Wstrząsająca codzienność kobiet: 78 proc. Polek odczuwa lęk przed obcymi mężczyznami
78 proc. Polek odczuwa lęk, gdy zaczepia je będący pod wpływem alkoholu lub środków odurzających mężczyzna. 67 proc. z nich boi się spotkać obcego mężczyznę na opustoszałej ulicy nocą, a 65 proc. czuje strach, kiedy jest obserwowana przez nieznajomego. To statystyki z badania przeprowadzonego przez Fundację SEXEDPL oraz firmę Uber Polska we współpracy z domem badawczym IRCenter. 25 listopada, w Międzynarodowy Dzień Przeciw Przemocy Wobec Kobiet, organizacja rusza z nową kampanią społeczną, włączając się w światową akcję „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć”.
Badanie zrealizowane przez Fundację SEXEDPL oraz Uber Polska miało na celu zrozumienie źródeł strachu kobiet, mężczyzn oraz osób niebinarnych, związanego z brakiem poczucia bezpieczeństwa. – Patrząc na podwyższony poziom lęku u kobiet, które wzięły udział w naszym badaniu, można stwierdzić, że lęku w nich nie budzi tylko spotkanie innej kobiety i kłótnia z dzieckiem – mówi socjolożka Dorota Peretiatkowicz. Odczucia te często wynikają z doświadczeń – 62 proc. Polek i 42 proc. Polaków twierdzi, że doświadczyło niechcianych interakcji ze strony obcych mężczyzn. „Co druga kobieta była molestowana słownie przez mężczyznę. 1/3 kobiet deklaruje, że była prześladowana. Co trzecia doświadczyła molestowania fizycznego”, czytamy w raporcie.
Dlatego w Międzynarodowy Dzień Przeciw Przemocy Wobec Kobiet Fundacja postanowiła włączyć się akcję „16 Dni Przeciw Przemocy ze Względu na Płeć” kampanią społeczną, w ramach której będzie promować anonimową i bezpłatną Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL 720 720 020 oraz edukować na temat przemocy wobec kobiet i osób narażonych na dyskryminację ze względu na płeć. – Głównym celem Antyprzemocowej Linii Pomocy 720 720 020 jest zapewnienie pomocy, informacji, wsparcia emocjonalnego i bezpiecznego osobom, które są świadkami przemocy i nie wiedzą, jak zareagować, doświadczają bądź doświadczyły przemocowych zachowań, ale także osobom, które ją stosują bądź są jej świadkami w swoim otoczeniu – mówi Miri Palak, koordynatorka zespołu pomocowego SEXEDPL.
Materiały wizualne dopełniające kampanię będą wyświetlane na platformie TikTok, która umożliwiła Fundacji bezpłatną promocję treści edukacyjnych. Animacje przygotowane na podstawie komiksów ilustratorki Aleksandry Herzyk pojawią się w pojazdach komunikacji miejskiej ZTM Warszawa, a na antenach rozgłośni radiowych usłyszymy spoty z udziałem gwiazd: modelki Zuzanny Krzątały, aktorki Zofii Jastrzębskiej („Infamia”), aktora Mikołaja Matczaka („The Office PL”), aktora Mirona Jagniewskiego oraz aktora Piotra Polaka. – Wzięłam udział w kampanii SEXEDPL, ponieważ sama doświadczałam przemocy ze względu na płeć i nie wiedziałam, gdzie szukać pomocy – mówi Zofia Jastrzębska.
Kampania jest częścią międzynarodowego ruchu na rzecz praw człowieka, zainicjowanego przez Women’s Global Leadership Institute i potrwa do 10 grudnia, czyli Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.