Znaleziono 0 artykułów
01.03.2020

Ambush: Przyszłość mody

01.03.2020
(Fot. materiały prasowe)

VITKAC systematycznie poszerza ofertę marek streetwearowych. Teraz na trzecim piętrze warszawskiego domu handlowego znajdziemy także kolekcje japońskiej marki Ambush, którą noszą Beyoncé, Kanye West i Rihanna.

Marka Ambush narodziła się ze splotu kontrastów. Twórcy marki, Yoon Anh i jej mąż raper Verbal, są obywatelami świata. Ona urodziła się w Korei Południowej, a wychowała w Seattle, on z rodzinnego Tokio w dzieciństwie przeniósł się na amerykańskie Wschodnie Wybrzeże. Poznali się w 1998 r. na bostońskim uniwersytecie. Ich firma łączy więc pierwiastki męskie i żeńskie, wschodnie i zachodnie, muzyczne i modowe. W bezpośredni sposób nawiązuje do stylu z przełomu mileniów, zestawiając inspiracje tokijskimi subkulturami ze streetwearem ze Stanów. Ale Yoon zdarza się odchodzić od tego sformułowania. Woli prostsze określenie, „casual”. – Dorastałam, podglądając, jak ubierali się skejterzy – mówi mówi Anh.

(Fot. materiały prasowe)

Yoon studiowała projektowanie graficzne, Verbal – filozofię i marketing. Po dyplomie postanowili przenieść się do Japonii. Tam on szybko stał się gwiazdą sceny muzycznej, robiąc karierę w kolektywie Teriyaki Boyz. Swoją przynależność do świata hip-hopu, skejtów i ulicy chciał podkreślać strojem, ale na rynku brakowało ubrań i dodatków spełniających jego wymagania. Pod marką Ambush od 2003 r. ona najpierw projektowała okładki płyt, a potem zajęła się jego wizerunkiem. Jako jeden z pierwszych raperów na świecie Verbal sięgał po marki z najwyższej półki, zamieniając zwyczajne luźne spodnie na te z metką „Dior”. A jej pierwsze projekty powstały na potrzeby scenicznych strojów Verbala. Spodobały się potem raperom z obu wybrzeży Stanów Zjednoczonych. Pierwszym ważnym klientem Ambush i przyjacielem założycieli marki został Kanye West. Nie tylko wylansował projekty Yoon, wkładając wysadzany diamentami naszyjnik z komiksowym „POW!”, ale poznał ją ze swoimi kumplami – Virgilem Ablohem, który już wtedy był młodym obiecującym twórcą, ale jeszcze nie założycielem kultowej marki Off-White, oraz Kimem Jonesem, którego zawodowa droga miała w końcu doprowadzić do domu mody Dior.

(Fot. materiały prasowe)
(Fot. materiały prasowe)

W ślad za Kanye poszli Skepta, A$AP Rocky i Pharrell Williams, którzy zaczęli nosić ogromne złote łańcuchy, chokery i pierścienie oplatające cały palec. Z czasem projekty Yoon stały się bardziej konceptualne, a oprócz dodatków zaczęła tworzyć ubrania. Zaczęło się od „ekstrawaganckiej nostalgii”, jak mówi Yoon. W pierwszych kolekcjach oglądaliśmy bluzy z kapturem, kurtki chłopaków z drużyny, luźne dżinsy. Zgodnie z tym stylem, skejterskie spodnie można było nosić z surferskimi bluzami.

