Znaleziono 0 artykułów
25.07.2024

Jakie filmy powalczą o Złotego Lwa na 81. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2024 roku?

25.07.2024
"Maria" (Fot. Materiały prasowe)

81. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się od wyjątkowej projekcji. Widzowie zgromadzeni w Palazzo del Cinema zobaczą „Beetlejuice Beetlejuice”, czyli sequel kultowego „Soku z żuka” Tima Burtona. Film będzie pokazany poza konkursem. W konkursie głównym nowe filmy między innymi Pedra Almodóvara, Luki Guadagnino i Pabla Larraina. Najbardziej oczekiwany jest „Joker: folie á deux” Todda Phillipsa.

Po pandemii i ubiegłorocznym strajku aktorów i scenarzystów amerykańskich, które sparaliżowały festiwale, wreszcie można ogłosić powrót wielkich gwiazd na czerwone dywany na Lido. Lady Gaga, Tilda Swinton, Julianne Moore, Angelina Jolie, Felicity Jones i Nicole Kidman – to niektóre kandydatki do głównej nagrody aktorskiej 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, czyli Pucharu Volpiego. Wśród mężczyzn równie mocna konkurencja: Adrien Brody, Toni Servillo, Daniel Craig, Jude Law, Joaquin Phoenix, Caleb Landry Jones, Harris Dickinson i Antonio Banderas. 

Kto zdobędzie statuetkę, okaże się 7 września 2024.

Jakie filmy znajdą się w konkursie 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji

W ubiegłym roku z powodu strajku scenarzystów trzeba było zmienić film otwarcia. Festiwal miał otworzyć film „Challengers” Luki Guadagnino z Zandayą w roli głównej, ale producenci odwołali premierę. W tym roku Guadagnino pokaże oparty na powieści Williama S. Burroughsa film „Queer”. Film jest queerową love story, a znany z serii o Jamesie Bondzie Daniel Craig gra tu geja. 

"Queer" (Fot. Materiały prasowe)

Brady Corbet, który na Lido prezentował już „Dzieciństwo wodza” i „Vox Lux”, tym razem pokaże „The Brutalist”. Bohaterami filmu są wizjonerski architekt László Toth (w tej roli Adrien Brody) i jego żona Erzsébet (Felicity Jones), którzy emigrują z powojennej Europy do Ameryki, by tam odbudować swoje dziedzictwo. W Stanach tajemniczy bogaty klient (Guy Pearce) odmieni ich życie na zawsze. 

"The room next door" (Fot. Materiały prasowe)

Gwiazdorską obsadę będzie miał nowy (anglojęzyczny) film Pedra Almodóvara. „The Room Next Door” to historia Marty (Tilda Swinton), korespondentki wojennej i niedoskonałej matki, oraz jej pełnej żalu córki. Wskutek głębokiego nieporozumienia od lat nie mają ze sobą kontaktu. Ingrid (Julianne Moore), pisarka i bliska przyjaciółka Marty, stanie się powiernicą bolesnych tajemnic ich obu.

Pablo Larrain pokaże „Marię” o Marii Callas. Słynna śpiewaczka dostała twarz Angeliny Jolie. Nicole Kidman pojawi się w thrillerze erotycznym, którego reżyserką, scenarzystką i współproducentką jest Halina Reijn. Jude Law będzie gwiazdą dramatu kryminalnego „The Order”, z którym na Lido przyjeżdża australijski reżyser Justin Kurzel. 

Najbardziej oczekiwanym tytułem 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji jest „Joker: folie á deux”

Najbardziej oczekiwanym tytułem 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji jest z pewnością „Joker: folie á deux” Todda Phillipsa z Joaquinem Phoenixem i Lady Gagą w rolach głównych. „Joker” zdobył tu pięć lat temu Złotego Lwa, a następnie 11 nominacji do Oscara i zarobił 11 mld dol. Szczęście do Wenecji mają też Phoenix i Lady Gaga. Ona po weneckiej premierze filmu „Narodziny gwiazdy” otrzymała za tę rolę nominację do Oscara, a Joaquin Phoenix odebrał w 2012 roku Puchar Volpiego dla najlepszego aktora za film „Mistrz” Paula Thomasa Andersona i Oscara z „Jokera”. 

