Znaleziono 0 artykułów
29.05.2023

Gwiazdy muzyki w rolach projektantów

29.05.2023
Podpis

Erykah Badu, Alicia Keys, Dua Lipa, Jennie z k-popowego Blackpink, didżejka techno Honey Dijon – domy mody korzystają z ich talentu, stylu, popularności. Przedstawiamy najgłośniejsze muzyczno-modowe współprace sezonu.

Dyrektor lub dyrektorka artystyczna albo kreatywna to osoba, która wymyśla wybiegowe kolekcje i oprawę wizualną domów mody. Najważniejsze są wizja oraz idea, którym towarzyszą odwołania do kultury, sztuki, silnych osobowości i zjawisk społecznych. Artystyczny pomysł realizuje potem sztab specjalistów: projektantów, krawców, technologów. Dyrektorami artystycznymi są zwykle wykształceni na prestiżowych uczelniach projektanci, ale nie zawsze. Te role odgrywają też gwiazdy muzyki, które rozsławiają markę i potrafią tchnąć w nią ożywczego ducha.

Victoria Beckham, była wokalistka Spice Girls, od 2008 roku prowadzi dom mody, którego kunsztowne kolekcje zachwycają precyzją oraz dojrzałością projektową. Savage X Fenty by Rihanna oprócz świetnej bielizny promuje różnorodność: cielesną, płciową, etniczną i tożsamościową. W lutym 2023 roku dowiedzieliśmy się, że dyrektorem kreatywnym męskich kolekcji Louis Vuitton będzie Pharrell Williams. Pierwszą kolekcję zobaczymy podczas czerwcowego Paris Fashion Week. Williams i LV to nie jedyny ekscytujący muzyczno-modowy romans, którego efekty poznamy lub poznaliśmy w 2023 roku. Wiosną zadebiutowało kilka interesujących kapsułowych kolekcji zaprojektowanych przez muzyczne osobowości.

Honey Dijon x Acne Studios: W duchu techno i poza płcią

Honey Dijon x Acne Studios

Najjaśniejszą gwiazdą muzyki techno, która flirtuje z modą, jest Honey Dijon. Czarna transpłciowa didżejka tworzy proste, codzienne ubrania sygnowane nazwą Honey Fucking Dijon. Marka powstała w 2019 roku pod egidą Comme des Garçons. Wyróżniają ją koszule ozdobione malarstwem artystów LGBTQ+: Jeana-Michela Basquiata i Keitha Haringa, a także T-shirty z napisem „New York 1986”. Nadruk przywołuje datę uchwalenia pierwszej nowojorskiej ustawy antydyskryminacyjnej, chroniącej osoby homoseksualne.

Honey Dijon x Acne Studios

Urodzona w Chicago nowojorczanka współpracuje też ze szwedzką marką znaną z paryskich wybiegów – wiosną miała premierę druga kapsułowa kolekcja, zrealizowana przez Honey Dijon i Acne Studios. Wyrafinowane ubrania udają, że są zwykłe i nawiązują do mało wyszukanej odzieży z katalogów wysyłkowych z lat 70. i 80. Projekty przypominają też pozbawioną płci odzież roboczą, która nabrała nierobotniczych pastelowych barw. Kombinezony są retro-futurystyczne. Te ubrania mają też klubowy sznyt. Artystka zaznacza, że neutralne płciowo są również buty na przeźroczystych wysokich obcasach, które utożsamiano niegdyś z modą damską. Ich rozmiarówka sięga numeru 46.

Dua Lipa x Versace: Wakacje na festiwalu filmowym

Dua Lipca x Versace

Podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes pokazano kolekcję „La Vacanza”, zaprojektowaną przez Donatellę Versace i Duę Lipę. Show komentował model i prezenter telewizyjny Iván De Pineda, madrytczyk, który bywa twarzą Versace od 1996 roku.

Pokaz odbył się w ogrodzie różowej willi, skąd roztacza się cudowny widok na Morze Śródziemne. Modelki i modele szli środkiem ogrodowego basenu, za nimi było widać bezkresne niebo i morze. Wyglądali, jakby wyłaniali się z fal, a kolory ich ubrań nawiązywały do barw wieczornego krajobrazu. Charakter całej kolekcji przypominał płytę „Future Nostalgia” Duy Lipy, jej drugi album z utworami, w których house, słodka elektronika w stylu retro łączą się ze współczesnym popem.

Kolekcja Dua Lipy i Versace „La Vacanza"

„La Vacanza” też wyraża nostalgię. W kolekcji pojawiły się interpretacje nieśmiertelnych sukienek Gianniego Versace z lat 90., które odkrywały ciało, spinały je fetyszystycznymi pasami i rzeźbionymi złotymi elementami. Szyk lat 70. reprezentowały podczas pokazu mocno podniesione fryzury, a także suknie na jedno ramię i dzwony w stylu Bianki Jagger. Dua i Donatella połączyły znane desenie Versace: motyle, kropki i biedronki. Były też różowe kozaczki i sporo zmysłowych kreacji, chociaż show otworzyła grzeczna, różowa, zabawna biurowa garsonka ze spódnicą za kolano.

