Znaleziono 0 artykułów
29.05.2024

Kolekcja „Kawaii” Joanny Hawrot to opowieść o modzie, designie i przyjemności

29.05.2024
(Fot. Zuza Krajewska)

Kolekcja „Kawaii” Joanny Hawrot to przepisanie wielokulturowej retoryki na język mody, designu i przyjemności. W inspirowanej japońską popkulturą linii znalazły się przeskalowane kołnierzyki, białe podkolanówki i niewinne mundurki. 

Kawaii to japoński przymiotnik oznaczający „słodki”, „uroczy”, „śliczny”. W latach 60. ubiegłego wieku mężczyźni używali go, aby opisać atrakcyjne kobiety, a dziesięć lat później młode dziewczyny określały w ten sposób styl pisania, w którym stosowały zaokrąglone znaki i małe rysunki. Z czasem estetyka kawaii przeniknęła do mody, sztuki, reklamy i niemal każdej dziedziny życia codziennego w Japonii, a także poza jej granice.

Kawaii to jednak coś więcej niż tylko estetyka – to sposób bycia, który podkreśla niewinność, delikatność, młodzieńczość. Jest obecny w modzie, gdzie dominują pastelowe kolory, aksamitne materiały i urocze akcesoria, jak kokardy, pluszaki i motywy zwierzęce. Wpływy kawaii odnaleźć można również w kulturze cosplay, polegającej na przebieraniu się za fikcyjne postaci z japońskiego anime i gier komputerowych.

(Fot. Zuza Krajewska)

Dialog z japońską popkulturą w kolekcji „Kawaii” Joanny Hawrot

Kultura kawaii i jej twórcze reprezentacje stały się dla mnie pretekstem, aby zatrzymać się i zastanowić nad własnymi potrzebami i zmieniającym się językiem przyjemności, na nowo osadzić się w tym, co daje wytchnienie, i posłuchać głosu tego, co najbliższe. Metaforyczny „własny pokój” zyskuje dzięki temu nowy, tekstylny wymiar – tłumaczy Joanna Hawrot.

Dla projektantki moda pełni funkcję manifestu, narzędzia do wyrażania emocji. W nowej kolekcji Joanna Hawrot nie tylko podejmuje dialog z japońską popkulturą, ale i prowadzi intymny monolog. Choć zaprezentowane w linii przeskalowane kołnierzyki, białe podkolanówki i niewinne mundurki wydają się częścią konserwatywnej garderoby, emanują zmysłową energią, wyzwoloną spod męskiego spojrzenia.

(Fot. Zuza Krajewska)

Projekty z nowej kolekcji „Kawaii” będą częścią wystawy „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”

Modele z nowej kolekcji „Kawaii” staną się częścią autorskiej wystawy projektantki, kostiumografki i artystki wizualnej „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”. Tradycyjny ubiór japoński to znak rozpoznawczy mody Hawrot. Interpretuje go ona w kontekście ilustracji, malarstwa i nowych technologii. Na 370 metrach kwadratowych, wśród scenografii złożonej z 1800 metrów tkaniny, zostaną zaprezentowane autorskie kolekcje kimon inspirowane pracami Maurycego Gomulickiego, Soni Hensler, Angeliki Markul, Wojciecha Ireneusza Sobczyka i Honzy Zamojskiego. Ekspozycja zabierze gości w podróż po pragnieniach, lękach i fetyszach, ujawniając alfabet, którym artystka posługuje się już od dwóch dekad.

Wystawę „Kimono jako doświadczenie. Nowy język sztuki Joanny Hawrot” oglądać można w Muzeum Narodowym we Wrocławiu od 18 czerwca do 25 sierpnia 2024 roku.

Foto: Zuza Krajewska
Modele: Zhanna (MILK), Anatol Gomulicki, Jinda Azadi Alp
Biżuteria:Tomek Wichrowski
Produkcja: HAWROT

Aleksandra Kupras
  1. Moda
  2. Premiery
  3. Kolekcja „Kawaii” Joanny Hawrot to opowieść o modzie, designie i przyjemności
Proszę czekać..
Zamknij