Teraz akcesoria Ambush często przypominają artefakty z galerii sztuki – torebki powstają ze zgniecionych puszek, a kapelusze z rondem z czapeczek z daszkiem. Pasją Yoon jest przekształcanie, dlatego w jej rękach kamizelka ratunkowa może stać się puchówką, a flanelowa koszula – dopasowaną marynarką. W najnowszej kolekcji pojawiły się konstrukcyjne płaszcze, pasiaste spodnie, buty na platformach. Mężczyźni mogą nosić garnitury złożone z luźnych skejterskich spodni i dopasowanych żakietów albo płócienne kurtki w neonowych odcieniach z troczkami, a kobiety – bomberki do konstrukcyjnych kreacji, które łączą elegancję kimona ze strojami samurajów. Całość wygląda jak moda z przyszłości. Nie dość, że Ambush ma siedzibę w tokijskiej dzielnicy Shibuya, która wyprzedza trendy z reszty świata o kilka sezonów, to jeszcze sama Yoon jest zafascynowana sztuczną inteligencją, robotyką i science fiction.

Patrzącą w przyszłość markę Ambush do współpracy zapraszają więc zarówno marki sportowe (w lipcu tego roku światło dzienne ujrzy limitowana kolekcja powstała dla Nike’a), sieciówki (Yoon zaprojektowała dziecięcą kolekcję dla japońskiego Uniqlo), jak i domy mody (w tym, oczywiście, Off-White Abloha). Yoon przerobiła też na swoją modłę Chucki Taylory Converse’a, a dla platformy Matches Fashion stworzyła kapsułową kolekcję z polarami, płóciennymi kurtkami i bluzami ombre. Zaangażowanie Yoon wykracza jednak daleko poza modę. Tworzy przedmioty dla marki z muzycznymi gadżetami – Beats by Dre, eksperta od walizek, Rimowy, a także giganta technologicznego – Amazona. Na liście marek, które zgłosiły się do Yoon, można znaleźć także Sacai, Colette, Kitsuné, A Bathing Ape i Topman.

(Fot. materiały prasowe)

Ale dla rozwoju twórczego Yoon punktem zwrotnym było powołanie na stanowisko dyrektorki biżuterii w Dior Men. Propozycję dostała bezpośrednio od wieloletniego przyjaciela, Kima Jonesa, dyrektora kreatywnego męskiej linii paryskiego domu mody, tak jak Anh przekonanego, że mężczyźni też potrzebują wyrazistych dodatków.

W międzyczasie Yoon sama stała się ikoną stylu. Z platynowymi włosami i obowiązkowym ciemnym odrostem, perfekcyjnym makijażem wykonanym najczęściej kosmetykami Fenty Beauty i z oszałamiającą ilością biżuterii (pierścionek widnieje na każdym jej palcu) na Instagramie ma status influencerki. Pod jej postami Bella Hadid pisze: „Mam na twoim punkcie obsesję”, a siostry Jenner chcą się z nią zaprzyjaźnić.

Wpływ Ambush docenia też branża. Od czterech lat dla Yoon i Verbala znajduje się miejsce na liście „500 najbardziej wpływowych ludzi mody” tworzonej przez „Business of Fashion”. Yoon uważa, że sukces zawdzięcza całościowemu myśleniu. Nie jest tylko projektantką, ale może przede wszystkim specjalistką od marketingu. – Dziś projektuje się całą markę, a nie tylko ubrania – mówi.

Yoon nie przestaje pracować, podkreślając, że wszystko musi być pod jej kontrolą. Nauczyła się tego od rodziców. Jako koreańscy imigranci w Stanach „pracowali do upadłego i nigdy nie narzekali”, jak mówi Anh. Ojciec był wojskowym, stacjonującym najpierw w Kalifornii, potem na Hawajach, by osiąść w Seattle w połowie lat 80. – Ale to miasto nie było jeszcze cool – zastrzega Yoon, mówiąc, że dopiero grunge zmienił jego oblicze. Z czasem zakładano tu coraz to nowe firmy technologiczne, takie jak Amazon. Seattle stało się metropolią. Ale Yoon nigdy nie chciała tu wrócić. Czuła, że wiatr wieje od wschodu.

Kolekcje marki Ambush są już dostępne w warszawskim domu handlowym Vitkac.

Anna Konieczyńska
  1. Moda
  2. Premiery
  3. Ambush: Przyszłość mody
Proszę czekać..
Zamknij