W latach 70. XX w. na 700 mkw. przy East 63rd Street na Manhattanie bawiła się śmietanka towarzyska Nowego Jorku: Andy Warhol, Liza Minnelli i Bianca Jagger. Dla właściciela mieszkania – Halstona – jego wnętrze stało się manifestem luksusowego minimalizmu. Wybraliśmy meble, które pozwolą stworzyć klimat jak z netfliksowego serialu o amerykańskim projektancie.
System Paoli Navone dla Baxter: Strefa lounge
Sercem salonu Halstona była strefa lounge z rozłożystą sofą, fotelami i pufami z głębokim siedziskiem. Modułowy system Paoli Navone zaprojektowany dla włoskiej marki Baxter ma podobne proporcje i takie same oparcia. Projektantowi, który nie znosił zamków i guzików, a konstrukcje opierał na idealnie dopracowanych szwach, spodobałby się także detal – Baxter słynie z perfekcyjnego wykończenia tapicerowanych skórą mebli.
Ława Lucasa Mortena: Nad ziemią
W salonie Halstona dominowały horyzontalne rytmy i elementy, które wyglądały, jakby unosiły się nad ziemią (choćby lewitujące schody). Wokół ściany i okna zainstalowano kamienną ławę pełniącą jednocześnie funkcję półki i siedziska. Projekt młodego szwedzkiego projektanta Lucasa Mortena idealnie wpisywałby się w taki wnętrzarski krajobraz. Wisząca tuż nad ziemią betonowa tratwa ze skórzanymi poduszkami to udany flirt z brutalizmem.
Stolik kawowy Jacques marki Flexform: chrom i marmur
Stolik kawowy w domu Halstona miał spektakularne gabaryty (blisko dwa metry szerokości) i był miejscem ekspozycji roślin, w tym ulubionych orchidei. Jacques projektu Roberta Lazzeroniego dla Flexform wyróżnia się marmurowym blatem osadzonym na geometrycznej konstrukcji z chromu.
Stół t 33 Gallotti & Radice: Dwa wcielenia
Zamiast vintage’owego pleksi – hartowane szkło od najlepszych specjalistów w dziedzinie jego obróbki: Gallotti & Radice. Stolik t 33 z metalowymi elementami to projekt z 1982 roku, a więc mebel wpisujący się w estetykę rezydencji na Upper East Side. Boczne listwy ze stali nierdzewnej mogą być surowe albo lakierowane (tak pewnie zdecydowałby Halston, który zlecał malowanie stołów Parsons).
Pomocnik Pipe marki Moroso: Cały w czerwieni
Kropla czerwieni? Skarpetki albo… pomocnik Pipe zaprojektowany przez Sebastiana Herknera dla Moroso. Halston miał do cynobrowej barwy wielką słabość. Biuro w Olympic Tower, przeszklonej przestrzeni z widokiem na katedrę św. Patryka przy Piątej Alei, utopił w czerwieni (lakierowane stoły, sofy i wykładzina). Minimalistyczny mebel pasuje do oszczędnego stylu, ma w sobie odwagę i lekkość.
Fotel Transat Eileen Gray: Na dowód miłości
Transat Chair projektu Eileen Gray to ikona dizajnu i modernizmu. Mebel można wypatrzeć w serialu, którego scenograf Mark Ricker wiernie odtworzył wnętrza loftu na Brooklynie. Fotel został przez Gray zaprojektowany do willi E-1027, stworzonej z myślą o kochanku. Jego nazwa nawiązuje do podróży parowcem (a może i transgresji związanej z uczuciem), a forma – do hamaków na statkach. Co ciekawe, inny projekt irlandzkiej arystokratki – Serpentine – jest najdroższym przedmiotem sztuki użytkowej XX wieku sprzedanym na aukcji kolekcji Yves’a Saint Laurenta za 28 mln dolarów.
Taboret Franka O. Ghery’ego: Serpentyna z tektury
We wnętrzach Halstona pojawiały się elementy nawiązujące do sztuki etnicznej. Na fotografiach można wypatrzeć rzeźby oraz dalekie echo tradycji afrykańskiej – bujany fotel z kolekcji Easy Edges Franka O. Ghery’ego z 1972 roku. Poza niskim siedziskiem Ghery stworzył także wersję krzesła jadalnianego i taboret/podnóżek. Mocny, stabilny, a jednocześnie bardzo dynamiczny mebel przypominający serpentynę został wykonany ze zwykłej tektury.
Lampa Toio: To, czego nie widać
Toio zaprojektowali w 1962 roku Achille & Pier Giacomo Castiglioni. Dzisiaj można ją znaleźć w portfolio marki oświetleniowej Flos. Lampa jest śmiałym eksperymentem – odsłania śrubki, przelotki, łączenia i transformator. Całość spaja stalowa baza malowana na jeden z trzech kolorów. Do wnętrza w klimacie Halstona oczywiście najlepiej pasuje ta w czerwieni.
Lampa Serge’a Mouille’a: Symetria w przestrzeni
Reedycja kultowego modelu z 1952 roku, element wyposażenia apartamentu Halstona. Lampa podłogowa Serge’a Mouille’a ma symetryczną konstrukcję – trzy nogi i trzy ramiona z kloszami z czarnego lakierowanego aluminium z białym wnętrzem. Na pierwszy rzut oka dość rachityczna, w przestrzeni działa jak rzeźba kinetyczna.
Dywan Hanzel Studio: Twarzą w twarz
Warhol uwielbiał wykorzystywać przedmioty codziennego użytku w swojej sztuce. Hanzel Studio robi odwrotnie, traktując dywan jako medium do reprodukowania prac tuzów pop-artu. Jedni nazwą to mcdonaldyzacją, inni zabawnym rechotem historii. I tak tkaniny z kolekcji Heritage są efektem współpracy Studio z fundacją fińskiego artysty Touko Laaksonen, znanego lepiej jako Tom of Finland. Malarz i rysownik był postacią kluczową dla sztuki XX wieku – stworzył nową queerową ikonografię, śmiało żonglując stereotypami i fantazmatami na temat męskości. Jego prace wisiały w domu Halstona, podobnie przyjacielem domu był Andy. Teraz można mieć prace obu artystów dla siebie w formie ręcznie wyplatanej ozdoby.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.