Znaleziono 0 artykułów
03.07.2024

Jakie wystawy warto zobaczyć latem 2024 roku w Londynie?

03.07.2024
David LaChapelle, Elton John, Egg On His Face, New York, 1999 © David LaChapelle

Miejskie wakacje to idealny pretekst do nadrobienia kulturalnych zaległości. Te spędzane w Londynie na pewno zaspokoją potrzeby nawet najbardziej wymagających zwiedzających. Fotograficzna kolekcja Eltona Johna, wystawa podsumowująca siedem dekad kariery artystycznej Yoko Ono czy arcydzieło Degasa przedstawiające słynną akrobatkę cyrkową – sprawdzamy, co warto obejrzeć w londyńskich galeriach i muzeach tego lata. 

Różne oblicza piękna z kolekcji Eltona Johna

Cindy Sherman, Untitled Film Still #17, 1978 © Cindy Sherman, courtesy of the artist and Hauser & Wirth Gallery

Niektórzy artyści nie lubią zdradzać źródeł swoich inspiracji. Inni, jak Elton John, robią na ten temat wystawy. Brytyjski piosenkarz wraz z mężem Davidem Furnishem od lat inwestują w różne formy sztuki, ale, jak mówią, nic nie porusza ich bardziej niż fotografie. John zaczął kolekcjonować je w 1991 roku, a obecnie jego prywatne zbiory liczą ponad 7 tys. zdjęć. Na wystawę w londyńskim Victoria & Albert Museum zostało wyselekcjonowanych ponad 300 prac autorstwa 140 fotografów. Wystawa to hołd dla delikatności i kruchości w sztuce fotograficznej, a każde pokazane na niej zdjęcie pomaga nam rozszerzać definicję piękna. Redefinicja ta odbywa się przy pomocy dzieł jednych z najwybitniejszych fotografów XX i XXI wieku. Robert Mapplethorpe, Cindy Sherman, William Eggleston, Diane Arbus, Sally Mann, Horst P. HorstIrving Penn czy Herb Ritts skłaniają do refleksji nad ulotnością, a zarazem złożonością piękna, podejmując skrajnie różne tematy. Wystawa „Fragile Beauty” składa się z ośmiu tematycznych sekcji, które eksplorują takie zagadnienia, jak moda, reportaż, sława, męskie ciało oraz fotografia amerykańska. Zobaczymy tu portrety gwiazd sceny i ekranu, w tym fotografie Arethy Franklin, Elizabeth Taylor, Cheta Bakera czy zespołu The Beatles, dokumentację kluczowych momentów historii XX wieku, w tym obrazów ruchu praw obywatelskich z lat 60., aktywizmu na rzecz AIDS z lat 80., a także ikoniczne zdjęcia modowe.

Wystawę „Fragile beauty: Photographs from the Sir Elton John and David Furnish Collection” można oglądać w V&A South Kensington do 5 stycznia 2025 r.

Tajemnice arcydzieła Edgara Degasa z polskim akcentem w tle

Hilaire-Germain-Edgar Degas, Miss La La at the Cirque Fernando, 1879 © The National Gallery, London

Chociaż Edgar Degas był jednym z najważniejszych członków grupy impresjonistów, sam wolał określać siebie mianem realisty albo artysty niezależnego. Na bohaterów swoich obrazów wybierał postaci spędzające czas w teatrach, kawiarniach oświetlonych sztucznym światłem, wyścigach konnych czy podczas prywatnych czynności, takich jak kąpiel. Jego najbardziej rozpoznawalne prace to te przedstawiające baletnice ­– artysta pokazywał je zarówno na scenie, jak i za kulisami, w czasie prób czy chwil wytchnienia. Fascynacja fizyczną ekspresją wybija się na pierwszy plan w obrazie „Miss La La at the Cirque Fernando” z 1879 roku. Tytułowa Miss La La była znaną akrobatką cyrkową i gwiazdą Cirque Fernando w Paryżu. Urodzona jako Anna Olga Albertina Brown w 1858 roku w Szczecinie, który ówcześnie znajdował się na terytorium pruskim, Miss La La zasłynęła numerem polegającym na podciąganiu się na linie trzymanej w zębach. Degas znalazł w postaci Miss La La muzę, której akrobatyczne popisy i fizyczna siła zainspirowały go do stworzenia jednej z jego najbardziej ekspresyjnych prac. Obraz jest centralnym punktem wystawy, jej tło stanowią zaś materiały archiwalne. Zdjęcia czy szkice dopowiadają narrację wystawy i pozwalają lepiej zrozumieć fascynację Degasa ruchem. Widzimy, jak artysta eksperymentował z różnymi technikami i kompozycjami, starając się uchwycić esencję siły, dynamiki i gracji. Nie ma wątpliwości, że trening (nie tylko ten sportowy) czyni mistrza, bo finalna wersja obrazu jest równie spektakularna jak same występy Miss La La.

Wystawę „Discover Degas & Miss La La” można oglądać w The National Gallery do 1 września 2024 r.

