
Do ozdobienia jednej kurtki zużyto szesnaście kilogramów liści ananasowych. Topy bez ramiączek i garniturowe spodnie uszyto z materiału pozyskanego ze skórek pomarańczy. A modne grube podeszwy sandałów wykonano z morskich alg. H&M prezentuje nową linię Conscious Exclusive.
W kalendarzu koniec stycznia, ale w Berlinie już czuje się wiosnę. To tu zaproszono dziennikarzy na pokaz Conscious Exclusive H&M. Gdy wchodzę do przestronnego apartamentu w kamienicy przy luksusowej Kurfürstendamm, moją uwagę przyciągają patchworkowa kurtka i kowbojki. Mijam wieszaki z bluzkami o obniżonych, bufiastych rękawach, z cekinowymi sukienkami, spódnicami w kwiatowe nadruki i oversize’owymi garniturami. Taki też ma na sobie Ann-Sofie Johansson – doradczyni kreatywna, jedna z najważniejszych osób w H&M. Linia Conscious Exclusive jest jej szczególnie bliska, to rodzaju poligonu do testowania technologicznych nowinek, sprawdzania jakości i przydatności pozyskanych z recyklingu materiałów. A sezon wiosna-lato 2019 może być dla marki przełomowy, bo nie tylko prezentuje ubrania wykonane z nowatorskich tkanin, ale także ogłasza, że niedługo będzie w stanie używać ich na szeroką skalę.


– Kolekcje Conscious Exclusive dają nam przestrzeń do eksperymentowania – mówi Johansson. – Myślimy o sobie jak o projektantach, którzy wybiegają w przyszłość. Na równi z modą interesuje nas zrównoważone i odpowiedzialne podejście do niej. Dlatego poszukujemy nowych tkanin, ich nowych zastosowań. Wszystko, czego się dzięki temu nauczymy, możemy wykorzystać w następnych kolekcjach.

Garnitur Johansson uszyty jest z tencelu, którego w ekskluzywnych liniach H&M używa najczęściej i najwięcej. Tej wiosny pierwsze skrzypce gra jednak inny materiał – Orange Fiber, zaprezentowany podczas zeszłorocznych targów CES w Las Vegas (Consumer Electronics Show, gdzie pokazywane są nowości technologiczne z różnych branż). W dotyku przypomina jedwab, a wytwarza się go z pozostałości po pomarańczach przeznaczonych do produkcji soków. Kolejny – Piñatex – produkowany jest z liści ananasa. To alternatywa dla naturalnej skóry, tu wykorzystano go do ozdobienia spódnic, kurtek i kowbojek. Grono materiałów-debiutantów zamyka pianka z alg morskich, z której zrobione są podeszwy niektórych butów.

A gdzie trendy? Rękawy koszul są przydługie, dekolty sukienek ozdobiono falbanami, nadruki przypominają te z obrazów słynnych abstrakcjonistów, patchworkowe okrycia wierzchnie nawiązują do stylu boho. Są też akcesoria, m.in. duże kolczyki i bransoletki. – Gdy zaczynaliśmy prace nad Conscious Exclusive w 2012 roku, naszym głównym zamierzeniem było tworzenie pięknej, zrównoważonej mody, bo te dwie cechy muszą iść w parze – podkreśla Ann-Sofie Johansson. Gdy pytam, czy jej zespół osiągnął cel, odpowiada: – Dopiero się rozkręcamy.

11 kwietnia kolekcja zadebiutuje w wybranych sklepach stacjonarnych na całym świecie i online na hm.com.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.