Na gali Orłów 2024 Agnieszka Holland otrzymała dwie statuetki: za osiągnięcia życia oraz dla najlepszego polskiego filmu za „Zieloną granicę”. – Nie ma demokracji bez człowieczeństwa. Jeżeli wobec dylematu, czy wybieramy komfort, czy wartości, wybierzemy komfort, to na końcu nie będziemy mieć ani komfortu, ani wartości – mówiła reżyserka ze sceny. Tego wieczoru jej poruszające przemówienie było ważniejsze niż przyznane nagrody.
Od początku lutego, gdy poznaliśmy listę twórczyń i twórców nominowanych do Polskich Nagród Filmowych, z niecierpliwością wyczekiwaliśmy finałowej gali wręczenia nagród. Polska Akademia Filmowa wręczyła statuetki w 20 kategoriach w poniedziałek 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie. Największą triumfatorką „polskich Oscarów” została Agnieszka Holland, którą Akademia doceniła za całokształt twórczości i najlepszy film. Orła w kategorii Odkrycie roku otrzymał Grzegorz Dąbrowski. Największą liczbą statuetek może poszczycić się „Kos” w reżyserii Pawła Maślony, któremu po piętach depcze „Filip”, z dwoma Orłami mniej.
Agnieszka Holland na gali Orłów 2024: „Żyjemy w świecie, którym zaczynają rządzić potwory”
– Wszyscy ją cenimy najbardziej za to, że w trudnych czasach w Polsce reżyserka tak doświadczona i tak utytułowana wezwała swoich współpracowników – młodych, starych – wzięła kamerę i pobiegła robić film w lasach i na bagnach o granicy polsko-białoruskiej i o tym, co w dalszym ciągu dzieje się na tej granicy. To jest przykład takiego dokonania artystycznego, które powinno wszystkim nam świecić na zawsze. I dlatego Agnieszka Holland dostała nagrodę za osiągnięcia życia – zwracał się ze sceny prezydent Polskiej Akademii Filmowej Dariusz Jabłoński. Oprócz statuetki za całokształt twórczości reżyserka została również laureatką najważniejszej z 20 kategorii, najlepszego filmu pełnometrażowego.
– Żyjemy w świecie, którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tych potworów stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. Nie możemy być takimi przestraszonymi filmowcami, jeśli chcemy być kimś więcej niż dostarczycielami rozrywki. Musimy mierzyć się z tym światem, bo jeżeli los wyposażył nas w talent i wyobraźnię, to nie mamy prawa tego marnotrawić – mówiła ze sceny Agnieszka Holland. – Nie ma demokracji bez człowieczeństwa. Jeżeli wobec dylematu, czy wybieramy komfort, czy wartości, wybierzemy komfort, to na końcu nie będziemy mieć ani komfortu, ani wartości – przestrzegała.
„Kos” w reżyserii Pawła Maślony otrzymał najwięcej nominacji w historii Polskich Nagród Filmowych i sześć statuetek
Wyreżyserowany przez Pawła Maślonę „Kos” zapisał się historii „polskich Oscarów” jeszcze przed wręczeniem statuetek. Film otrzymał od Polskiej Akademii Filmowej aż 16 nominacji. Ostatecznie został nagrodzony sześcioma Orłami – za reżyserię, scenariusz, drugoplanową rolę kobiecą, kostiumy, charakteryzację oraz dźwięk, otrzymując najwięcej nagród tego wieczoru. Zaledwie dwie statuetki mniej otrzymał film „Filip” w reżyserii Michała Kwiecińskiego, który doceniono za scenografię, montaż, zdjęcia i główną rolę męską. Polski kandydat do Oscara, „Chłopi”, otrzymał nagrodę publiczności oraz Orła za najlepszą muzykę.
Polskie Nagrody Filmowe Orły 2024: Pełna lista zwycięzców
Poniżej przedstawiamy pełną listę laureatów i laureatek we wszystkich dwudziestu kategoriach.
Film
„Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland
Film europejski
„W trójkącie” w reżyserii Rubena Östlunda
Filmowy serial fabularny
„1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli
Scenariusz
Michał Zieliński za film „Kos”
Reżyseria
Paweł Maślona za film „Kos”
Dźwięk
Radosław Ochnio, Adam Szlenda i Filip Krzemień za film „Kos”
Charakteryzacja
Aneta Brzozowska za film „Kos”
Kostiumy
Dorota Roqueplo za film „Kos”
Scenografia
Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński za film „Filip”
Montaż
Nikodem Chabior za film „Filip”
Muzyka
Łukasz L.U.C. Rostkowski za film „Chłopi”
Zdjęcia
Michał Sobociński za film „Filip”
Film dokumentalny
„Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka
Główna rola kobieca
Magdalena Cielecka za film „Lęk”
Główna rola męska
Drugoplanowa rola kobieca
Agnieszka Grochowska za film „Kos”
Drugoplanowa rola męska
Tomasz Schuchardt za film „Doppelgänger. Sobowtór”
Nagroda publiczności
„Chłopi” w reżyserii Hugh Welchmana i Doroty Kobieli
Odkrycie roku
Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu „Tyle co nic”
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.