Nową wystawę tworzy wyjątkowe obuwie zestawione z dziełami sztuki, które mogły stanowić jego inspirację
Manolo Blahnik usiadł w liliowym garniturze i ciemnoróżowych pantoflach, jego osobistej instalacji artystycznej, na aksamitnej kanapie z purpury w londyńskim muzeum Wallace Collection.
Myślałam, że zobaczę różowy satynowy but, który kobieta przedstawiona na niesławnym obrazie Huśtawka Fragonarda zrzuca ze stopy w stronę lubieżnego kochanka. W końcu obraz ten zdobił elewację historycznego londyńskiego muzeum opatrzony napisem: „Wnikliwy umysł: Manolo Blahnik w muzeum Wallace Collection (od 10 czerwca do 1 września)”.
Wspomniany obraz Huśtawka z 1767 roku, choć nie tak okazały jak w mojej wyobraźni, ujrzałam w sali na piętrze muzeum – po tym jak pokazano mi czerwone schody i zaczęłam rozumieć artystyczny zamysł dyrektora i współkuratora dr. Xaviera Braya.
– Przygotowując się do wizyty pana Blahnika, przyglądałem się każdemu butowi na obrazach i nagle zastanowiło mnie, dlaczego wcześniej nie interesowałem się obuwiem przedstawionych osób – powiedział współkurator. – Madame Pompadour ma na sobie przepiękne buty z jedwabnej satyny – ale to zbyt proste. Pan Blahnik spojrzał na nie z o wiele ciekawszej perspektywy.
Chodziło o to, aby pozostawić niewątpliwemu poecie obuwia wolną rękę i przekonać się, w jaki sposób on – z pomocą swojej bratanicy Kristiny Blahnik, pełniącej jednocześnie funkcję jego CEO – umieści buty w 10 historycznych salach udekorowanych przedmiotami zebranymi przez oryginalnych kolekcjonerów.
– Kolekcja Wallace’a to skarb – jest jak kapsuła smaku XIX stulecia. Została skompletowana przez jedną rodzinę: markizów Hertford i nieślubnego syna czwartego markiza sir Richarda Wallace’a – wyjaśnia Bray. – Kupili różne przedmioty z renesansowego brązu do mebli Boulle’a – wyjątkowa różnorodność, tak jak różnorodne są te buty.
Manolo podkreśla, że czerpie natchnienie z każdego obrazu, jeśli „jest on otoczony choćby niewielką złotą ramą i przedstawiono na nim psy”. Na bardziej konwencjonalnym poziomie znajdziemy tu but zaprojektowany do filmu Maria Antonina z 2006 roku wyreżyserowanego przez Sofię Coppolę.
– Spędziłem tutaj połowę życia – powiedział Manolo, tłumacząc, jak rozumie związek między udekorowaną porcelaną o ciekawych kształtach a jego własnym trzewikiem ozdobionym graficznymi stokrotkami.
Do wszystkich przedmiotów zgromadzonych na wystawie Manolo dobrał buty. Czasem są one zebrane we wdzięczny bukiet ozdobiony pękiem barwnych piór.
Siłę tej ekspozycji stanowią głębia i rozmach prac oraz delikatne historie twórcy i opieki nad dziełem.
Jednymi z najbardziej eleganckich prac są rysunki Manola: precyzyjne, a jednocześnie poetyckie.
Tak wyjątkowe zestawienie jest rzadko spotykane. Pokazy mody są w dużej mierze jednotematyczne i organizowane przez duże firmy modowe, którym zależy na promocji.
Dynamiczna i oryginalna wystawa projektanta kapeluszy Stephena Jonesa w muzeum w rezydencji Brighton Pavilion pokazała jednak, że związek między sztuką a modą może stanowić świeże spojrzenie.
Wystawę Wnikliwy umysł: Manolo Blahnik w muzeum Wallace Collection można nieodpłatnie obejrzeć w muzeum Wallace Collection, Hertford House, Manchester Square, W1U 3BN Londyn, od 10 czerwca do 1 września 2019 roku wallacecollection.org
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.