Mastercard wyznacza nowe standardy płatności i zabezpieczeń
Mastercard, Empik i PayEye uruchomiły pilotażowy program płatności biometrycznych, w ramach którego konsumenci mogą płacić za zakupy spojrzeniem. Realizowany w ramach Mastercard Biometric Checkout program jest rozwiązaniem pionierskim – nie tylko w naszym kraju, lecz również w całej Europie.
Z danych zebranych przez Minds & Roses dla Mastercard wynika, że aż 80 proc. Polaków korzysta z rozwiązań opartych na biometrii. W grupie osób w wieku od 18 do 25 lat z tą technologią miał styczność niemal każdy.
Z biometrycznych metod najczęściej korzystamy w celu zabezpieczenia dostępu do naszych telefonów – potwierdziło to 70 proc. respondentów. Nieco rzadziej – żeby zweryfikować tożsamość podczas korzystania z konta bankowego czy potwierdzić płatność, dokonując zakupów online. Obecnie największą popularnością cieszy się odcisk palca, za którym plasują się takie sposoby, jak rozpoznawanie twarzy i biometria oka.
Czy technologie biometryczne na pewno są bezpieczne?
Według przytoczonego badania polscy konsumenci cenią sobie zarówno wygodę, jak i bezpieczeństwo oferowane przez technologie biometryczne. Ponad 60 proc. respondentów uważa, że korzystanie z biometrii do autoryzacji płatności jest wygodniejsze niż wpisywanie kodu PIN. Z kolei 48 proc. ankietowanych zgadza się, że biometria jest bezpieczniejsza od tradycyjnych metod zabezpieczeń, jak PIN czy hasło. Pomimo tych pozytywnych odczuć Polacy wyrażają jednak również obawy dotyczące bezpieczeństwa przechowywania i udostępniania ich danych biometrycznych, co wskazuje na potrzebę edukowania i transparentności ze strony dostawców technologii.
Bezgotówkowe płatności: biometria oka i rozpoznawanie twarzy
Odpowiadając na rosnącą popularność technologii bazujących na biometrii, Mastercard, Empik i PayEye uruchomiły pilotażowy program płatności biometrycznych opartych na rozwiązaniu, w którym połączono rozpoznawanie twarzy i biometrię tęczówki oka. Dzięki współpracy z fintechem PayEye oraz partnerem technologicznym programu Planet Pay konsumenci mogą już testować płacenie w taki sposób za zakupy w pięciu salonach Empik w Polsce. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie realizowane w naszym kraju w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.
– Mastercard jest pionierem innowacyjnych i zwiększających bezpieczeństwo metod płatności oraz standaryzacji. Polska natomiast jest idealnym miejscem dla realizowania tak przełomowego programu pilotażowego. To właśnie nasz kraj był jednym z pierwszych, w którym zostały wprowadzone płatności zbliżeniowe kartami Mastercard, a polscy konsumenci są liderami otwartości na innowacje. Pilotaż, który zainicjowaliśmy z Empikiem i PayEye, to także potwierdzenie zaangażowania Mastercard w rozwój lokalnych technologii oraz wspieranie polskiego rynku elektronicznych płatności – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.
Zaangażowany w pilotażową akcję PayEye to polski fintech, który rozwija technologię bezgotówkowych płatności biometrycznych łączącą identyfikowanie tęczówki oka z rozpoznawaniem twarzy. W celu realizacji takich transakcji sklepy muszą być wyposażone w specjalne, precyzyjnie kalibrowane terminale eyePOS. Proces jest prosty: klient patrzy na terminal, który analizuje jego tęczówkę i twarz, a transakcja jest zatwierdzana bez potrzeby używania dodatkowych urządzeń. – Udział w programie Mastercard Biometric Checkout to ogromne wyróżnienie i zwieńczenie naszej ciężkiej pracy nad najlepszą technologią biometryczną na świecie. Wierzymy, że płatności spojrzeniem to rozwiązanie, które niezależnie od szerokości geograficznej zapewnia konsumentom najwyższe bezpieczeństwo, komfort użytkowania oraz niesamowite doświadczenia – komentuje Daniel Jarząb, CEO PayEye.
Wypróbuj nową formę płatności w jednej z pięciu lokalizacji w Polsce
Empik, jeden z liderów polskiego rynku handlu detalicznego, z entuzjazmem przystąpił do programu, oferując nową formę płatności w swoich salonach. Prezeska Grupy Empik, Ewa Szmidt, podkreśla, że innowacyjność i bezpieczeństwo są kluczowe dla klientów brandu, którzy chętnie korzystają z nowych technologii. Dlatego Empik, jako pionier polskiego e-commerce i omnichannel, wielokrotnie wprowadzał nowatorskie rozwiązania, które wyznaczały standardy rynkowe. – Jestem dumna, że to właśnie klienci Empiku jako pierwsi skorzystają z tego innowacyjnego rozwiązania. Wierzę, że bezpieczeństwo i wygoda zakupów, jaką zapewnia biometria, to już nie przyszłość, a teraźniejszość płatności w handlu – mówi.
Spośród ponad 350 salonów Empik w całej Polsce do pilotażu wytypowano pięć lokalizacji: Warszawa Wetsfield Mokotów, Wrocław Bielany, Kraków Kazimierz, Poznań Posnania i Czeladź M1.
Jaka jest przyszłość płatności biometrycznych
Mastercard dąży do wprowadzenia standardów biometrycznych na całym świecie. Pilotaż w Polsce jest częścią większej inicjatywy, która obejmuje programy w Azji, Ameryce Łacińskiej i innych regionach. Globalne ramy technologiczne opracowane przez Mastercard mają na celu ustanowienie standardów dla nowych metod płatności, zapewniając jednocześnie najwyższy poziom bezpieczeństwa i prywatności danych biometrycznych. Mastercard Biometric Checkout Program podlega zasadom odpowiedzialności za dane, zgodnie z którymi konsumenci mają prawo kontrolować sposób udostępniania swoich danych osobowych i czerpać korzyści z ich użytkowania.
Mastercard nie tylko nie przetwarza danych biometrycznych swoich klientów, lecz także zapewnia, że Empik i PayEye również zachowują w zakresie ich ochrony najwyższy poziom bezpieczeństwa i prywatności.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.