Davide Renne nowym dyrektorem kreatywnym Moschino. Na stanowisku zastąpi Jeremy’ego Scotta związanego z włoskim domem mody przez wiele lat. Jaką wizję marki zaprezentuje?
Urodzony w Toskanii Davide Renne oficjalnie rozpocznie pracę w Moschino na początku listopada, co potwierdziła włoska spółka Aeffe. Jej prezes Massimo Ferretti zapewnił, że „Davide Renne odegra kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości Moschino, globalnego domu mody z włoskim sercem”.
Po dekadzie sukcesów Jeremy Scott ustąpił ze stanowiska w marcu tego roku. O tym, że to właśnie 46-letni Renne zostanie następcą amerykańskiego projektanta, spekulowano od kilku tygodni.
Wrześniowy pokaz podczas tygodnia mody w Mediolanie celebrował 40. rocznicę Moschino czterema liniami stworzonymi przez projektantów. Teraz Davide Renne zostanie czwartym w historii dyrektorem kreatywnym włoskiego domu mody. Wcześniej urząd ten piastowali Jeremy Scott, Rossella Jardini i założyciel Franco Moschino.
Davide Renne: Uczeń Alessandra Michelego
Renne jeszcze do niedawna pełnił funkcję szefa działu projektowania w Gucci (pracował tam przez prawie 20 lat). Zdobywał doświadczenie u boku Alessandra Michelego oraz Fridy Giannini. Renne o Michelem pisze: „Nauczył mnie marzyć o wielkich rzeczach i popchnął dalej”. Davide do domu mody Gucci dołączył w lutym 2004 r., po prawie czterech latach pracy u boku Alessandra Dell’Acqua, którego wspomina jako swojego „pierwszego nauczyciela i mentora”. Projektant jest absolwentem szkoły modowej Polimoda we Florencji.
Franco Moschino: Moda się skończyła
Franco Moschino stworzył markę o tej samej nazwie w 1983 r. za namową ówczesnego szefa Gianniego Versace. Spółka Aeffe została natomiast założona przez Massimo i Albertę Ferretti w 1980 r. i od początku produkowała kolekcje jako licencjobiorca. Franco Moschino w rozmowie z Michaelem Grossem z „New York Magazine” w 1989 r. powiedział: – Moda jest absolutnie tandetna. Bycie modnym wcale nie powinno być postrzegane jako coś pozytywnego. Moda się skończyła. Porozmawiajmy o czymś wartościowym. Moda zabija ludzi. To faszyzm. Jako projektant muszę przekonać was do zmiany – ścięcia włosów czy zmiany oprawek w okularach. Jesteście stworzeniami całego modowego systemu. Muppetami, a nie sobą.
Moschino wykorzystał markę do promowania ekologicznej produkcji odzieży oraz potępiania rasizmu, jednocześnie tworząc kolekcje łączące w sobie czarny humor, surrealizm oraz – pomimo jego protestów – atrakcyjny design ubrań.
Dziedzictwo Moschino czyni go jednym z najbardziej interesujących domów mody w Mediolanie. Nowy dyrektor kreatywny po objęciu stanowiska podzielił się swoim podejściem do mody. – Nie lubię mody, która dyktuje odpowiedzi. Wolę stawiać pytania, a odpowiedzi pojawią się wtedy same. Moda powinna być szyta na miarę – mówi.
Davide Renne: Moda jest dla mnie jak poezja
W odniesieniu do samego Moschino Renne mówi: – Franco przestaje wydawać się odosobniony w swoich działaniach i przekonaniach, kiedy spojrzymy na jego dokonania całościowo, wychodząc poza granice mody, traktując go jako współczesnego artystę. Był twórcą koncepcji nowoczesnego luksusu, która wciąż jest kultywowana, pomimo tego, że samego artysty nie ma już z nami. Franco nauczył nas, że mody nie da się racjonalnie wytłumaczyć, możemy z nią jedynie współżyć, bo w istocie dotyczy ona właśnie życia i otaczającego nas świata. Jest to dla mnie swego rodzaju poezja.
Massimo Ferretti mówiąc o Renne, dodaje: – Wszyscy jesteśmy pod wrażeniem niezwykle wyrafinowanej wizji Davide’a.
Pierwsza kolekcja Rennego dla Moschino zaprezentowana zostanie podczas tygodnia mody w Mediolanie w lutym 2024 r.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.