Znaleziono 0 artykułów
13.05.2022

Kody narodowe: Ukraińskie marki projektujące w duchu tradycji

13.05.2022
Lake Studio, fot. materiały prasowe

Gdy ukraińskie wojsko walczy o wolność i niepodległość swojego kraju, projektanci kierują swoją uwagę na dziedzictwo narodowe i historię, prezentując je całemu światu. Wybraliśmy najbardziej zapadające w pamięć przykłady ich pracy – od rzadkich technik rzemieślniczych po nowe spojrzenie na historyczne artefakty i ukraińską sztukę.

Litkovskaya: Dekonstrukcja i rekonstrukcja

Litkovskaya to jedna z najbardziej znanych ukraińskich marek, która regularnie pokazuje swoje kolekcje w Paryżu. Słynie z eksperymentów polegających na dekonstrukcji projektów i zabawie tym, co uznawane za męskie i damskie. Teraz, w linii Artisanal, łączy to z technikami rzemieślniczymi. Surowce, które zostały wykorzystane do stworzenia tej kolekcji, to ścinki tkanin, pozostałości po kolekcjach archiwalnych oraz ubrania vintage, które dzięki umiejętnościom zespołu Litkovskaya zostały przekształcone w wyjątkowe, skomplikowane projekty. Bazą dla koncepcji, według której powstała kolekcja, były tradycyjne ukraińskie dywany, dorіzhka. Tworzy się je, dzieląc tkaninę na cienkie nitki, które zwija się w kulki przędzy. Następnie, na 80-letnich drewnianych krosnach, są one przekształcane w nowe tkaniny. Wszystkie modele robione są ręcznie, w pojedynczych egzemplarzach, a produkcja odbywa się głównie w dalekich wsiach w Karpatach. Przykładowo, produkcja jednej marynarki zabiera 37 godzin ręcznej pracy i 50 sprutych koszul. 

Lake Studio: Korale emalią pokryte

Lake Studio odnosi się do kultury i historii Ukrainy w prawie każdej swojej kolekcji. Jednocześnie zawsze zachowuje charakterystyczną dla siebie sensualność i elegancję. Kilka dni przed rozpoczęciem działań wojennych na terenie Ukrainy marka zaprezentowała kolekcję biżuterii, w której wykorzystała tradycyjne ukraińskie korale. Są one uważane za symbol szczęścia, a ich właściwości lecznicze od dawna cieszą się uznaniem. W skład nowej kapsułowej kolekcji wchodzą asymetryczne wisiorki z koralami, koraliki-amulety z pozłacanymi wykończeniami oraz pokryte emalią kolczyki w kształcie serduszek. Cała biżuteria jest ręcznie robiona przez rzemieślników. W kolekcjach sezonowych marka regularnie przekłada prace ukraińskich artystów na współczesne printy.

Atelier Handmade: Hafty na lnie

Atelier Handmade to ukraińska marka specjalizująca się w strojach plażowych, dla której najważniejszą wartością jest zrównoważony rozwój. Wśród klientek, od wyspy Mykonos po Miami, szczególną popularnością cieszą się zwiewne koszule i sukienki wykonane z organicznego lnu, ozdobione haftem wycinanym. Choć to technika hafciarska, która narodziła się we Włoszech w epoce renesansu, szybko zaczęła cieszyć się zainteresowaniem w całej Europie. W XIX-wiecznej Ukrainie uznawana była za haft w miejskim stylu, używany do dekorowania zarówno bluzek, jak i dodatków, na przykład takich jak szale. Wszystkie wzory tworzone są ręcznie przez mistrzów i mistrzynie zatrudnionych przez Atelier Handmade. Lniane projekty marki pełne są ważnych odniesień, na przykład odcieni tradycyjnych dla ukraińskiej kultury. Według naszych przodków w bieli koncentruje się moc światła słonecznego, czerwień to matczyna miłość i silny amulet, niebieski symbolizuje niebo i wodę, a czerń kojarzona jest z ziemią – jako symbol dobrobytu i płodności. 

Bevza: Kłosy pszenicy

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez BEVZA (@bevza)

Bevza to kolejna ukraińska marka znana na całym świecie. Oszczędne w formie projekty Svitlany Bevzy znajdują się w garderobach Belli Hadid, Emily Ratajkowski oraz ukraińskiej pierwszej damy Ołeny Zełenskiej. Projektantka z lekkością łączy minimalistyczną estetykę z silnymi odniesieniami historycznymi – zeszłej zimy wymyśliła kominiarki inspirowane portretami księżniczki Olgi. Wcześniej zwróciła się ku kulturze trypolskiej, a jednym z bestsellerów marki są kolczyki i naszyjniki w formie kłosów pszenicy. Svitlana Bevza za misję swojej marki przyjęła zaznajomienie odbiorców z całego świata z ukraińskimi kodami kulturowymi. 

Gudu: Tradycyjny patchwork

Marka Gudu zawsze przykłada ogromną wagę do strony wizualnej swoich kolekcji. W tej na sezon wiosna–lato 2022 jej dyrektor kreatywny Lasha Mdinaradze skupił się na pracach Kazimierza Malewicza, znanego na całym świecie artysty i twórcy suprematyzmu, który urodził się w Kijowie. Jego wpływy widoczne są w printach nowej kolekcji i wykorzystaniu techniki patchworku, której różne interpretacje regularnie pojawiają się w kolekcjach Gudu. Z drugiej strony patchwork to odniesienie do techniki używanej w ukraińskich wsiach. W rękach Mdinaradze staje się on prawdziwą sztuką – w każdym kolejnym sezonie projektant wymyśla nowe skomplikowane geometryczne wzory. Wszystkie wykonywane są ręcznie. 

Bobkova: „Babcine szmatki”

Bobkova to kolejna marka, która inspirację znajduje w ukraińskich Karpatach. W kolekcji wiosna–lato 2021 projektantka Kristina Bobkova zaprezentowała kolorowe ponczo, które stało się jednym z najważniejszych projektów sezonu. Zostało wykonane przez mieszkanki górskich miejscowości za pomocą techniki zwanej „babcine szmatki”. Produkcja takich ubrań zabiera dużo czasu – by stworzyć jedno, potrzeba od 50 do 70 godzin pracy, choć w proces zaangażowanych jest pięciu rzemieślników naraz. Tę technologię marka wykorzystuje również w nowych kolekcjach. 

Guzema Jewelry x Gunia Project: Kwiaty Ukrainy

W przeddzień Dnia Niepodległości Ukrainy dwie liczące się na rynku marki – Guzema Jewelry x Gunia Project – zaprezentowały wspólną kolekcję, którą nazwały „Independence”. Jej kluczowym elementem był kwiat znajdowany na XIX- i XX-wiecznych ręcznikach z różnych stron Ukrainy. Bazą dla głównych części projektów były uproszczone wzory, a zwięzłość formy podkreśla znaczenie symboliczne kolekcji, będącej nowoczesną interpretacją tradycyjnej kultury ukraińskiej. 

Violetta Fedorova
  1. Moda
  2. Zjawisko
  3. Kody narodowe: Ukraińskie marki projektujące w duchu tradycji
Proszę czekać..
Zamknij