Bureau Betak, które pod kierownictwem Alexandre’a de Betaka od lat organizuje najbardziej zjawiskowe pokazy mody, teraz pragnie udowodnić, że to, co wydarza się na wybiegu, może nie tylko zachwycić, ale także przysłużyć się naszej planecie.
Pokazy mody – choć trwają zwykle kilkanaście minut – potrafią wywrzeć niezatarte wrażenie. Niezależnie od tego, czy są powściągliwie minimalistyczne, czy opływają w dekoracje, kreują niepowtarzalną atmosferę. Bardziej spektakularna okazuje się często nie kolekcja ubrań, lecz stworzone dla niej scenograficzna, muzyczna i świetlna oprawa. O tym, jak istotną rolę odgrywa, wie najlepiej francuski dizajner Alexandre de Betak. Założone przez niego w 1990 roku Bureau Betak jest bezkonkurencyjnym liderem wśród agencji organizujących pokazy mody. Potwierdza to długa lista pierwszoligowych klientów: od Acne Studios i A.P.C. przez Givenchy, Hermèsa i Louis Vuitton do Prady i Yohjiego Yamamoto.
Bureau Betak od lat wyznacza logistyczne i estetyczne normy. Agencja znana jest z kreatywności, innowacyjności oraz perfekcjonizmu. Do tych cech już wkrótce dołączą kolejne: zrównoważony rozwój oraz troska o ekologię. W ubiegłym tygodniu Bureau Betak ogłosiło, iż został mu przyznany certyfikat ISO 20121 – standard dla zrównoważonego zarządzania wydarzeniami. Oznacza to, że od tej pory wszystkie imprezy produkowane przez agencję będą przyczyniały się do redukowania szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu.
Bureau Betak zobowiązało się do 2022 roku zmniejszyć swój ślad węglowy o 25 proc. W jaki sposób? Choćby przez recykling i upcykling. Materiały i elementy scenografii z pokazów mody zostaną przetworzone lub wykorzystane powtórnie w nowej formie i w nowym celu. Stosowanie jednorazowego plastiku będzie zabronione. Ponadto zgodnie z ideą zero waste organizatorzy pokazów przestaną marnotrawić żywność i wodę (zamiast butelek pojawią się dyspozytory, a nienapoczęty catering trafi do ludzi w potrzebie). Zużycie energii ulegnie ograniczeniu do niezbędnego minimum, zaś znaczna część zasilania pochodzić będzie z zielonych źródeł. Co więcej, w ramach programu „1% For Planet” Alexandre de Betak zapowiedział przekazywanie organizacjom non profit 1 procenta dochodów.
„Bureau Betak ma nadzieję dawać przykład, dzięki któremu efemeryczny charakter wydarzeń związanych z modą umożliwi rozwój, wdrażanie innowacyjnego myślenia oraz najlepszych praktyk w całej branży” – czytamy w manifeście agencji, swoistym dekalogu. Nad tym, jak uczynić sektor mody bardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku, naradzać się będzie specjalnie powołany komitet Do Tank, w skład którego wejdą reprezentanci NGO, aktywiści, ekolodzy, a także projektanci i zarządzający domami mody.
Proekologiczna zmiana optyki Bureau Betak to rewolucja, zarówno w świecie mody, jak i w działalności samej agencji. Organizowane przez nią pokazy należą bowiem do najbardziej wystawnych. Wystarczy przywołać scenografie, na które składały się ściany wyściełane żywymi kwiatami, monumentalne figury szachowe, setki srebrnych balonów, a nawet cyrkowy namiot. Prezentację kolekcji Dior Cruise 2020 w pałacu El Badi w Marrakeszu rozświetlały płonące pochodnie, zaś show Saint Laurent (wiosna-lato 2019), z oblanym wodą wybiegiem u podnóża wieży Eiffla, odbył się w blasku białych palm. Pokazy projektu Bureau Betak zachwycają pomysłowością, kolorytem, reżyserią światła i dźwięku.
Zwrot agencji Alexandre’a de Betaka ku ekologicznej i społecznej odpowiedzialności można było zaobserwować podczas pokazu Jacquemus (wiosna-lato 2020). Zlokalizowany na polach lawendy w Prowansji, ograniczał się do fioletowego wybiegu i składanych krzeseł dla gości z Paryża. Zamiast lamp – naturalne światło słońca. Proste, tanie środki przyniosły efekt, którym zachwycili się wszyscy. Kolejny przykład dał debiut Felipe Oliveiry Baptisty jako dyrektora kreatywnego Kenzo. Prezentacja jego kolekcji miała miejsce w zbudowanych przez Bureau Betak korytarzach z przezroczystego tworzywa. Całość przypominała miejsce kwarantanny lub tunele w kolonii na obcej planecie. Jak tłumaczą dizajnerzy Bureau Betak: „Struktura została zaprojektowana jako modułowy, nomadyczny obiekt, który może być przetworzony na inne przedmioty. Zostanie ona ponownie użyta w innym kształcie w kolejnych sezonach, np. jako sklep pop-up”.
Estetyczny oraz organizacyjny autorytet Bureau Betak w dziedzinie produkcji pokazów mody (a także wystaw sztuki i prywatnych eventów) jest niepodważalny. Można więc wierzyć, że wzorujące się na nim agencje zaadaptują jego proekologiczną postawę. I podążą wreszcie zielonym śladem.
Dokonaniom agencji Bureau Betak na polu kreowania pokazów mody poświęcona została książka „Betak: Fashion Show Revolution”, która ukazała się w 2017 roku nakładem wydawnictwa Phaidon.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.