Cięte i doniczkowe, polne, prosto z łąki albo egzotyczne, przypominające dalekie tropiki – w pandemii pokochaliśmy rośliny jeszcze bardziej i zrozumieliśmy, że biophilic design to nie abstrakcyjny trend, ale realny well-being. Podpowiadamy, jak wyeksponować rośliny i troszczyć się o nie, by pięknie nam towarzyszyły.
Wazony Rosenthal: Eksplozja form i barw
W ciągu ostatnich sześciu dekad z bawarską manufakturą Rosenthal współpracowało wielu gigantów dizajnu: Walter Gropius, Timo Sarpaneva, Jasper Morrison czy Patricia Urquiola. Z okazji okrągłej rocznicy Studio-Line (specjalnej pracowni poświęconej projektom stricte artystycznym) marka wznowiła 60 historycznych wzorów wazonów, które odmieniono dzięki współczesnej kolorystyce. Limitowana kolekcja „60x12” to eksplozja form i barw. Wazony występują w różnorodnych kształtach (od czystych brył architektonicznych po organiczne) i 12 kolorach (szarości, pastelach, ale także kobalcie i turkusie). Każdy z modeli jest produkowany tylko w jednej barwie, w ograniczonej do 60 liczbie egzemplarzy. Kiedy dany wariant zostaje wyprzedany, jest wypuszczany w innej wersji kolorystycznej.
Żyrandol w hołdzie dla noblistki
Żyrandol Maria S.C. wykonany w polskim studio projektowym Pani Jurek to hołd dla Polki Marii Skłodowskiej-Curie, dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla w dziedzinie chemii i fizyki, a także mrugnięcie okiem do idei ready mades, czyli nadawania nowych znaczeń przedmiotom codziennego użytku. Lampa jest wykonana z probówek laboratoryjnych zainstalowanych, zależnie od wariantu, w jednej lub dwóch obręczach z naturalnej sklejki. Rurki można swobodnie wyjmować i aranżować, przez co żyrandol staje się bazą do eksperymentów wizualnych, dynamicznym obiektem, który można interpretować zależnie od nastroju, pory roku, „ubierać” według własnego widzimisię.
Kwietnik inspirowany modernizmem
Bujnie to studio projektowe i manufaktura specjalizująca się w dizajnie roślinnym. Tworzy kwietniki, które charakteryzują czysta, graficzna forma i precyzyjne, ręczne wykonanie. TILLO to najnowsza linia kwietników podłogowych na kilka roślin. Została zainspirowana architekturą modernistyczną – klasykami autorstwa Arne Korsmo czy Miesa van der Rohe. TILLO ma kaskadową konstrukcję i świetnie eksponuje rośliny. Można go zamówić z platformą z różnokolorowego materiału stworzonego z recyklingowanego plastiku, który – co zaskakujące – przypomina wzorem marmur.
Lampa i donica w jednym
KABO & PYDO to pracownia założona przez Katarzynę Borkowską i Tomasza Pydo, która konsekwentnie rozbija bank, jeśli chodzi o najbardziej prestiżowe nagrody w świecie wzornictwa (m.in. Red Dot Best of the Best, Red Dot, IF Design, a także kluczowe polskie wyróżnienia: Dobry Wzór, must have, Top Design). Oprawa Jungle to najnowszy projekt duetu. Innowacyjność Jungle polega na tym, że jest jednocześnie lampą i donicą na rośliny. Zawieszona na dwóch pasach z tkaniny, emituje delikatne światło. Oprawa jest całkowicie wodoszczelna i bezpieczna (także dla roślin, ponieważ nie wytwarza ciepła, które mogłoby im zaszkodzić). Co ciekawe, może być niemal w całości poddana recyklingowi.
Domowa Plantacja
Plantacja Alicji Patanowskiej to jeden z głośniejszych projektów z nurtu upcyklingu i biophilic design, który pojawił się w polskim wzornictwie. Kolekcja wyróżniona wieloma międzynarodowymi nagrodami składa się z czterech porcelanowych komponentów, które można sparować ze zwykłą szklanką, słoiczkiem czy kieliszkiem, by stworzyć naczynie do uprawy roślin metodą hydroponiczną (w samej wodzie, bez użycia ziemi). Taki sposób umożliwia obserwację łodygi, jak również korzenia, ale także tworzy niezwykle intrygującą, quasi-rzeźbiarską formę, szczególnie efektowną jako kolonia: miszmasz różnorodnych zielonych gatunków i szklanych podstaw.
Nawadniacze dla podróżników
Must have dla często podróżujących wielbicieli roślin: nawadniacze ceramiczne od polskiej marki Blom. Każdy jest ręcznie odlewany z gliny o niskiej zawartości szamotu i wypalany w niskiej temperaturze, dzięki czemu w naturalny sposób przepuszcza wodę. Dzięki tym maleńkim przedmiotom możemy nawadniać swoje rośliny nawet do siedmiu dni, zależnie od wybranego modelu, który powinien być też dopasowany do wielkości rośliny, temperatury i wilgotności powietrza w pomieszczeniu.
Kwietniki w stylu lat 70.
Ernest i Karol (na trójnogach) od polskiej marki Kwietnik są stylizowane na kwietniki z przełomu lat 70. i 80. XX wieku. Do ich wykonania wykorzystano gładki pręt stalowy malowany proszkowo oraz linkę gumową łączoną metalowymi zapinkami. Kwietniki występują w dwóch wersjach kolorystycznych: czarny kwietnik plus biała linka i na odwrót. Świetny do wnętrz w klimacie mid-century modern.
Wazony z hiszpańską energią
Hiszpański artysta Jaime Hayon to wulkan pomysłów i prawdziwy żywioł projektowy, dla którego tworzenie nowych wzorów wydaje się tak naturalne, jak oddychanie. Znany z rozbuchanej kolorystyki, nieco matissowskich malatur i niekonwencjonalnych form uwielbia pracować z ceramiką. Kolekcja Gardenias dla marki DB Barcelona jest na tle jego pozostałych prac bardzo oszczędna. A jednak wazony z niezwykle modnej terakoty mają 100 procent energii i stylu Hayona. Są intrygujące i dowcipne.
Donice jak klepsydry
Donice klepsydry od skandynawskiej marki FermLiving. Można ich używać w zależności od potrzeb rośliny i bez względu na to, w którą stronę się je obróci, będą wyglądać świetnie. Wykonane z metalu o matowym wykończeniu nadają się do użytku także na zewnątrz.
Najsłynniejsze szkło na świecie
Najsłynniejszy szklany przedmiot na świecie i symbol fińskiego dizajnu. Stworzony przez Alvara Aalto i Aino Marsio-Aalto zwyciężył w konkursie Karhula-Iittala Glass Design Competition w 1936 roku i trafił do luksusowej restauracji Savoy w Helsinkach, a także na wystawę światową w Paryżu. Legenda głosi, że jego awangardowy kształt powstał, gdy Alvar wbił w ziemię kilka patyków i w przestrzeń pomiędzy nimi wdmuchał pierwszą szklaną bańkę. Ciekłe szkło rozlało się z „formy”, tworząc nieregularne i efektowne zatoki, a później przedmiot, który zrewolucjonizował myślenie o akcesoriach dekoracyjnych. Wazon jest nadal dmuchany w fabryce Iittala, która na podstawie licznych szkiców stworzyła kolekcję naczyń. Pierwowzór miał wysokość 14 cm, ale są też dostępne wersje wysokie czy miseczki, także w żywych kolorach.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.