Wyjątkowa wystawa na 40-lecie marki Guess

Mudec, czyli mediolańskie Muzeum Kultur (Museo delle Culture), prezentował w swoich galeriach Picassa i Martina Parra, van Gogha i projekty butów z ostatniego półwiecza. Włosi przyjeżdżają tu oglądać wystawy na temat historii tatuażu i sklepowych witryn. Od 17 stycznia do 3 marca w przestrzeni muzeum poświęconej fotografii można było obejrzeć specjalną ekspozycję przedstawiającą 40-letnią historię i ikonografię marki Guess.
„The Creation of a Diva” to immersyjna fotograficzna retrospektywa pod kuratelą historyka sztuki Massimiliana Capellego, która prowadzi przez dzieje marki. Ekspozycja zaczyna się w 1981 roku. Na krwiście czerwonych ścianach zaprezentowano czarno-białą fotografię analogową z początków istnienia Guess, w gablotach – artefakty o wartości historycznej. Na wielkoformatowych zdjęciach widać młode supermodelki, które – choć dziś dobrze znane wszystkim fanom dziedziny – karierę zaczynały właśnie na planach sesji zdjęciowych Guess. Twórcy marki zaproponowali nowy sposób myślenia o promocji mody i nowe podejście do poszukiwania reklamujących ją twarzy. Choć autorzy fotografii są różni, za ich powstaniem kryje się ta sama postać: Paul Marciano, współzałożyciel, dyrektor kreatywny Guess i pomysłodawca wszystkich kampanii w historii brandu. – Jesteśmy podekscytowani możliwością organizacji tej retrospektywy w Mudec – mówił Paul Marciano. – To prestiżowa instytucja na włoskiej scenie kulturalnej, idealne miejsce, by uczcić ewolucję naszych kampanii, które zapisały się w historii mody. Wystawa oferuje unikalne doświadczenie i oddaje hołd naszej historii.

Poczuć się diwą
Unikalne doświadczenie, o którym mówi Marciano, to nie tylko szansa, by zagłębić się w historię kultowej marki. Interaktywna ekspozycja z garderobami, błyskającymi fleszami i instalacjami wideo przypomina zwiedzającym, że sami mogą stać się lub chociaż poczuć tytułowymi diwami. To nawiązanie do bohaterek znacznej części zaprezentowanych zdjęć. Wiele z nich Marciano odkrył w mediach społecznościowych, sklepach, a nawet w oddziałach własnej firmy. To zdolność do znajdowania nowych twarzy i talentów fotograficznych w dużej mierze zadecydowała o wielkim komercyjnym sukcesie Guess i przeważyła w wyścigu o popularność na przesyconym w latach 80. rynku denimu.
Ikoniczne fotografie
Na wystawie zaprezentowano zdjęcia autorstwa legend, takich jak: Ellen von Unwerth, Wayne Maser, Bryan Adams i Dewey Nicks. Wszystkie łączy charakterystyczna hiperzmysłowość młodych Estelle Lefébure, Claudii Schiffer, Evy Herzigovej, Naomi Campbell i Anny Nicole Smith. Niektóre z kultowych fotografii nie zawierają nawet produktów z portfolio marki. Paul Marciano rozumiał zawsze, że udana reklama to nie ta, która portretuje produkt, ale ta, która tworzy świat, którego klientki chciałyby stać się częścią.

Pełnia celebracji
25 lutego w przestrzeni wystawy i w głównym holu Mudec odbył się swoisty półfinisaż z imprezą inaugurującą Milan Fashion Week. Jak przystało na rozkochany w gwiazdach Hollywood i estrady brand, Guess w zalanym czerwonym światłem wysokim pomieszczeniu galerii odtworzył w miniaturze festiwal w San Remo. Na scenie wystąpiła jego gwiazda, włoska piosenkarka Clara, która zmysłowym śpiewem i charyzmą porwała gości jeszcze głębiej do świata marki. Jej występ był też swoistą przedpremierą kolekcji Marciano by Guess na jesień-zimę 2025. Artystka pojawiła się w długiej jedwabnej sukni z dekoltem w kształcie serca i imponującej biżuterii. W tłumie dostrzec można było ambasadorki marki, m.in. Leonie Hanne w sukience z kryształów i piór oraz Giulię Salemi w białym tweedowym komplecie z tej samej kolekcji. Wzruszający występ płynnie przeszedł w dziki DJ-ski set Stelli Bossi, ukazując drugie, bardziej drapieżne, oblicze Guess. Takich celebracji historii, także najnowszej, zdecydowanie brakuje w kalendarzach tygodni mody.




Zaloguj się, aby zostawić komentarz.