Znaleziono 0 artykułów
07.05.2024
Artykuł partnerski

Jak ulubione adidasy it-girls stały się popkulturowym fenomenem

07.05.2024
It-girls noszą sneakersy Gazelle, Samba i Handball Spezial marki adidas (Fot. materiały prasowe)

Sneakersy Gazelle, Samba i Handball Spezial marki adidas nigdy nie wychodzą z mody. Przypominamy, jak kultowe obuwie sportowe stało się popkulturowym fenomenem.

Niewiele trendów zapisuje się w historii mody. I odwrotnie, to, co ponadczasowe, rzadko budzi tak duże emocje, jak sezonowe nowości. Tylko prawdziwym ikonom branży udaje się dokonać niemożliwego – stać się popkulturowym fenomenem, który rezonuje z kolejnymi pokoleniami. 

Liam Gallagher i jego adidas Spezial (Fot. materiały prasowe)

Choć kultowe sneakersy marki adidas są z nami niemal od zawsze, należą do najmocniejszych trendów każdego sezonu. Nieustannie ewoluując, urosły do rangi legendy. Kształtują styl fanów streetwearu, a jednocześnie zyskują coraz to nowe oblicze za sprawą różnych interpretacji, wersji i wcieleń. Na przykładzie modeli Gazelle, Samba i Handball Spezial widać, w jaki sposób moda przenika się z popkulturą – buty, które noszą sportowcy, podchwytuje modna ulica, a potem trafiają do filmów i na scenę. Trzy paski i logo koniczyny, czyli trefoil, to dziś synonim nie tylko designu, jakości i wygody, lecz także tego, co w modzie najbardziej cool – ekspresji, indywidualności, własnego stylu. 

It-girls noszą sneakersy Gazelle, Samba i Handball Spezial marki adidas (Fot. materiały prasowe)

Za każdą legendą stoi opowieść założycielska. Wszystko zaczęło się w Niemczech 100 lat temu. Sneakersy, które dziś noszą it-girls, swój początek mają w małym warsztacie szewskim założonym przez Adiego Dasslera w Bawarii. Firma Gebrüder Dassler Schuhfabrik działała z rodzinnego domu twórcy marki. Firma odrodziła się pod nazwą Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik w 1949 r. Wraz z Dasslerem w Herzogenaurach nowe buty tworzyło niemal 50 pracowników. W tym samym roku wychodzące spod ręki Dasslera buty sportowe ozdobiono trzema paskami, które dziś należą do najbardziej rozpoznawalnych motywów w modzie. „Ta marka z trzema paskami”, mówi się zwykle o adidasie. 

Model Gazelle (Fot. materiały prasowe)

W kolejnych dekadach modele adidasa opanowały świat sportu, kina i show-biznesu. W latach 70. trzy paski adidasa po raz pierwszy wszyto w ubrania. Niemiecki piłkarz Franz Beckenbauer jako pierwszy nosił kultowy dziś dres adidasa. W 1970 r. adidas zaangażował się w mistrzostwa świata w piłce nożnej – TELSTAR stała się oficjalną piłką rozgrywek. W 1972 r. zadebiutowało logo trefoil, które razem z trzema paskami do dziś przyprawia fanów mody o szybsze bicie serca. 

Na przełomie lat 80. i 90. kolekcje adidasa wzbogaciły się o kolejne modele butów, które pokochały gwiazdy. Sneakersy z przytupem wkroczyły do muzyki w 1986 r., gdy Run- D.M.C. nagrał kawałek „My Adidas” opiewający wygodę ulubionych sneakersów członków zespołu. Do grona sławnych miłośników marki dołączyli także Beastie Boys piosenką „The Sounds of Science”. W latach 90. wszyscy słuchali britpopu. Założyciele zespołu Oasis – bracia Gallagherowie – nie rozstawali się ze sneakersami Samba (samby nosił także Ewan McGregor w filmie „Trainspotting” z 1996 r.). A za sprawą „Genialnego klanu” z 2001 r., gdzie bohater grany przez Bena Stillera i jego synowie nie rozstają się z dresami adidasa, marka podbiła świat filmu. 

Marka adidas wcześnie zrozumiała wagę i wartość storytellingu – modele Samba, Gazelle i Handball Spezial nie tylko pojawiały się w szafach gwiazd, lecz także w kultowych produkcjach. Stawały się czymś więcej niż elementem filmowego kostiumu – jako modowy manifest zasługiwały na miarę ikon. Razem z adidasem historię o klasyce, wolności i wygodzie opowiadają sławni fani marki – na przestrzeni lat z adidasem współpracowali Pharrell Williams czy David Beckham.

Model Samba (Fot. materiały prasowe)

Dziś modele Samba, Gazelle i Handball Spezial należą do stałych elementów garderoby it-girls. Z sambami nie rozstają się supermodelki – siostry Hadid, Kaia Gerber i Hailey Bieber. Ich casualowy styl przyprawiony sezonowymi trendami naśladują dziewczyny na całym świecie. Ale adidasy to nie tylko domena dwudziestolatek. Po samby sięgają także mistrzynie nowojorskiego minimalizmu – Jennifer Lawrence, Dakota Johnson i Katie Holmes, które sneakersy zestawiają z ulubionymi jeansami i dodatkami w duchu quiet luxury. Model Gazelle o subtelnym fasonie nawiązującym do trampek w stylu retro kiedyś nosiła Gwyneth Paltrow, dziś należy do ulubionego obuwia kolejnej generacji gwiazd na czele z Emmą Watson. Na fali popularności samb i modelu Gazelle wypłynęły także speziale. Klasyczne buty testowały w ostatnich miesiącach Bella Hadid, Kendall Jenner i Katie Holmes. 

Model Handball Spezial (Fot. materiały prasowe)

Co łączy modele Samba, Gazelle i Handball Spezial? Jak udowadniają it-girls, kultowe sneakersy pasują do każdej stylizacji, niezależnie od okazji, dress code’u i indywidualnego gustu. Równie dobrze sprawdzą się w nieśmiertelnym zestawie z jeansami i białym T-shirtem, jak w komplecie z kamelowym płaszczem i dzianinową sukienką. W sezonie wiosna-lato 2024 r. chętnie nosimy je do białych skarpetek jak z kortu tenisowego. Ale niezależnie od zmieniających się tendencji, buty, których tradycja sięga lat 20. XX w., wciąż przechodzą metamorfozy. Dzięki tym niekończącym się przeobrażeniom pozostają stale obecne nie tylko w modzie, lecz także w popkulturze. 

 

Anna Konieczyńska
  1. Moda
  2. Premiery
  3. Jak ulubione adidasy it-girls stały się popkulturowym fenomenem
Proszę czekać..
Zamknij