Kultowe sneakersy Puma Speedcat po 25 latach powracają na scenę. Będą najgorętszym modelem sezonu
Fenomen sneakersów PUMA Speedcat 20 lat temu trafnie opisał Alberto Turincio, szef PR-u i marketingu marki: „To bestseller i przedmiot pożądania, jedne z najlepiej sprzedających się butów w historii Pumy”. Sneakersy, stworzone w 1999 roku we współpracy z włoską firmą Sparco specjalizującą się w produkcji uniformów dla kierowców wyścigowych, najpierw były noszone i uwielbiane przez nich, a następnie na dobre wkroczyły do mody i popkultury. Dziś, 25 lat po premierze, wracają na scenę, w dodatku z dwiema wspaniałymi ambasadorkami – Duą Lipą i Rosé. Przyjrzyjcie się dobrze tym butom, bo będą najmodniejszymi sneakersami sezonu.
By przeanalizować genezę Speedcatów, a także ich drogę do globalnej popularności i osiągnięcia tytułu popkulturowego fenomenu, należałoby cofnąć się nie do 1999 roku, gdy zadebiutowały w sprzedaży, ale do lat 80. XX wieku. To właśnie wtedy PUMA wypuściła pierwsze buty przeznaczone dla kierowców wyścigowych – model Motorsport z wysoką, dopasowaną cholewką, które powstały w 1984 roku z myślą o kierowcy Formuły 1 Stefanie Bellofie. Bellof w butach Pumy zdobywał największe trofea, a sneakersy stały się designerskim zalążkiem Speedcatów, które zaprojektowano w 1998 roku i wdrożono do produkcji rok później.
Model Speedcat ekspresowo pokonał drogę z torów wyścigowych do globalnej mody
Speedcaty były przełomowe. Doskonale wpisały się w rosnącą popularność Formuły 1 oraz innych wyścigów sportowych, które zaczęły mieć wpływ na globalną modę. To tak naprawdę pierwsze stworzone w oparciu o specjalistyczne modele obuwie, które podbiło modne ulice i stało się elementem codziennych stylowych looków szukających niekonwencjonalnych inspiracji młodych ludzi.
Cykliczność mody pozwoliła przewidzieć, że Speedcaty, które największą popularność zdobyły 20 lat temu, ponownie znajdą się w centrum uwagi. Na fali nostalgii za estetyką z przełomu lat 90. i 2000. zgrabne i wyraziste sneakersy o niecodziennym designie najpierw odkryło, a następnie pokochało pokolenie TikToka. Uczuciem na nowo zapałali do nich także milenialsi, pamiętający pierwowzór; zainspirowani stylizacjami Belli Hadid i Emily Ratajkowski, które ze Speedcatów uczyniły składnik swych eklektycznych miejskich looków, nosili sneakersy Pumy z jeansami baggy i krótkimi szortami, sukienkami i podkolanówkami, a nawet spódnicami maxi.
Inspirowana sportami wyścigowymi moda będzie hitem na wiosnę 2025. Powrót Speedcatów idealnie wpisuje się w ten trend
Powrót sneakersów Speedcat doskonale zbiega się w czasie z rosnącą fascynacją branży mody sportami motorowymi. Natchnienie w sporcie projektanci odnajdują od wielu sezonów, reinterpretowali już stroje tenisistów czy elementy ubioru do jazdy konnej. Teraz jednak widać szczególne zainteresowanie innymi dyscyplinami – boksem i wyścigami z najbardziej prestiżowymi na czele, czyli Formułą 1. Inspirowane uniformami kierowców kombinezony i kurtki pojawiły się w kolekcjach zarówno młodych marek, jak i brandów z wieloletnią tradycją; plasują się wśród najważniejszych i najciekawszych trendów na wiosnę-lato 2025. Wyraźnie zaznaczyły swoją obecność zwłaszcza na tygodniu mody w Paryżu, gdzie ewidentnie nie minęła sportowa gorączka po sierpniowych igrzyskach olimpijskich – nawiązujące do strojów z torów wyścigowych projekty znalazły się w kolekcjach Ganni, Vaquery, Diora oraz Loewe, gdzie uwagę przykuwały duże T-shirty z nadrukiem „Moto Race”.
Model Speedcat powraca na scenę mody z prędkością godną swej nazwy, gotowy na to, by stać się jednym z najbardziej pożądanych i najmodniejszych sneakersów sezonu. To buty dla indywidualistów i współczesnych ikon stylu, otwartych na eksperymenty z modą i niebojących się wychodzić poza schemat. Nie bez powodu do kampanii promującej Speedcaty zaangażowano dwie bohaterki, które do mody podchodzą z odwagą, bezkompromisowością i bez ograniczeń.
Model Speedcat to sneakersy dla stylowych indywidualistów. Jego ambasadorkami zostały Dua Lipa i Rosé
Dua Lipa i Rosé uchodzą nie tylko za utalentowane gwiazdy sceny muzycznej, ale przede wszystkim za niezależne, silne kobiety. Łączą je: wyrazisty styl, w którym pozornie niepasujące do siebie elementy tworzą bardzo spójną całość, charyzma, która pozwala im realizować się w muzyce i na innych polach artystycznych, a także magnetyzm, którym intrygują i urzekają. Dzięki temu mówi się o nich jako o współczesnych ikonach popkultury.
Dua Lipa i Rosé to indywidualistki zarówno w życiu, jak i w stylu, naturalnie więc każda z nich Speedcaty nosi inaczej. Brytyjska wokalistka po mistrzowsku prezentuje czerwony model w stylizacji inspirowanej strojem wyścigowym. Z kolei gwiazda K-popu czarne sneakersy zestawia z metaliczną kurtką.
Na tym jednak warianty kolorystyczne Speedcatów się nie kończą, bo poza wersją „Black” dostępne też są „Red” oraz „Pink Blush”. Ich możliwości stylizacyjne są nieograniczone: od casualowych miejskich looków po eklektyczne i ekstrawaganckie zestawienia w stylu retro – Speedcaty jawią się jako przykuwający wzrok, a jednocześnie uniwersalny dodatek doskonale odnajdujący się w różnych estetykach.
Model Speedcat jest już dostępny w sprzedaży na puma.com, we flagowych sklepach PUMA oraz u wybranych sprzedawców.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.