Premierowo na Vogue.pl: #evREbadi
Andrzej Sobolewski i Dawid Nickel odkrywają najciekawsze osobowości polskiego Instagrama.
– Cały czas słyszę: „ktoś w Londynie..., ktoś Barcelonie....”. Chciałbym, żeby ludzie zaczęli patrzeć na ulice polskich miast i na nich odkrywać prawdziwe osobowości. A tych nie brakuje – mówi Andrzej Sobolewski, stylista, który ma na swoim koncie niezliczoną ilość sesji i kampanii, a od niedawna interesuje się socjologicznym wymiarem mody. Przy pomocy ubrań buduje pełnowymiarowe postacie. Jest kostiumografem, odpowiedzialnym za projekty teatralne i filmowe, w tym kostiumy do jednego z najsłynniejszych polskich seriali – „Ślepnąc od świateł”. Przedstawił w nim różne środowiska Warszawy.
W nowym projekcie punktem wyjścia jest obserwacja, że współczesnej mody nie tworzą ani sezonowe trendy, ani subkultury. Dziś moda rodzi się na ulicy i w mediach społecznościowych. To, co nas określa, jest wypadkową wpływu naszych znajomych, muzyki, sposobu spędzania czasu i charakteru miasta, z którym się identyfikujemy. Styl staje się zakodowaną opowieścią o małym wszechświecie, który tworzy każdy z nas.
– Codziennie obserwuję w sieci wiele ciekawych osób, których nie widziałem na żywo. Pomyślałem, że chcę ich poznać. Wprosiłem się do ich świata – mówi Andrzej. Sobolewski połączył siły z młodym filmowcem Dawidem Nicklem, który w tym roku realizuje swój debiut filmowy. Razem stworzyli subiektywną listę inspirujących osobowości polskiego Instagrama. Swoich bohaterów zaprosili do udziału w zdjęciach. Od niszowych artystów - Baascha i Coc0mo, przez aktywistkę, selfie-feministkę - Zofię Krawiec, stylową nastolatkę – Polę Nikiel, młodą naukowczynię - Weronikę Banaś, queerową osobowość - Bellę Ćwir, aż po znaną aktorkę - Kasię Warnke, czy wpływową influencerkę – Karolinę Gruszecką oraz topowych modeli – Julię Banaś i Adama Kraszewskiego.
– Nazwa #evRebadi pojawiła się zupełnie naturalnie. Ten projekt może być o każdym. Każdy też może się w nim odnaleźć. Ale zależało nam też, żeby ci ludzie mieli bardzo różne estetyki i energie, żeby należeli do różnych światów i środowisk, żeby nie można było ich spotkać na tej samej imprezie – dodaje Andrzej.
Ale styl i ubrania były tylko pretekstem. Zdjęcia i filmy opierały się na historii, którą każda z postaci budowała niezależnie. – Krawiec odwiedziliśmy w jej mieszkaniu na Żoliborzu – mówi Dawid. To tam Zofia, wcielająca się w instagramową Neurotic Girl, aranżuje feministyczne selfie, które zamieszcza na swoim profilu. – Chcieliśmy uciec od instagramowej formy Zosi. Spotkalismy sie na herbacie, zaczęliśmy rozmawiać. Wynikiem jest wiosenne wideo – mówi Nickel.
Zupełnie inaczej wyglądała sesja zdjęciowa Karoliny Gruszeckiej, szefowej stylistów „Vogue Polska”. – Chciałem wyrwać ją ze świata mody i luksusowych magazynów. Dlatego pojechaliśmy do pawilonów na tyłach Nowego Światu. Karolina pozowała na tle blachy falistej obok kiczowatych lodów włoskich. Ona ma do siebie dystans, więc świetnie się odnalazła. Zupełnie spontanicznie zrobiliśmy zdjęcie pod szyldem Boss najprawdziwszej branżowej Girl Boss – uśmiecha się Andrzej.
Krótkie klipy z jednej strony przypominają przemyślane etiudy, z drugiej, wrażeniowe teledyski. Zawsze pojawia się w nich mocna muzyka, wybrana z szerokiego spektrum polskiej alternatywy. Od elektronicznego brzmienia Lutto Lento, przez Henriettę, Baascha aż po łagodne Domowe Melodie. – Jesteśmy bardzo dumni, że Lubomir Grzelak stworzył dla naszego projektu specjalny kawałek – mówi Andrzej.
Projekt #evREbadi będzie można obejrzeć w sobotę 25 maja w warszawskiej Wozowni (start o godz 14:00). Impreza jest otwarta i bezpłatna.
1/15Julia Banaś
W projekcie wykorzystano ubrania Reserved.