„Joker: folie á deux” Todda Phillipsa zostanie pokazany w konkursie głównym. 

"Joker: Folie à deux" (Fot. Materiały prasowe)

Rywalizacja między dyrektorami festiwali w Wenecji i Cannes trwa od lat

W konkursie głównym bardzo mocną reprezentację będą mieli Francuzi – aż 10 z 21 filmów konkursowych wyprodukowano we Francji lub Francja jest ich koproducentem; to więcej niż Włochy, które są gospodarzem festiwalu. Trzy z tych filmów są koprodukcją francusko-włoską: „IDDU (Sicillian Letters)” w reż. Fabia Grassadonia i Antonia Piazza z Tonim Servillo – ulubionym aktorem Paola Sorrentina, „Vermiglio” w reż. Maura Delpero (trzecim koproducentem filmu jest Belgia) oraz „April” w reż. Déi Kulumbegashvili (w koprodukcji z Gruzją).

To wbrew pozorom bardzo ciekawy wątek, bo rywalizacja między dyrektorami artystycznymi festiwali w Cannes (Thierry Fremaux) i Wenecji (Antonio Barbera) to historia na osobny artykuł. W największym skrócie chodzi o to, który z nich wprowadzi więcej tytułów do zamykającej sezon nagród filmowych rozgrywki oscarowej. 

Konkursy w Cannes i Wenecji to autorskie wybory Fremaux i Barbery, a oscarowe nominacje świadczą o ich guście. W ostatnich latach zdecydowanie prowadzi szef artystyczny Wenecji – Antonio Barbera, być może dlatego ogłoszono, że pokieruje festiwalem w kolejnych dwóch latach 2025–2026. Tak mocna reprezentacja francuskiego kina we Włoszech może być kolejnym strategicznym zagraniem Barbery. Warto dodać, że jedyny film dokumentalny w konkursie głównym w Wenecji to „Youth-Homecoming” w reżyserii Wang Bing z Chin. Reżyser przygląda się w nim chińskim robotnikom. Poprzedni tytuł z tej serii „Youth-Spring” był w ubiegłym roku pokazywany w Cannes. Przypadek? 

"Maria" (Fot. Materiały prasowe)

Peter Weir i Sigourney Weaver odbiorą Złote Lwy za całokształt twórczości

Nagrodę za całokształt twórczości (Leone d’Oro alla Cariera) odbiorą w Wenecji amerykańska aktorka Sigourney Weaver oraz australijski reżyser i scenarzysta Peter Weir. 

 – Szeroką publiczność kinową podbiła i zdobyła rolą w „Obcym” Ridleya Scotta​​, szybko stając się emblematyczną postacią lat 80., a nie było to łatwe, bo była świetną, ale nie znaną szerokiej publiczności aktorką teatralną – mówił Alberto Barbera o Weaver. – Wizerunek bezprecedensowej bohaterki gatunkowego kina akcji, silnej, sprawczej, a przede wszystkim kobiety, stał w mocnej kontrze do modelu superbohatera płci męskiej, który dominował w kinie epickim i przygodowym.

We współczesnym kinie bohaterka typu Ellen Ripley grana przez Weaver to norma, 40 lat temu była równie innowacyjna jak efekty specjalne użyte w obrazie o potworze z kosmosu. 

Sigourney Weaver grała u takich reżyserów jak James Cameron, Paul Schrader, Roman Polański, Mike Nichols, Ang Lee oraz Peter Weira – drugi laureat nagrody za całokształt twórczości.

