Festiwal Filmowy w Gdyni: Ekologia na czerwonym dywanie
Trwa 46. edycja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Jedną z idei, która przyświeca imprezie, jest cyrkularność. Twórcy i partnerzy wydarzenia wierzą, że dbanie o przyszłość planety to drobne zmiany codziennych nawyków, dlatego postawili na zielone rozwiązania.
Rezygnacja z plastiku i jednorazowych gadżetów, zmniejszenie ilości materiałów drukowanych czy promocja transportu publicznego – to tylko kilka z wielu ekologicznych rozwiązań, które w tym roku przyjęto na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Twórcy festiwalu wzięli sobie do serca troskę o planetę, organizując tę edycję w duchu „zielonych festiwali” i namawiając branżę do zmiany nawyków.
Moda cyrkularna na czerwonym dywanie
Czerwony dywan – tradycyjnie obecny na festiwalach filmowych na całym świecie – od kilku lat stał się miejscem, gdzie gwiazdy prezentują nie tylko kreacje, lecz także poglądy. Pozując do zdjęć, często zwracają uwagę na ważne kwestie społeczne. Taką sprawą stał się wybór galowego ubrania.
Wiadomo, że przemysł mody ma sporo na sumieniu, gdy idzie o wpływ na środowisko. Emituje ogromne ilości dwutlenku węgla – badania mówią, że nawet 10 proc. całej emisji CO2 pochodzi z produkcji ubrań. Do tego zanieczyszcza rzeki, wysusza źródła wody, niszczy lasy i jest źródłem ogromnej ilości śmieci. W dużej mierze odpowiadają za to sieciówki, ale nie tylko.
Jeszcze niedawno gwiazdy filmowe uznałyby za faux pas wyjście dwa razy w tej samej sukience. Dziś jest to w dobrym tonie. A w jeszcze lepszym – skorzystać z oferty mody vintage. Promocja mody cyrkularnej odbędzie się także podczas 46. edycji FPFF, a inicjatorem i partnerem tych działań została marka Electrolux, która wspiera ideę cyrkularności, będącą wyrazem odpowiedzialności za planetę.
Stylistka Malwina Wędzikowska: Można nosić ubrania z drugiej ręki i podbijać czerwone dywany
Festiwalowi goście, którzy zdecydowali się wesprzeć akcję, dostali stylistyczne wsparcie od kostiumografki Malwiny Wędzikowskiej. Przygotowała ona stylizacje cyrkularne, w których wystąpią gwiazdy i prowadzący Festiwal. Kino i moda to dziedziny sztuki, które przeplatają się od lat. Operują emocjami, pozwalają wyrazić siebie w sposób demokratyczny i mają ogromny wpływ na otaczający świat. Dlatego propagowanie przez branżę proekologicznych nawyków może pomóc je upowszechnić.
– Dla mnie moda jest całą paletą emocji. Jeżeli mówimy o modzie cyrkularnej, to są to emocje wielokrotnego użytku – możemy obdarować jedną rzeczą wiele osób, możemy dawać ubraniom nowy charakter. Zmieniamy świat małymi krokami – mówi Malwina Wędzikowska. – Podczas ostatniego fashion weeku w Paryżu postawiłam sobie za cel ubrać się za 100 zł w paryskich second-handach. Okazało się, że moja stylizacja była strzałem w dziesiątkę. Miała najwięcej publikacji w tytułach modowych ze wszystkich moich dotychczasowych stylizacji na tygodniu mody. Można ubierać się cyrkularnie, z recyklingu, upcyklingu, z drugiej ręki i podbijać „czerwone dywany”. Udowodnimy to w tym roku w Gdyni.
Strefa Noś dłużej marki Electrolux: Czysta klasyka
Marka Electrolux objęła też patronatem pozakonkursową sekcję „Czysta klasyka”, w ramach której co roku prezentowane są znaczące dzieła polskiej kinematografii w wersji odnowionej cyfrowo. W tym roku będzie można obejrzeć takie produkcje, jak „Zezowate szczęście” czy „Eroica” Andrzeja Munka, „Tylko strach” Barbary Sass-Zdort, „Wierną rzekę” Tadeusza Chmielewskiego.
Klasyczne obrazy stały się inspiracją dla Malwiny Wędzikowskiej. Kostiumografka przygotowała wystawę "Czysta klasyka w modzie na lata", prezentującą stylizacje filmowych bohaterów, stworzone w duchu mody cyrkularnej. Strój kosmonauty z kultowego filmu „Na srebrnym globie”, utrzymana w stonowanych kolorach sylwetka Grażyny Szapołowskiej z „Bez końca” Krzysztofa Kieślowskiego, proste stylizacje bohaterów filmu „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego czy Anny Dymnej z filmu "Tylko strach" Barbary Sass-Zdort – stylizacje można obejrzeć w plenerowej strefie Noś dłużej tuż obok Teatru Muzycznego w Gdyni.
Przekonacie się tam, że odnawianie klasyków to domena nie tylko branży filmowej, lecz także mody. Ubrania, tak samo jak sztuka, mogą nam służyć przez długie lata, wystarczy tylko dobrze o nie dbać. Przerobione i odpowiednio ze sobą zestawione pozwalają stworzyć stylizacje nawiązujące do różnych stylów i epok w modzie. Wystawa „Czysta klasyka w modzie na lata” została przygotowana z wykorzystaniem ubrań z drugiego obiegu, które można znaleźć w internetowym butiku Noś dłużej, stworzonym przez markę Electrolux i Ubrania do oddania.
46. edycja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych potrwa do 25 września.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.