Maja Ostaszewska. „Powściągliwy, czarno-biały film Agnieszki Holland splata trzy narracje. Losy wielopokoleniowej rodziny uciekającej z wojennej Syrii, wątek postawionego przed moralnymi dylematami funkcjonariusza Straży Granicznej (Tomasz Włosok) i historię terapeutki Julii (Maja Ostaszewska), która z pozycji obserwatorki przechodzi na pozycję walczących o człowieczeństwo wolontariuszy” – pisze Anna Sańczuk, która rozmawia z aktorką o nowym filmie. – Nie ma we mnie zgody na to, że nie pomagamy osobom na białoruskiej granicy, a jednocześnie zupełnie odmiennie reagujemy na tragedię po ataku Rosji na Ukrainę – mówi Maja Ostaszewska i dodaje: – Kiedy coś mnie uwiera, budzi sprzeciw, po prostu zadaję sobie pytanie, co ja w tej sytuacji mogę dać od siebie, i działam. Na rzecz innych, ale także dla poczucia, że nie jestem bezradna.
4. Obiecujące talenty młodego pokolenia
Z twórczyniami i twórcami nowego pokolenia, o których będzie wkrótce głośno, rozmawia Julia Właszczuk. Kalendarz kompozytorki Aleksandry Słyż jest w tym sezonie wypełniony po brzegi. W dodatku artystka pracuje nad drugą płytą, która ma być dojrzalszą kontynuacją jej twórczości. Antek Sztaba, którego mogliśmy oglądać w produkcji „1989”, otwarcie mówi, że „aktor nie musi zginąć, żeby coś przeżyć”. Od przygotowań zdecydowanie bardziej woli praktykę. Emi Buchwald chce robić kino autorskie jak Jim Jarmusch, projektant biżuterii Tomasz Wichrowski inspiracje czerpie z symboliki hermetycznej i alchemicznej, autentycznych tradycji i twórczości swojego partnera, artysty Igora Kubika, a zdaniem kuratorki wystaw Michaliny Sablik jej kariera zaczęła się od szczęśliwego przypadku. Aktorka Magdalena Osińska pragnie być aktorką wszechstronną, tak jak Tilda Swinton, natomiast Kris Wardak zdaje sobie sprawę, że branża mody bywa nieprzewidywalna, tak że chce w pełni wykorzystać swoje 15 minut. Anna Konieczyńska rozmawia ze scenografem Jakubem Zwolakiem, który przekroczył dopiero trzydziestkę, a pracuje nieprzerwanie od 16 lat. – Tworzenie scenografii to najpiękniejsza praca na świecie. Pozwala wchodzić w miejsca, do których nikt inny nie ma wstępu – mówi Zwolak.
5. Czym członkowie redakcji „Vogue Polska” zachwycają się w nowym sezonie oraz styl aktywistki Aditi Mayer
Marzymy o spódnicach od Prady obszytych kwiatami niby wyciętymi z papieru i torbach Loewe. Wertujemy archiwa Cartiera i zachwycamy się nową biżuterią ze Skandynawii. Wzruszamy się w pierwszych rzędach i przed ekranem. We wrześniowym wydaniu magazynu czeka na was lista zakupów członków redakcji „Vogue Polska”, której nie możecie przegapić.
A jeśli mowa o inspiracjach, tych szukamy także w rozmowie z Aditi Mayer. Influencerka i aktywistka skupia się na modzie zrównoważonej, prawie pracy i walce o ochronę środowiska. – Aktywizm to nie tylko protesty i nakłanianie ludzi, by wychodzili na ulice z transparentami. Dawno temu wypracowałam dla siebie inny model, delikatniejszy, oparty na innych emocjach – tłumaczy prelegentka tegorocznej edycji Business Fashion Environment Summit, która odbędzie się już 10 października.
Wrześniowy numer „Vogue Polska” trafi do sprzedaży 31 sierpnia. Zamów go już dziś z dostawą do domu na Vogue.pl i jedną z dwóch okładek do wyboru.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.