Podsumowanie siedmiu dekad kariery artystki konceptualnej i piosenkarki 

Yoko Ono and John Lennon, Bed-In for Peace, Amsterdam, 1969, Courtesy Yoko Ono. Photograph by Ruud Hoff. Image: Getty Images / Central Press / Stringer

Yoko Ono znana jest szerszej publiczności przede wszystkim ze swojej działalności na rzecz pokoju na świecie, muzyki oraz związku z Johnem Lennonem. Retrospektywa prezentowana w londyńskim Tate Modern odkrywa niuanse i proces jej ewolucji artystycznej, który toczy się już od 70 lat. Na odwiedzających czeka ponad 200 prac, w tym fotografie, instalacje, filmy czy utwory muzyczne, które pokazują eksperymentalne podejście artystki do sztuki. Yoko Ono powiedziała w wywiadzie udzielonym magazynowi „Loud and Quiet” w 2018 roku: „Możemy ewoluować zamiast buntować się, łączyć się zamiast rościć sobie niezależność i czuć zamiast myśleć”. Warto mieć ten cytat w pamięci, przyglądając się liście prac, które zostały wyselekcjonowane na wystawę przez kuratorów. Znalazły się na niej m.in. instalacja „Wish Tree” z 1996 roku, na której odwiedzający mogą zapisać swoje życzenia i zawiesić je na drzewie, partycypując w tworzeniu dzieła sztuki poświęconemu pokojowi na świecie, czy „Cut Piece” z 1964 roku, w której Ono pozwala publiczności odcinać fragmenty jej ubrania, prowokując dyskusję na temat przemocy i intymności. Artystka nigdy nie bała się kierować uwagi publiczności w stronę tematów trudnych, zachęcając do jednoczenia się w imię wyższych wartości i świadomego uczestnictwa w społeczeństwie. Wystawa w Tate Modern to nie tylko solidna porcja historii sztuki konceptualnej z eksperymentalną muzyką w tle, ale przede wszystkim przypomnienie o tym, że w świecie, w którym zaczyna brakować nadziei, nie warto rezygnować z kolektywnej walki o zmiany na lepsze.

Wystawę „Yoko Ono: Music of the Mind” można oglądać w Tate Modern do 1 września 2024 r. 

Dziecięce zabawy środkiem do lepszego rozumienia świata

Francis Alÿs, Shariya Refugee Camp, Iraq, 2016

Francis Alÿs to belgijski artysta multidyscyplinarny, którego twórczość obejmuje malarstwo, rysunek, wideo, performance oraz instalacje. Jego sztuka w poetycki sposób eksploruje tematy migracji, polityki czy codziennych rytuałów. Alÿs wykorzystuje proste gesty i działania, takie jak dziecięce zabawy praktykowane w różnych zakątkach świata, i przekształca je w refleksyjne dzieła sztuki o głębszym znaczeniu. Seria „Children’s Games”, którą Alÿs tworzy nieprzerwanie od 1999 roku, jest centralnym punktem wystawy w londyńskim Barbican. Wchodzące w jej skład wideo prezentują dzieci bawiące się w takich miejscach, jak Afganistan, Meksyk, Jordania, Irak czy Hongkong. Każdy film jest swoistą miniaturą życia codziennego, pokazującą, jak dzieci, niezależnie od miejsca zamieszkania, kultury czy warunków społeczno-ekonomicznych, znajdują sposoby na kreatywną zabawę. Gry są przedstawione nie tylko jako formy rozrywki, ale również jako świadectwa społecznych interakcji, wpływu lokalnej kultury czy nauki przetrwania w trudnej codzienności. Alÿs sprawia, że niewinna dziecięca zabawa staje się narzędziem do zrozumienia bardziej skomplikowanej „dorosłej” rzeczywistości.

Wystawę „Francis Alÿs: Ricochets” można oglądać w Barbican do 1 września 2024 r. 

Największa brytyjska retrospektywa ikony sztuki feministycznej – Judy Chicago

Judy Chicago In the Beginning from Birth Project (detail), 1982 Prismacolor on paper 65 x 389 in. (165.1 x 988.06 cm) © Judy Chicago/Artists Rights Society (ARS), New York; Photo © Donald Woodman/ARS, NY Courtesy of the artist

Judy Chicago zaznaczyła swoją obecność na amerykańskiej scenie artystycznej już pod koniec lat 60., dzięki swoim pionierskim działaniom kwestionującym rolę kobiet w sztuce i społeczeństwie. Znana jest przede wszystkim z monumentalnego dzieła „The Dinner Party” (1974–1979), które do dzisiaj uważane jest za jedno z najbardziej ikonicznych dla ruchu feministycznego w sztuce. Wystawa w londyńskiej galerii Serpentine wzięła swoją nazwę od tytułu rękopisu, który Judy Chicago napisała w czasie pracy nad „The Dinner Party”. Zorganizowana tematycznie wokół jego rozdziałów, koncentruje się na rysunku – medium, które Chicago eksploruje od ponad sześciu dekad. Można zobaczyć na niej zarówno archiwalne, jak i nieprezentowane wcześniej dzieła, m.in. wczesne abstrakcyjne i minimalistyczne prace z lat 60. i 70., immersyjne instalacje wideo, prace przygotowawcze związane z najważniejszymi projektami Chicago, takimi jak „Birth Project” (1980–1985) czy „PowerPlay” (1982–1987), oraz notatniki i szkicowniki, w których artystka dokumentowała swój proces twórczy. Na fanów radykalnej zmiany narracji dotyczącej miejsca kobiet w historii serwowanej przez Judy Chicago czekają też interaktywne prace, w których pojawiają się pytania o to, jak mógłby wyglądać rządzony przez nie świat. Pierwsze z pytań brzmi: czy Bóg byłby kobietą? O tym, czy motywuje ono do walki o realne zmiany, czy jedynie do bezcelowego puszczenia wodzy fantazji, niech każdy zadecyduje sam. 

Wystawę „Judy Chicago: Revelations” można oglądać w Serpentine Galleries do 1 września 2024 r. 

Marzena Jarczak
  1. Kultura
  2. Sztuka
  3. Jakie wystawy warto zobaczyć latem 2024 roku w Londynie?
Proszę czekać..
Zamknij