Marni x Erykah Badu: Cudowna wiedźma

Marni x Erykah Badu

Królowa R&B i neo-soulu tworzy dla Marni. Erykah Badu od lat czaruje nie tylko dźwiękami, lecz także stylem. Wygląda jak nowoczesna szamanka, wiedźma, strażniczka pogańskiej świątyni, bogini z afrofuturystycznej powieści. Na MET Galę 2023 założyła kreację Marni, której najważniejszym elementem były białe frędzle; zasłaniały jej twarz, otaczały też całą sylwetkę, sięgały do ziemi. A dłonie artystki ozdobione były biało-niebieskimi szponami i doskonale pasowały do czarodziejskiego głosu i emploi Badu.

Erykah bywa honorową gościnią Paris Fahion Week, siedziała w pierwszych rzędach na pokazach Bottegi Venety i Valentino. Reklamowała perfumy Toma Forda i kolekcję Givenchy, w czasach gdy dowodził nim Riccardo Tisci. W 2016 roku wystylizowała pokaz firmy Pyer Moss. Łączy północnoamerykańską i europejską modę z afrykańskim dziedzictwem. Źródeł tych inspiracji można szukać chociażby w Afryce Zachodniej i kulturze rastafariańskiej. Artystka nosi charakterystyczne wysokie turbany albo sięgające chmur kapelusze.

Marni x Erykah Badu

Podobnie eklektyczna jest kapsułowa kolekcja, stworzona przez nią razem z mediolańskim Marnie. Wielobarwne stroje wykonano z grubej wełny oraz patchworkowych materiałów. Badu połączyła gigantyczne kapelusze z równie wysokimi turbanami. Pokazała marynarki typu oversize i płachty, narzuty, w których można byłoby odprawiać magiczne obrzędy. Erykah Badu zinterpretowała też kreacje Afroamerykanek, zakładane na niedzielne msze. Ubrania można kupić tylko w wybranych sklepach w USA.

Moncler x Alicia Keys: Geniuszka z Hell's Kitchen

Alicia Keys x Moncler

Nieprzeciętnym głosem, który zdecydowanie wybrzmiał w świecie mody, jest ten Alicii Keys. Pianistka i wokalistka od czasu do czasu romansuje z modą. W maju 2023 na pokaz Dior Cruise 2024, zorganizowany w pałacu Colegio de San Ildefonso w Meksyku, założyła spodnie i top typu bandeau, pokryte pastoralnym nadrukiem Toile de Jouy, który w połowie XX zaczął wykorzystywać Christian Dior. W 2002 roku odebrała Grammy w ażurowym, inspirowanym szatami Beduinów kaftanie Diora, zaprojektowanym przez Johna Galliano.

Jesienią ubiegłego roku wokalistka była narratorką i przewodniczką po efektownym, multimedialnym, synkretycznym, dziejącym się na kilku kontynentach show Monclera. A w lutym 2023 roku zaśpiewała przed dziesięciotysięczną publicznością na scenie domu mody podczas London Fashion Week. Keys wystąpiła wtedy w ubraniach z kapsułowej kolekcji, którą wymyśliła dla Monclera w ramach serii „Genius”. Wcześniej monclerowskim geniuszem był między innymi Pharrell Williams.

Marni x Alicia Keys

Keys przywołała ducha lat 90., czasów, w których dorastała w nowojorskiej dzielnicy Hell's Kitchen, marząc o ubraniach, na jakie nie było ją stać. W jej kolekcji wysadzane kryształkami krótkie topy bez rękawów połączono z błyszczącymi, szerokimi spodniami dresowymi i kapeluszami rybackimi. Moncler x Alicia Keys to także komplety w kolorach Jamajki oraz futurystyczne gumowe buty przeciwdeszczowe, które wyglądają jak statki kosmiczne. Lśniącą czarną kurtkę ozdabia graficzny zarys głowy Statuy Wolności. Krótkie bluzy z kapturami mają dzwonowate rękawy, a powłóczyste spodnie z rozszerzanymi nogawkami są wykonane z białego denimu.

Jennie x Calvin Klein: Styl k-popowy sprzedaje się na pniu

Jennie x Calvin Klein

K-pop opanował świat nie tylko za sprawą muzyki, gwiazdy z Seulu stają się też ikonami globalnej mody. Ich obecność stała się obowiązkowa na pokazach marek takich jak Chanel, Louis Vuitton, Chrystian Dior, Bottega Veneta, Saint Laurent, Gucci czy Prada. Gdy wysiadają z limuzyn, słychać wrzask zgromadzonych dookoła fanów.

K-popowcy występują też w kampaniach domów mody, zatrudniały ich między innymi Céline i Alexander McQueen.

Jeno to pierwszy k-popowy artysta, który otworzył pokaz podczas New York Fashion Week. Wokalista NCT przeszedł po wybiegu Petera Do, prezentował kolekcję na sezon wiosna–lato 2023.

Londyńskie Victoria and Albert Museum poświęciło koreańskiej kulturze – w tym także modzie – wielką wystawę „Hallyu! The Korean Wave”. Na ekspozycji można oglądać projekty zespołu Blackpink, którego jedną z wokalistek jest Jennie Kim.

Piosenkarka najpierw została globalną ambasadorką Calvina Kleina, potem stworzyła kolekcję złożoną ze zgrzebnej, ale stylowej bielizny oraz bieliźnianych ubrań, a także dżinsów i T-shirtów. Kolekcja zadebiutowała 10 maja 2023 roku i sprzedała się na natychmiast, dziś pochodzące z niej ubrania to białe kruki.

 

Marcin Różyc
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Gwiazdy muzyki w rolach projektantów
Proszę czekać..
Zamknij