Tilda Swinton to mistrzyni w kwestii wyboru biżuterii z przekazem. Nie kieruje się przy tym modą, tylko uczuciami, a błyskotki, które zakłada (najczęściej jest to jeden dobrze przemyślany dodatek, na przykład pierścionek koktajlowy lub pojedynczy kolczyk), są równie eklektyczne, minimalistyczne i nowoczesne, jak jej ubrania. Często dowcipne, zawsze pełne nonszalancji, stanowią istotną część wizerunku Swinton spoza planu filmowego i sprawiają, że jest aktorką uważaną za ikonę współczesnego stylu.
Gdy na początku tego roku Jeremy O Harris przeprowadził z nią wywiad dla „Vogue’a”, aktorka powiedziała, że osoby, które pomagają jej tworzyć własny styl – takie jak Haider Ackermann czy wcześniej Karl Lagerfeld – są dla niej równie ważne, jak reżyserzy, z którymi wielokrotnie współpracowała, na przykład Luca Guadagnino i Wes Anderson. – Jestem bardzo wdzięczna, że już na początku kariery poznałam tak wielu natchnionych ludzi z branży mody. Najpierw zostali moimi przyjaciółmi, potem zaczęliśmy współpracować – powiedziała. – Są dla mnie tak ważni, jak filmowcy, pisarze i artyści, z którymi pracuję.
Z równą lojalnością podchodzi do związków z jubilerami. Na planie filmu „Jestem miłością” z 2009 roku poznała Delfinę Delettrez i od tego czasu na czerwony dywan zakłada jej surrealistyczne projekty. – Jej uroda nie z tego świata jest czymś absolutnie wyjątkowym. To prawdziwa artystka, która wie, jak przenosić zwykłe rzeczy w zupełnie inne przestrzenie – mówi włoska projektantka biżuterii, która tworzyła również dla filmowych postaci granych przez Marisę Berenson i Albę Rohrwacher. –Tilda jest jak kameleon, ale zawsze pozostaje wierna swojej wizji i swojemu stylowi.
Swinton nosiła biżuterię Delettrez, jeszcze zanim się poznały. Jej partner Sandro Kopp podarował jej pierścionek Secret Hand, składający się z dwóch dłoni – jednej wysadzanej czarnymi diamentami, drugiej białymi – który otwiera się, ukazując sekretną wiadomość. Ulubionym przez Delettrez projektem dla Swinton jest jednak bransoleta Today Tomorrow, wysadzana diamentami i wielkim żółtym morganitem, który stworzyła specjalnie z myślą o obecności aktorki na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2018 roku. Na tle alabastrowej cery Tildy kamienie wyglądały, jakby dryfowały po jej ramieniu, tworząc surrealistyczny efekt.
Innymi twórcami biżuterii, którym Swinton jest wierna, są: Damiani – włoska marka, której projekty nosiła w dwóch filmach Guadagnina oraz na czerwonym dywanie; Repossi – mistrzowie nowoczesnego minimalizmu; oraz oczywiście Chanel. Jak można by zapomnieć jej ogromną broszkę w kształcie pióra z Cannes w 2019 roku? Lub pojedynczy kolczyk Chanel Tweed, który miała w uchu, gdy odbierała Złotego Lwa za całokształt twórczości na zeszłorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji? To biżuteria, która udowadnia, że wrażenie, jakie wywołuje się na czerwonym dywanie, nie zależy od liczby karatów, ale od tego, jak się ją nosi i co mówi o danej osobie. – Biżuteria niosąca przekaz musi wiązać się z określonymi emocjami – wtedy jej przekaz jest prawdziwy – mówi projektant biżuterii Marco Panconesi, którego nausznicę Swinton miała na sobie w Marakeszu w 2019 roku. – Tilda to mistrzyni przekazywania emocji, szczególnie jako aktorka: ma w sobie odwagę.
Czytajcie dalej, a dowiecie się, które momenty Swinton z czerwonego dywanu lubię najbardziej. Rzecz jasna nie mogłam się powstrzymać przed przeanalizowaniem także jej filmów. W nich również zwykła biżuteria może mówić więcej niż tysiąc słów na temat osobowości lub życiowej podróży bohaterki. Przykładem może być „Jestem miłością” Luki Guadagnino (2009), w którym Swinton gra Emmę, rosyjską żonę zamożnego przemysłowca, outsiderkę zmuszoną zasymilować się z mediolańską burżuazją. Narzędziem pomocnym w osiągnięciu tego celu okazują się sznur pereł oraz ubrania z kolekcji Rafa Simonsa dla Jil Sander. Biżuterię Emmy – opisywaną przez Swinton jako „złote kajdanki” jej bohaterki – narzuca jej mąż. Wolność nadchodzi w momencie, gdy zostaje zdjęta przez jej kochanka.
W filmie „Michael Clayton” (2007), w którym portretuje prawniczkę Karen Crowder (za tę rolę została nagrodzona Oscarem), Swinton nosi uniform w postaci sznura pereł. A jej bohaterka Marianne Lane z filmu „Nienasyceni” z 2015 roku – była gwiazda rocka, która w wyniku operacji straciła głos, nie musi wypowiadać ani słowa. Wszystko mówi za nią wyszukana biżuteria marki Damiani. Swinton po raz kolejny udowadnia, że mniej zawsze znaczy więcej.
Orlando (1992)
Od szlachcica z czasów elżbietańskich noszącego kolczyk z samotną perłą po klejnoty, których nie powstydziliby się Bridgertonowie – biżuteria, którą Swinton zakłada na potrzeby płynnej płciowo roli Orlando w adaptacji powieści Virginii Woolf wyreżyserowanej przez Sally Potter, jest ważną częścią tej wizualnej uczty.
