Znaleziono 0 artykułów
07.07.2023
Artykuł partnerski

Tradycja i kreacja: Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec” x Reserved

07.07.2023
Fot. Materiały prasowe

Już dziś do wybranych salonów Reserved i sklepu online trafiła niezwykła kolekcja stworzona we współpracy z Zakładami Ceramicznymi „BOLESŁAWIEC”. Obok ubrań z charakterystycznymi wzorami znajdziemy w także ciekawą ceramikę i oryginalne dodatki do wnętrz.

Pomysł na współpracę z Bolesławcem pojawił się spontanicznie, jako inicjatywa oddolna, podczas jednej z burz mózgów w zespole  – mówi Anna Sołtys, dyrektorka kolekcji z Biura Produktowego Reserved. Szybko okazało się, że odważna koncepcja połączenia kultowej firmy ceramicznej z marką modową rozpala wyobraźnię nie tylko projektantów damskiej kolekcji, lecz także linii dziecięcej oraz tworzących produkty dla działu Reserved Home.
Bolesławiec budzi bardzo miłe, nostalgiczne skojarzenia, wspomnienia z przeszłości . W trakcie rozmów okazało się, że większość z nas postrzega tą markę podobnie. Jakąś miseczkę, talerzyk czy kubek z charakterystycznym kobaltowym wzorem każdy z nas miał kiedyś w swoim domu – dodaje Anna.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Bolesławiecki „bursztyn”

Przy całej swojej wyrazistości znany wszystkim motyw wciąż okazywał się niewyeksploatowany i ciekawy graficznie. Stanowił świetną bazę do kreatywnej pracy dla współczesnych projektantów, którzy w tradycyjnym wzorze widzieli atrakcyjną formę o dużym potencjale do przetworzeń i eksperymentów – Nie zapominajmy, że Bolesławiec jest też bardzo polski – dodaje dodaje Natalia Szydłowska-Magdziarz, lider zespołu produktowego w marce Reserved. – W kraju swojski, a za granicą postrzegany jako wyjątkowa pamiątka albo nieoczywisty towar eksportowy. Dla Reserved, czyli marki, która dynamicznie rozwija się międzynarodowo, czytelna tożsamość jest kluczowa w budowaniu spójnego wizerunku. Wyjątkowa kolekcja liczy 23 modele ubrań, w tym cztery propozycje dla dziewczynek. Uwagę zwracają  też dodatki – od chust, przez naczynia, aż po dekoracyjne poduszki i pled. Po pół roku zaawansowanych prac prowadzonych w kilkunastoosobowych zespołach całość trafi do sprzedaży już na początku lipca.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Bratki, jaskółki i pawie oczka

Chyba największym wyzwaniem było podejmowanie decyzji i ograniczanie projektów, które mnożyły się same – mówi Sylwia Jankowska, graficzka która wspomina przeglądanie przepastnych katalogów z wzorami dekoracji Zakładów Ceramicznych „BOLESŁAWIEC”. Designerzy Reserved postawili na dobrze znane pawie oczka, ale też mniej rozpoznawalne kobaltowe bratki, drobne kwiatki czy delikatne jaskółki.

Bratki to wzór, który najczęściej wykonujemy i wysyłamy za granicę, wykonujemy go na zamówienie głównie klientów zagranicznych. Jaskółki mają swoje momenty, są popularne szczególnie latem, później znikają, a w kolejnym sezonie wracają i znów są poszukiwane przez klientów. Z kolei pawie oczka to nasza lokalna specjalność – podkreśla Marta Małoszyc, kierownik artystyczny i główny projektant z ZC „BOLESŁAWIEC” – Tradycyjne wzory z motywem pawiego oczka, w kobalcie z dodatkiem zieleni i brązu  mogą wykonywać wszystkie firmy zajmujące się ceramiką Bolesławiecką na terenie Bolesławca i bezpośrednich okolic. To jest nasz „oscypek”, duma regionu – dodaje dodaje Agnieszka Lipińska, kierownik produkcji, która przyznaje, że z początku obawiała się utraty kontroli nad dziedzictwem marki. Wątpliwości rozwiały dobra komunikacja i wspólne warsztaty, podczas których zespół Reserved miał okazję własnoręcznie malować naczynia. Poznał dobrze kamionkę, jej ciężar, fakturę. Docenił pietyzm, z jakim produkuje się ceramikę w Bolesławcu. – Inspiracja nie ograniczyła się wyłącznie do twórczego przekształcenia wzorów i kolorów. Zależało nam też na innych elementach. Pojawiły się np. strukturalne tkaniny o matowym wykończeniu, czy zróżnicowanie faktur, podkreślające rękodzielniczy charakter kolekcji – mówi projektantka Ewa Torres. – Stąd żakardy, małe hafty, matowe wykończenie bawełny, ale też lekki satynowy połysk, przywodzący na myśl błysk szkliwienia.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

W letnich sukienkach i plażowych kompletach składających się z koszuli i szortów pojawi się dużo zdobień – marszczeń, wiązań i falbanek, kolekcja jest urozmaicona. Romantyczny charakter przełamują mocne kobaltowe total looki, a dziergane krótkie topy i wzorzyste spodnie z wysokim stanem wpisują się w modną stylistykę lat 70. Uwagę zwracają dopracowane detale. – Każde ubranie ma charakterystyczną wszywkę z bolesławieckim odbiciem stempla, identycznym, jaki znajduje się na tradycyjnej ceramice marki – mówi Natalia Szydłowska-Magdziarz.

Tradycja w awangardzie

Kolekcja do wnętrz to dekoracyjne poduszki, kapa, która może być też pledem, obrusem albo makatą na ścianę, oraz 10 bolesławieckich kamionkowych form – wylicza Joanna Karbowy, product manager Reserved Home i dodaje, że cała produkcja kolekcji wnętrzarskiej została zrealizowana w Polsce. Graficy Reserved ozdobili ceramikę własnym wzorem, opracowując nie tylko autorski motyw, lecz także umieszczając go zupełnie inaczej, niż mają to w zwyczaju robić ZC „BOLESŁAWIEC”. – Opracowując dekorację, stosujemy ją dokładnie tak samo na każdym naczyniu – tłumaczy Marta Małoszyc Reserved potraktowało każdy model inaczej, indywidualnie. To nowe spojrzenie na produkt. 

Fot. Materiały prasowe

– Wchodzenie we współprace, poszukiwanie nowych doświadczeń i kreatywnych bodźców to element strategii marki, można więc spodziewać się także innych kolekcji o tym charakterze – mówi Anna Sołtys, podkreślając, że wartością jest nie tylko unikalny produkt, lecz także motywacja dla zespołu i twórcza przygoda. Wyjątkowy charakter kolekcji opiera się też na jej ograniczonej dostępności. – Nie mogę zdradzić liczby wyprodukowanych przez nas sztuk, ale mogę poradzić, że jeśli coś przykuje państwa uwagę, to warto się spieszyć.

Kolekcja Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC” x Reserved trafi do salonów marki w Polsce i za granicą 7 lipca 2023 r. Ubrania i akcesoria będą dostępne w sprzedaży stacjonarnej i online, natomiast część ceramiczna oraz tekstylia domowe wyłącznie na stronie reserved.com.

Basia Czyżewska
  1. Moda
  2. Premiery
  3. Tradycja i kreacja: Zakłady Ceramiczne „Bolesławiec” x Reserved
Proszę czekać..
Zamknij