Załóżcie dresy i naładujcie swoje smartfony BlackBerry – w tym sezonie nosimy McBling w wersji 2022. Czym jest estetyka słynna w latach 2000. i co różni ją od Y2K? Nie będziemy trzymać was dłużej w niepewności.
Jeśli wyszukujesz hasła „Y2K” na Depop lub przeglądasz sklepy z używaną odzieżą w poszukiwaniu czapek Von Dutch, dresów Juicy Couture z napisem „Juicy” na plecach lub obcisłych T-shirtów z błyszczącym, przekrzywionym logo „Baby Phat”, to tak naprawdę poruszasz się w estetyce McBling.
Wciąż nie wiesz, na czym polega różnica? McBling to dzwonek z piosenką wydobywający się z głośnika starej motoroli, rozplątywanie słuchawek podłączonych do różowego, metalicznego iPoda nano czy rozpylanie zapachu Viva la Juicy od Juicy Couture na włosach.
Y2K pojawił się w modzie trochę wcześniej, bo pod koniec lat 90. i na początku lat 2000., z takimi dominującymi trendami, jak obniżony stan i luźny styl glam. Era ta powoli przekształciła się w coś bardziej zdefiniowanego. Jednym słowem McBling to bardziej krzykliwa „siostra” Y2K.
Czym jest estetyka McBling?
W stylu McBling chodziło przede wszystkim o błysk. Osoby wyznaczające trendy prezentowały się wtedy w połyskującej odzieży wierzchniej i biżuterii, a najbardziej błyszczącym dodatkiem była technologia.
Wszystko, co kolorowe (najlepiej różowe) i błyszczące było najlepszym towarzystwem dla estetyki McBling. Spódniczka mini stała się krótsza, a welur i streetwear obowiązującym uniformem czerwonego dywanu. Do najważniejszych trendów epoki należą też koszulki z graficznymi napisami, dresy i dżinsy z błyszczącymi elementami oraz cekinowe akcesoria.
Kto zapoczątkował McBling?
Estetyka ta zyskała na popularności w latach 2003-2008. Artyści, tacy jak Missy Elliot, LL Cool J i Eve, to jedne z niewielu ikon, które wprowadziły do codziennego życia takie elementy ubioru, jak dresy, dopasowane zestawy, wysadzane cekinami akcesoria i kolorowa odzież streetwearowa. Gwiazdy, takie jak Paris Hilton i Nicole Richie, spopularyzowały tę estetykę, nosząc graficzne koszulki i dresy nie tylko na ulicy, lecz także w swoim programie „The Simple Life”.
Które z marek należy zaliczyć do McBling?
Marki, takie jak Baby Phat, Von Dutch, Juicy Couture, Playboy, Victoria’s Secret i PINK, zyskały popularność podczas ery McBling. Wykorzystując wpływ czynników, które dominowały w latach 2000., marki te przyjęły nowoczesne podejście do pewności siebie zdefiniowanej przez obraz nowoczesnej szefowej, która nie bała się zwrócić na siebie uwagi, pozwalając sobie na zdrową dawkę egocentryzmu.
Frazy, takie jak „phat” i „juicy”, zdobiły dżinsy i spodnie dresowe, bez skrępowania zwracając uwagę na tylną część ciała. Paris Hilton wyznaczyła trend graficznych koszulek McBling, na których widniały napisy, takie jak „Queen of the Universe!”, „Don’t be jealous” i „I heart shoes bags & boys”. Popularne były również luksusowe dodatki, takie jak wielokolorowa torebka Louis Vuitton, która pojawiła się na wybiegu podczas pokazu marki na wiosnę-lato 2003, oraz torba motocyklowa Balenciaga.
Jak powstała estetyka McBling?
Podobnie jak wiele innych stylów, McBling zaznaczał początek ery nowej wschodzącej kultury.
Obietnica łatwej w użyciu technologii w końcu się spełniła – BlackBerry stał się jednym z pierwszych telefonów komórkowych z pełną klawiaturą wprowadzonych na rynek w latach 2002-2003. iPod, który zadebiutował w 2001 r., pobił rekordy popularności dzięki możliwości przechowywania aż 1000 piosenek. Myspace powstał w 2003 r. i stał się pierwszą siecią mediów społecznościowych. Użytkownicy pisali na nim o swoim życiu osobistym i dyskutowali o wszystkim, od muzyki po popkulturę. Era ta była również początkiem kultury celebrytów, jaką znamy. Fotografia cyfrowa i chęć dostępu do największych nazwisk Hollywood zrodziła magazyny o celebrytach i szaleństwo paparazzich. Natomiast program „MTV Cribs”, który umożliwiał wgląd w życie gwiazd, stał się ogromnym hitem.
McBling odzwierciedlał błyszczące początki rewolucji cyfrowej i świat, w którym żyjemy teraz. Telefony komórkowe stały się bardziej popularne, wysyłanie SMS-ów było łatwiejsze, a wraz z rosnącym dostępem do celebrytów i rozwojem dziennikarstwa rozrywkowego możliwość przenikania się odległych światów wzniosła się na nowe wyżyny. W McBling chodziło o to, by połączyć glamour z prostotą, przyciągając uwagę kolorem i blaskiem.
Jak nosić McBling?
Wraz z rozpowszechnieniem się idei kupowania odzieży i dodatków z drugiej ręki, wiele osób znalazło sklepy vintage, w których można kupić podstawowe elementy w stylu McBling. Nawet gwiazdy, takie jak Bella Hadid i Devon Lee Carlson, przywracają dziś dawną estetykę do życia.
Szukaj dopasowanych dresów, błyszczących akcesoriów i mieniących, wyróżniających się elementów. Jeśli chcesz kupić marki w stylu McBling mamy dobrą wiadomość: wiele z nich właśnie powróciło, chociażby wspomniany Baby Phat i Juicy Couture.
Artykuł ukazał się oryginalnie na Vogue.com.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.