Najmodniejsza czapka z daszkiem lat 90. powraca w stylizacjach gwiazd. Jak model kaszkietówki z charakterystycznym logo NY stał się kultowym dodatkiem, o którym rapował w piosence „Empire State of Mind” Jay-Z?
Niektóre sporty kształtują modę. Jednym z nich jest baseball. Sprzęt w nim wykorzystywany stał się tak ważną częścią garderoby, że uzyskał status kultowego. Tak było w przypadku czapek, w szczególności czapek marki New Era dla Yankees, drużyny odnoszącej największe sukcesy w dyscyplinie.
Narodziny czapki New Era
Historia tego nakrycia głowy sięga końca XIX w. Niemcy, bracia Ehrhardt i Christopher Kochowie wyemigrowali za Atlantyk do Buffalo w stanie Nowy Jork. Pracowali w przemyśle kapeluszniczym i po kilku nieudanych próbach starszy z nich, Ehrhardt, założył swoją własną markę, E. Koch Cap Company. Okazała się prawdziwym sukcesem: w pierwszym roku funkcjonowania firma wyprodukowała 60 tys. czapek, m.in. wełniany kaszkiet, który stał się najbardziej popularnym dodatkiem w modzie męskiej. Dopiero w 1922 r. rodzinny biznes zmienił nazwę na New Era Cap Company. Jedyny syn Ehrhardta, Harold Koch, dołączył do firmy w 1925 r., w wieku zaledwie 17 lat.
Popularyzacja czapki New Era
W tym samym czasie baseball zaczynał się cieszyć coraz większą popularnością na kontynencie amerykańskim. Gracze zdążyli już zastąpić tradycyjne kapelusze słomkowe bejsbolówkami. Była to utylitarna tendencja, zapoczątkowana przez drużynę Yankees w 1849 r. Z myślą o tym procesie syn Ehrhardta zdecydował się rozpocząć produkcję czapek dedykowanych temu sportowi. Również w tym firma osiągnęła sukces. W roku 1934 marka stała się oficjalnym dostawcą czapek dla drużyny Cleveland Indians. Została też oficjalnym partnerem Major League Baseball, do której należą również Yankees. 20 lat później New Era stworzyła pierwszy model czapek dedykowany zawodowym sportowcom: 59 Fifty. Na rynek dostępny dla ogółu społeczeństwa wprowadzono go dopiero w 1978 r. Wkrótce został on zaadaptowany do codziennego użytku, dając początek innym modelom, m.in. 9 Forty. Był to bez wątpienia najbardziej pożądany projekt firmy, a szał na niego trwa do dziś.
Słynna czapka z daszkiem, o której rapował Jay-Z
W latach 90. XX w. w Nowym Jorku można było zaobserwować błyskawiczny wzrost zainteresowania tymi charakterystycznymi czapkami. Nowa gwardia raperek i raperów oraz piosenkarek i piosenkarzy R’n’B sprawiła, że stały się obiektem pożądania. „Dzięki mnie czapka Yankee stała się bardziej znana niż puszka piwa Yankee” rapował Jay-Z w piosence „Empire State of Mind”, którą nagrał z Alicią Keys. Rzeczywiście, charakterystyczne litery N i Y będące symbolem najstarszej nowojorskiej drużyny baseballowej stały się raczej symbolem wyluzowanego stylu życia, a nie sportu. Nosiły je wszystkie ikony tamtych czasów, kontynuując to w kolejnych dekadach. Płynąc na fali rządzących obecnie trendów z lat 90., związana z drużyną Yankees czapka 9 Forty marki New Era znów jest na ustach wszystkich. Nieważne, czy nosi się ją do odzieży sportowej, czy do eleganckich stylizacji, to wygodny dodatek uwielbiany przez trendsetterki. Gigi Hadid, Kendall Jenner, Rihanna, Hailey Bieber, Dua Lipa – fashionistki wynoszą charakterystyczny dla tej dekady projekt do rangi must-have’u. Ale jak go nosić? Część odpowiedzi znajdziecie na poniższych zdjęciach.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.