
W niespełna trzy lata Doechii wyrosła na jedną z najpopularniejszych artystek nowego pokolenia. Jej muzykę pokochali krytycy i użytkownicy TikToka, a styl – paryscy projektanci i it-girls świata mody. Raperka już niebawem wystąpi na Open’er Festivalu 2025.
Na paryski tydzień mody tradycyjnie przybyła plejada gwiazd. Najjaśniej spośród nich błyszczały Chappell Roan i Doechii, które szturmem wzięły listy przebojów i tiktokowy algorytm. Raperka przyleciała do Paryża po krótkiej wizycie w Mediolanie, gdzie zadebiutowała na wybiegu Dsquared2. Modowy maraton (pod okiem stylisty Sama Woolfa) zaczęła od Le Grand Dîner du Louvre, charytatywnej kolacji okrzykniętej „paryską MET Galą”. Doechii wyglądała zjawiskowo w złotej sukni Valentino projektu Alessandra Michelego.

Następnym przystankiem na jej modowym tournée był pokaz Acne Studios, na który raperka wybrała oryginalną kreację prosto z wybiegu. Wieczorem Doechii z pierwszego rzędu podziwiała debiutancką kolekcję Haidera Ackermanna dla domu mody Tom Ford. Tym razem gwiazda postawiła na eleganckie czarne body i sztuczne futro. Na pokaz Chloé przybyła w romantycznej sukience boho zdobionej kaskadami zwiewnych falban, którą zamieniła później na gorsetową kreację Schiaparelli. Jej ostatni look – mundurek od Louis Vuitton – specjalnie dla niej zaprojektował Pharrell Williams.
Wizyta Doechii w Paryżu przypieczętowała jej status nowej ikony – muzyki i mody.

Dziewczyna z Tampy
Zanim Jaylah Ji’mya Hickmon stała się Doechii, marzyła o karierze wokalnej… w chórze. Przyszła raperka dorastała w muzykalnej rodzinie i od dziecka wykazywała zainteresowanie sztuką. Szkołę godziła z lekcjami baletu, stepowania i gimnastyki, grywała też w szkolnym teatrze, była cheerleaderką i kapitanką drużyny piłkarskiej. Wieczorami pisała wiersze i pierwsze kawałki, zawsze do szuflady. Do podzielenia się nimi ze światem namówiła ją przyjaciółka. Utwór „Girls” opublikowała w 2016 roku na SoundCloudzie pod pseudonimem Iamdoechii.
Przez następne trzy lata pracowała nad pierwszym mixtape’em „Coven Music Session, Vol. 1”, który wydała w 2019 roku. Rok później wypuściła również debiutancką EP-kę „Oh the Places You’ll Go”. Popularność płyty przerosła jej oczekiwania. Zachęcona ciepłym przyjęciem, postanowiła opuścić rodzinną Tampę na Florydzie i przeprowadzić się do Nowego Jorku. Tam zastała ją pandemia, a muzyczne plany poszły w odstawkę. Sama w wielkim mieście postanowiła podzielić się swoimi przeżyciami w pandemicznych vlogach. Jeden z nich obejrzała SZA, która od pewnego czasu przyglądała się wschodzącej raperce. Dziewczyny momentalnie się zaprzyjaźniły i zaraz po lockdownie wybrały we wspólną trasę koncertową.
W 2022 roku kawałek Doechii „Yucky Blucky Fruitcake” stał się tiktokowym wiralem, który dostrzegli producenci z wytwórni Capitol Records i Top Dawg Entertainment, w której pierwsze kroki stawiał kiedyś Kendrick Lamar. Kontrakt otworzył przed raperką nowe możliwości. Pierwszą wypłatę artystka przeznaczyła na realizację teledysku „Crazy”, który zapewnił jej uznanie krytyków i pierwsze branżowe wyróżnienia. Przypieczętowaniem tego etapu była druga EP-ka „She / Her / Black Bitch”.
Aligatory i Grammy
Trzeci i ostatni dotychczas krążek Doechii „Alligator Bites Never Heal” to zapis jej muzycznych możliwości. Artystka swobodnie porusza się między hip-hopem i alternatywnymi brzmieniami, jak jazz rap czy hip house Chętnie czerpie również z muzyki dance, popu i klasycznego R&B. Jej największą idolką jest Lauryn Hill, której album „The Miseducation of Lauryn Hill” utwierdził ją w przekonaniu, że chce zostać artystką. Wśród inspiracji raperka wymienia również Nicki Minaj, Kanyego Westa, Kendricka Lamara, Madonnę i Grace Jones, do której bywa coraz częściej porównywana.

„Alligator Bites Never Heal” zapewnił Doechii jej pierwszą statuetkę Grammy w kategorii najlepszy album rapowany. Artystka stała się tym samym trzecią w historii gali kobietą z tym wyróżnieniem – przed nią dokonały tego tylko Lauryn Hill i Cardi B. Na ceremonii wręczenia muzycznych Oscarów raperka zjawiła się aż w trzech różnych stylizacjach projektu Thoma Browne’a. Historyczne zwycięstwo uczciła premierą nowego kawałka „Nosebleeds”, który natychmiast znalazł się na szczycie listy przebojów Billboard Hot 100. Artystka ma również na koncie kilka gościnnych występów w duecie, m.in. z Jennie, Tylerem, the Creatorem, Sleepy Hallowem, Katy Perry i Banks.
Przed Doechii kolejny pracowity rok. Pod koniec marca artystka rozpocznie trasę koncertową, która potrwa aż do jesieni. Latem wystąpi również w Polsce. Doechii dołączyła do grona takich gwiazd, jak Gracie Abrams, FKA Twigs, St. Vincent, Raye i Tyla, które wystąpią na tegorocznym Open’erze. Artystka zagra na głównej scenie festiwalu już 5 lipca.

Doechii kontynuuje również podbój świata mody. Artystka została właśnie nową ambasadorką Nike. Niebawem zapewne zobaczymy ją również na MET Gali 2025. Po debiucie na wielkim ekranie w filmie Savanah Leaf „Earth Mama”, artystka marzy również o kolejnych aktorskich wyzwaniach.
Zapytana, jak widzi swoją przyszłość, odpowiada po prostu: – Życzyłabym sobie pełnej swobody artystycznej i okazji do jej egzekwowania.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.