Gala wręczenia Oscarów 2008
Swinton zdobyła Oscara za rolę w filmie „Michael Clayton”, którą odebrała w sukni Lanvin ozdobionej efektowną biżuterią z diamentami marki Damiani.
Jestem miłością (2009)
W melodramacie wyreżyserowanym przez Lukę Guadagnino biżuteria Damiani staje się uniformem noszonym przez Swinton grającą żonę włoskiego potentata tekstylnego.
Festiwal Filmowy w Wenecji 2009
Na premierę filmu „Kapitalizm: moja miłość” Swinton założyła naszyjnik z żywicy bursztynowej Lanvin i suknię z rękawami kimono z kolekcji pre-Fall 2009 tej samej marki.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2010
Z pierścionkiem koktajlowym projektu Pomellato, włoskiej marki jubilerskiej, której została wtedy ambasadorką, oraz w sukience Haidera Ackermanna.
Wręczenie Nagród Critics’ Choice 2012
Pierścionek koktajlowy Pomellato idealnie pasuje do czarno-białego garnituru Saint Laurent.
Złote Globy 2012
Nominowana za rolę w filmie „Musimy porozmawiać o Kevinie” Swinton miała na rękach parę szafirowo-diamentowych bransolet projektu Freda Leightona z lat 40., które współgrały z błękitem jej garniturowej sukni od Haidera Ackermanna.
Wręczenie Nagród Gildii Aktorów Ekranowych 2012
Szeroka bransoleta w architektonicznym stylu z lat 40. zaprojektowana przez Freda Leightona wyróżnia się na tle sukni Lanvin w kolorze kości słoniowej.
Festiwal Filmowy w Cannes 2013
Diamentowy pierścień Tango marki Pomellato idealnie pasuje odcieniem do mieniącej się sukni od Haidera Ackermanna.
Grand Budapest Hotel (2014)
W komediodramacie Wesa Andersona Swinton gra ekscentryczną 84-letnią majętną wdowę Madame D. Klejnoty z początku XX wieku symbolizują jej przywiązanie do przeszłości.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2014
Na premierę filmu „Grand Budapest Hotel” Swinton założyła pierścionek Venus Flytrap stworzony przez Maison Gripoix dla Schiaparelli. Był to projekt z wiosennej kolekcji couture z 2014 roku.
Nienasyceni (2015)
W tym filmie jesteśmy świadkami powrotu Swinton do reżysera Luki Guadagnino oraz biżuterii Damiani. Rzeźbiarski pierścionek i zegarek, które nosi przez cały obraz, dodają byłej gwieździe rocka nienachalnej elegancji.
Premiera filmu „Doctor Strange” w Los Angeles 2016
Minimalistyczna diamentowa nausznica Repossi wyróżnia się na tle metalicznej sukni projektu Haidera Ackermanna.
Festiwal Filmowy w Cannes, maj 2017
Swinton z nausznicą marki Repossi z wiszącymi diamentami.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2018
Na premierę „Wyspy psów” Wesa Andersona Swinton wybrała broszkę Chanel w kształcie lwa wykonaną z białego złota i diamentów oraz garnitur z kolekcji Métiers d’art Paris-Hamburg 2017/18 tego samego domu mody.
Festiwal Filmowy w Wenecji 2018
Delfina Delettrez na specjalne zamówienie stworzyła bransoletę z żółtym morganitem i diamentami, pasującą do sukni kolumnowej projektu Haidera Ackermanna.
Premiera filmu „Suspiria” w Los Angeles, październik 2018
Kolejne wyjście w projekcie Delfiny Delettrez, tym razem zestawionym z Schiaparelli Couture, uzupełnionym guzikami w kształcie dłoni.
Brytyjska premiera filmu „Suspiria”, październik 2018
Na Festiwalu Filmowym w Londynie Swinton zestawiła kolczyki Fishing for Compliments Delfiny Delettrez i pierścionek Triple Diamonds z garniturem Maison Margiela.
Wręczenie nagród Independent Spirit Awards 2019
Manicure Swinton pasował do niebieskiej emalii pierścionka zaprojektowanego przez Solange Azagury-Partridge.
Festiwal Filmowy w Cannes 2019
Swinton sprawiła, że gwiazdą premiery filmu „Parasite” została oversize’owa diamentowa broszka Plume de Chanel.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Marakeszu 2019
Swinton odkryła talent projektanta Marco Panconesiego wkrótce po tym, jak założył on swoją własną markę. Wybrała jego nausznicę Constellation.
Festiwal Filmowy w Wenecji 2020
Przyjmując Złotego Lwa za całokształt twórczości na 77. Festiwalu Filmowym w Wenecji, Swinton miała w uchu pojedynczy diamentowy kolczyk Chanel z kolekcji Tweed.
Festiwal Filmowy w Wenecji 2020
Na premierę „Ludzkiego głosu” Pedro Almodóvara Swinton wybrała połączenie składające się ze złotego pierścionka z kwarcem Chanel Sous le Signe du Lion oraz złotej maski projektu Jamesa Merry’ego.
Festiwal Filmowy w Cannes 2021
Przez cały czas trwania festiwalu w Cannes Swinton wplatała w swoją garderobę projekty Chanel Fine Jewellery – między innymi ten pierścionek Plume de Chanel.
Przez cały czas trwania festiwalu w Cannes Swinton wplatała w swoją garderobę projekty Chanel Fine Jewellery – między innymi ten pierścionek Plume de Chanel.
Oryginalny artykuł ukazał się na Vogue.co.uk.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.