„Portret kobiecy” Wisławy Szymborskiej w nowej kampanii YES
Czego oczekuje się od kobiet? Żeby była „młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda”. W kampanii YES słyszymy cytat z Wisławy Szymborskiej: „To łatwe, niemożliwe; warte próby”. Wiersz „Portret kobiecy” czytają noblistka i Agata Trzebuchowska.
Nowa kampania marki YES, inspirowana „Portretem kobiecym” Wisławy Szymborskiej (z tomu „Wielka liczba” z 1976 roku), jest nieoczywista, intrygująca, piękna. Słyszymy wiersz czytany przez samą noblistkę, na zmianę z aktorką Agatą Trzebuchowską. „Musi być do wyboru” – wyliczają oczekiwania wobec kobiet. „Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło. / To łatwe, niemożliwe; warte próby. (...) Młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda. (...) Dokąd tak biegnie, czy nie jest zmęczona. / Ależ nie, tylko trochę, bardzo, nic nie szkodzi”.
Oczekiwania wobec kobiet, z jakich w utworze kpi poetka, są w kampanii YES zestawione ze światem kobiet współczesnych, mających dość podporządkowywania się społecznym oczekiwaniom. „Na litość boską!”, zdają się wołać za Szymborską. Bo chcą współtworzyć rzeczywistość, w której zawsze mogą być sobą, nie podporządkowywać się. Ten nowy świat reprezentuje w spocie YES Agata Trzebuchowska, znana między innymi dzięki roli w oscarowej „Idzie” Pawła Pawlikowskiego.
Nowy spot YES „Portret kobiecy” stał się internetowym hitem
Marka YES od początku swojego istnienia wspiera pokoleniową zmianę. W 2021 roku stworzyła platformę „Jestem kobietą”, na której przedstawiane są różne oblicza kobiecości, a także głos kobiet, które wciąż walczą w Polsce o swoje prawa. Ich wypowiedzi są mocne, istotne. A wyjątkowa biżuteria YES może być symbolem kobiecej siły.
– W naszej kampanii chcieliśmy pokazać absurd społecznych oczekiwań, z którymi wciąż spotykają się kobiety – mówi Justyna Lach, dyrektorka marketingu firmy YES. – Chociaż minęło kilkadziesiąt lat od powstania wiersza Wisławy Szymborskiej, on wciąż świetnie wskazuje ważny problem. Teraz każda z nas może zdecydować, co zrobi z oczekiwaniami – czy się im podda, czy tak jak nasza bohaterka, postara się od nich uwolnić.
Nowy spot YES „Portret kobiecy” spotkał się z uznaniem. W ciągu niespełna tygodnia wyświetlono go na YouTubie ponad 800 tysięcy razy. Pojawiły się też pełne zachwytów komentarze – zarówno nad treścią, jak i warstwą wizualną filmu. „Jako polonistka czuję się oczarowana tym, co widzę i słyszę. Cieszę się, że są osoby, które potrafią korzystać z naszego dorobku kultury i dokładać do niego coś od siebie, tak jak tutaj – piękną kobiecą biżuterię” – czytamy w serwisie. „Co za wspaniała reklama! Przepiękna, mówiąca o nas kobietach głosem i wierszem Wisławy Szymborskiej. Jestem oczarowana” – chwali spot inna użytkowniczka. „Wybitny spot. Gratulacje dla twórców. A twórczość noblistki Wisławy Szymborskiej ponadczasowa” – możemy przeczytać.
Fundacja Wisławy Szymborskiej współpracuje z marką YES
Oryginalna kampania biżuteryjna marki YES powstała we współpracy z założoną w 2012 roku Fundacją Wisławy Szymborskiej, odpowiedzialną za spuściznę poetki. Symbolem tej współpracy jest pin z logo Nagrody im. Wisławy Szymborskiej zaprojektowany przez Magdę Dąbrowską, od lat tworzącą dla YES najpiękniejszą biżuterię. Jego inspiracją wzorniczą jest kolaż stworzony przez samą poetkę.
– Wisława Szymborska była nie tylko utalentowana literacko, ale także plastycznie. W młodości ilustrowała książki, pod koniec lat 60. zaczęła tworzyć kolaże – mówi Michał Rusinek, prezes fundacji, niegdyś sekretarz noblistki. – Na jednym z nich znajduje się kompozycja przedstawiająca twarz: z ust wyrasta gałązka z dwoma liśćmi. Ten motyw wykorzystaliśmy w projekcie statuetki Nagrody im. Wisławy Szymborskiej oraz zaproponowaliśmy firmie YES jako motyw projektu eleganckiej przypinki. Tworząc tę przypinkę, YES włącza się w obchody Roku Wisławy Szymborskiej – w stulecie jej urodzin – dodaje.
Dostępne są trzy piny, każdy wykonany z pozłacanego mosiądzu, do wyboru z emalią czerwoną, czerwoną i zieloną lub monochromatyczny w odcieniu złota. Ceny wahają się od 149 do 179 złotych. Każdy z nich doda ubraniu wyrafinowanej elegancji. Taki wyjątkowy pin od YES ma szansę stać się znakiem rozpoznawczym wszystkich miłośników nie tylko dobrej poezji, ale również pięknych przedmiotów.
Nowej kampanii YES towarzyszą również zmiany dotyczące prowadzonego od roku podcastu marki. Od listopada 2023 prowadzącą będzie dotychczasowa ambasadorka YES, Aleksandra Kwaśniewska. W odcinku wyemitowanym w listopadzie dziennikarka spotka się ze swoją mamą Jolantą Kwaśniewską. Panie porozmawiają o międzypokoleniowej interpretacji „Portretu kobiecego”, o tym, jaki był lata tematu, a jak przedstawia się dzisiaj.
– Jestem ogromnie szczęśliwa, że będę miała przyjemność odbycia wielu rozmów na tematy inspirujące i interesujące kobiety – mówi Kwaśniewska. – Zawsze wspaniale jest być częścią zespołu podzielającego nasze wartości i to samo marzenie o świecie, w którym kobiety mogą się realizować bez kompleksów, uprzedzeń i fałszywej skromności. I fajnie jest mieć wspólne przekonanie, że możemy mieć w tej zmianie swój udział – dodaje.
Za koncept kreatywny kampanii „Portret kobiecy” odpowiada agencja 180heartbeats + Jung v Matt. Spot wyreżyserowała Monika Kmita, za jego produkcję odpowiada dom produkcyjny F25, a muzykę do obrazu stworzył Wojtek Urbański.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.