„Stowarzyszenie Umarłych Poetów”, „Truman Show” czy „Wybrzeże moskitów” to filmy, które przeszły do historii kina. – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji i Złote Lwy to część marzeń naszego zawodu – oświadczył Peter Weir. – Otrzymanie nagrody za reżyserską pracę to wielki zaszczyt.

Tim Burton powraca z sequelem „Soku z żuka” 

"Beetlejuice Beetlejuice" (Fot. Materiały prasowe)

Po 36 latach powraca kultowy „Sok z żuka”. „Beetlejuice Beetlejuice” (tak brzmi oryginalny tytuł sequela) Tima Burtona będzie miał światową premierę podczas wieczoru otwarcia 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Zostanie pokazany poza konkursem. Michael Keaton, Winona Ryder, Catherine O'Hara, Justin Theroux, Monika Bellucci, Jenna Orteg i Willemem Dafoe – czego chcieć więcej, należy trzymać kciuki i wierzyć, że znów Burtonowi się udało. 

Z kolei w sekcji Giornate degli Autori widzowie zobaczą nową wersję „Sanatorium pod Klepsydrą” (pierwsza to dzieło Jerzego Wojciecha Hasa). Reżyserzy bliźniacy Stephen i Timothy Quai po raz drugi zmierzą się z prozą Brunona Schulza, wcześniej ekranizowali „Ulicę Krokodyli”. Tym razem chcą połączyć lalkową animację z klasycznym filmem aktorskim. 

Film jest koprodukcją brytyjsko-niemiecko-polską, a producentką m.in. Izabela Kiszka-Hoflik. W polskiej ekipie filmu znaleźli się też Dorota Roqueplo – kostiumy, Michał Fojcik – dźwięk, czy Agata Trojak odpowiedzialna za scenografię.

W jury pod przewodnictwem Isabelle Huppert zasiądzie Agnieszka Holland 

Jury Konkursu Głównego Venezia 81. to bardzo mocny skład reżyserek i reżyserów. Oprócz Agnieszki Holland zasiadają w nim Giuseppe Tornatore, James Gray, Andrew Haigh, Kleber Mendonçy Filho, Abderrahmane Sissako, Julia von Heinz i dwie aktorki: Zhang Ziyi i przewodnicząca Isabelle Huppert. 

Przy tak mocnym, autorskim jury werdykt może zaskoczyć, tak jak ten z 2022 roku, kiedy ze Złotym Lwem wyjechał z Lido dokument „Całe to piękno i krew” Laury Potrais. Jak będzie – przekonamy się podczas ceremonii zamknięcia 81. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji 7 września na scenie Sala Grande Palazzo del Cinema na weneckim Lido.

Wenecja 2024: konkurs główny – tytuły filmów

  • The Room Next Door, Pedro Almodóvar
  • Campo di Battaglia, Gianni Amelio
  • Leurs Enfants Après Eux, Ludovic Boukherma, Zoran Boukherma
  • The Brutalist, Brady Corbet
  • The Quiet Son, Delphine Coulin, Muriel Coulin
  • Vermiglio, Maura Delpero
  • Sicilian Letters, Fabio Grassadonia, Antonio Piazza
  • Queer, Luca Guadagnino
  • Love, Dag Johan Haugerud
  • April, Dea Kulumbegashvili
  • The Order, Justin Kurzel 
  • Maria, Pablo Larrain
  • Trois Amies, Emmanuel Mouret
  • Kill the Jockey, Luis Ortega
  • Joker: Folie à Deux, Todd Phillips
  • Babygirl, Halina Reijn
  • I'm Still Here, Walter Salles
  • Diva Futura, Giulia Louise Steigerwalt
  • Harvest, Athina Rachel Tsangari
  • Youth – Homecoming, Wang Bing
  • Stranger Eyes, Yeo Siew Hua
Artur Burchacki
  1. Kultura
  2. Kino i TV
  3. Jakie filmy powalczą o Złotego Lwa na 81. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2024 roku?
Proszę czekać..
Zamknij