Tylko jedno wydarzenie mogło przyćmić premierę najnowszego filmu Wesa Andersona „Asteroid City”. Równolegle w Cannes odbył się pokaz Dua Lipa x Versace. Długo zapowiadana współpraca wokalistki z włoskim domem mody ma szansę stać się najgorętszą kolekcją lata. Przybliżamy fenomen linii „La Vacanza”.
Jedna z najbardziej pożądanych marek sezonu (w pierwszym kwartale 2023 roku Versace zajęło ósme miejsce w rankingu Lyst) nawiązała artystyczny dialog z jedną z najpopularniejszych wokalistek młodego pokolenia (Dua Lipa tylko w ostatnim miesiącu zebrała ponad 61 mln słuchaczy na Spotify). Ale to nie wszystko. Dua i Donatella we wspólnej kolekcji lawirują pomiędzy archiwalnymi projektami z lat 90. XX wieku a trendami lata 2023. Zagłębiają się w barbiecore i zyskujące na uznaniu metaliki. Wskrzeszają modele vintage i lansują zupełnie nowe. Co w kolekcji spójne, to chęć tchnięcia w ubrania ducha wakacji. Letnią garderobę marzeń Lipy i Donatelli nazwano więc dosłownie, „La Vacanza”.
Inspiracje supermodelkami lat 90.
Punktem wyjścia do kolekcji Versace Pre-Fall 2023 były podróże w czasie. Dua i Donatella wróciły wspomnieniami do pierwszych lat funkcjonowania domu mody. Versace wspominała kultowe kampanie, przełomowe pokazy, przymiarki, które szczególnie zapadły jej w pamięć. Tak z bogatych archiwów marki wyłoniono metalizowane sukienki, w których 1995 roku zaprezentowały się Kate Moss i Naomi Campbell. Ożywiono srebrzyste miniówki z sesji Richarda Avedona z 1994 roku z udziałem Christy Turlington, Claudii Schiffer, Cindy Crawford czy Stephanie Seymour i raz jeszcze przespacerowano się po wybiegu kolekcji jesień-zima 1992, skąd zapożyczono jedwabiste koszule, monumentalne spodnie palazzo, klamerki z logo meduzy i odcienie „Azur Blue” oraz „Lavender”. – Zaczęliśmy od pracy z kodami Versace, później poddaliśmy je mniejszym lub większym ewolucjom – mówiła za kulisami Donatella. Tym, który zdefiniował kolekcję, był motyl – symbol stylowego przełomu lat 90. i 2000., i lata 2023. – Motyw motyli jest dla mnie szczególnie ważny. Oznacza wolność, a ta przypomina mi mojego brata, Gianniego – kontynuowała projektantka. W tej szczególnej kolekcji Donatella jednak złagodziła wzór, przemieszała z groszkami jak z lat 60., pastelami.
Moda dla pokolenia TikToka
Jeśli dotąd za najbardziej wpływowe duety branży uchodzili Rick Owens i Michèle Lamy czy Miuccia Prada i Raf Simons, świat mody zyskał dwie właśnie silne konkurentki. Z pozoru Duę Lipę i Donatellę Versace nie łączy nic – ani pochodzenie (wokalistka ma korzenie brytyjsko-albańskie, w żyłach Donatelli płynie krew włosko-włoska), ani wiek, ani zawód. Ale ich przyjaźń trwa już wiele lat. Zaczęło się w 2018 roku, od gali Brit Awards, na której Lipa wystąpiła w sukni Versace. Później były kampanie z jej udziałem, wreszcie w 2022 roku Lipa zamknęła wiosenno-letni pokaz. – Była taka pewna siebie. Silna, uparta, wie, czego chce. Jest kobietą, na której punkcie mój brat by zwariował – zachwycała się wokalistką projektantka. – Jej determinacja, lojalność… Może trochę przypomina mnie? Nic dziwnego, że znalazłyśmy wspólny język. Jak obie przyznają, praca nad kolekcją przypominała burzę mózgów. Jest współczesna, nowoczesna, przesiąknięta trendami, ale wciąż są w niej „zabawa, wolność, seksapil i bogactwo” Versace.
Pokaz na La Croisette w Cannes
Nie Los Angeles, nie Mediolan, ani rzymskie Schody Hiszpańskie. Tym razem na miejsce prezentacji kolekcji Donatella Versace wybrała bulwar La Croisette w Cannes, w maju najbardziej gwarne miasto na świecie. – Zależało nam na zabawie – tłumaczyła Lipa. Wybieg rozstawiono w ogrodzie majestatycznej willi z widokiem na Morze Śródziemne. Zaproszono grono 60 gości. Zamiast rozsadzić ich w rzędach, postawiono zapożyczone z wakacyjnych kurortów koktajlowe stoliki.
Ale nie tylko oprawa uosabiała ducha lata. Błękitne sukienki przypominały bezchmurne niebo. Róże zdobiące garsonki i komplety z plażowej tkaniny frotee – odcienie sierpniowych zachodów słońca. Były kokieteryjne fasony (patrz: sukienka zbudowana z przeciągniętej na biust dżinsowej miniówki) i filuterne kroje (architektoniczne braletki z guziczkami z logo meduzy). Szorty na leniwe dni nad basenem i metaliczne spódniczki na długie, wakacyjne noce. – Projektując kolekcję, miałyśmy wrażenie, jakbyśmy były na wiecznych wakacjach. Chcemy, by to samo później czuli, ci, którzy będą nosić nasze ubrania – tłumaczyła wizję Donatella. Jednocześnie linią Pre-Fall nestorka włoskiej mody trochę pogrywa z trendami. W konfuzję wprawia tych, którzy myśleli, że Y2K zniknęło na dobre. Nie epatuje oczywistymi nawiązaniami do logo marki, ale jednocześnie samym fasonem i tkaniną zdradza rodowód ubrań. – Cóż, nawet gdybyśmy próbowały stworzyć coś bardzo klasycznego, nie potrzeba byłoby patrzeć na metkę, by na pierwszy rzut oka rozpoznać, że to Versace – skwitowała Lipa.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.