Amerykański magazyn biznesowy „Fast Company” w corocznym raporcie wyróżnił firmy, które w 2020 roku wykazały się nowatorskim podejściem do zrównoważonego rozwoju, technologii i ciałopozytywności. Czym wyróżniły się Madewell, Levi Strauss & Co. i The North Face?
1. Trove: Drugi obieg
Jaką długoterminową wartość ma moda? Twórcy Trove wierzą, że zrównoważony rozwój to obecnie jedyna droga. Firma na stałe współpracuje z takimi markami, jak: Levi’s, Patagonia, Eileen Fisher czy Arc’teryx. Dla każdej z nich opracowuje system sprzedaży ubrań w drugim obiegu – odpowiednio dostosowuje lub tworzy strony internetowe, czyści i naprawia używane ubrania, wykonuje zdjęcia i prowadzi wysyłkę tych, które się sprzedały.
2. Rothy’s: Dodatki z recyklingu
Marka zasłynęła z ekologicznych baletek wykonanych w 100 proc. z plastikowych butelek z recyklingu. Wkrótce pojawiły się też inne modele: trampki, mokasyny, botki oraz torebki – wszystkie z materiałów pochodzących z recyklingu poużytkowego. „Wierzymy w robienie rzeczy inaczej” – to motto pochodzącej z San Francisco marki, która w 2020 roku ogłosiła, ze w procesie produkcji (utrzymanej w duchu zero waste) przerobiła 50 mln plastikowych butelek. Projekty marki noszą m.in. Emma Roberts, Lily Collins czy Meghan Markle.
3. Savage x Fenty: Kreatywny pokaz
Zamiast klasycznego pokazu marka Rihanny zaprezentowała spektakl w nowojorskim Barclays Center. Połączenie koncertu Halsey i Migos z prezentacją kolekcji każdy mógł potem zobaczyć na Amazon Prime Video. Według „Fast Company” to najbardziej kreatywne podejście do prezentacji kolekcji.
4. Pyer Moss: Głos wykluczonych
Jak żadna inna marka, Pyer Moss łączy modę z aktywizmem. Wielokrotnie nagradzany projektant Kerby Jean-Raymond założył ją w 2013 roku, jako mariaż „artystycznego projektu” z „eksperymentem społecznym”. Często porusza tematy związane z nierównością społeczną i rasizmem. Inspiracją do stworzenia jednej z kolekcji były historie czarnoskórych kowbojów z XIX wieku, w innej na T-shirty dyrektor artystyczny naszył hasło „My demons won today. I’m sorry”, czyli fragment listu pożegnalnego Marshawna McCarrela, jednego z liderów ruchu Black Lives Matter, który zmarł śmiercią samobójczą. W 2018 roku Pyer Moss wypuściło kolekcję we współpracy z Rebookiem, a w 2019 marka pomogła uruchomić Reebok Studies wspierające młode talenty.
5. Madewell: Globalnie i lokalnie
Myśl globalnie, działaj lokalnie – jak osiągnąć ten ideał? We wszystkich 140 stacjonarnych sklepach marki znajdziemy stoiska z rzeczami regionalnych producentów i rzemieślników.
6. The North Face: Tkaniny przyszłości
Marka outdoorowa współpracuje z high fashion: MM6 Maison Margiela i Gucci. Fast Company zwraca uwagę na innowacyjne podejście The North Face do tkanin – wynaleziono tu oddychający materiał, który chroni przed wilgocią i potem. W 2019 roku marka wprowadziła na rynek Futurelight, ultracienką tkaninę z mikroskopijnymi perforacjami. Początkowo The North Face wykorzystał materiał do szycia kurtek, już niedługo ma wprowadzić też spodnie i koszulki. Międzynarodowa prasa nazwała Futurelight najbardziej zaawansowaną na świecie tkaniną odzieży wierzchniej.
7. Summersalt: Ciałopozytywne kostiumy kąpielowe
Celem marki Summersalt było stworzenie kostiumu kąpielowego idealnie dostosowanego do różnorodnych kobiecych sylwetek. Wykonała więc ponad 1,5 mln pomiarów ciała 10 tys. kobiet o różnych kształtach i sylwetkach. Komunikacja marki także utrzymana jest w duchu ciałopozytywności. Przy produkcji Summersalt wykorzystuje materiały z recyklingu i proponuje szeroką gamę modeli zaprojektowanych tak, by pasowały do różnorodnych typów ciała.
8. Levi Strauss & Co.: Myślenie przekrojowe
Marka głośno wypowiada się na temat nierówności społecznych (m.in. otwarcie popierając osoby LGBTQ+), potrafi też przyciągnąć milenialsów i generację Z, m.in. limitowanymi kolekcjami, jak ta stworzona we współpracy z Netfliksem, wykorzystująca motywy z serialu „Stranger Things” czy ostatnia – Levi’s x Pokemon. Projektanci z laboratorium innowacji marki skupili się na projektowaniu odzieży wykonanej m.in. z materiałów z konopi z domieszką bawełny, które łatwo można poddać recyklingowi. W 2019 roku Levi’s nawiązał współpracę z firmą Outerknown, aby stworzyć kurtkę typu trucker z polarowym wnętrzem, które można oddzielić od dżinsowej części zewnętrznej i poddać recyklingowi oddzielnie. Razem z Trove stworzył też second hand marki. „Gdyby w tym roku każdy z nas kupił jeden używany przedmiot zamiast nowego, pozwoliłoby to zmniejszyć produkcję odpadów o 449 mln funtów (203 mln kilogramów – przyp. red.)”, przekonuje Levi’s.
9. Rebag: Torebki dla każdego
Start-up pozwala kupić używane markowe torebki, odsprzedać swoje lub wymienić jedną na drugą. Ostatnia opcja – „Rebag infinity exchange” – zachęca do „pożegnania się z luksusową monogamią”. Dodatkowo firma stworzyła bazę danych, w której śledzi 10 tys. modeli od ponad 50 projektantów – ich wartość i cenę odsprzedaży. W 2019 roku uruchomiono narzędzie Clair, które pozwala określić wartość każdej markowej torebki.
10. Tommy Hilfiger: Naprawdę dla wszystkich
Marka projektuje dla osób o różnych kształtach i promuje różnorodność na pokazach, tworzy też ubrania dla osób żyjących z różnymi formami niepełnosprawności. Linia Tommy Hilfiger Adaptive to atrakcyjna moda wyposażona w innowacje – elastyczne materiały, regulowane pasy, mankiety i paski zapewniają komfort noszenia czy specjalne zamki i magnetyczne guziki, które można otwierać jedną ręką. Tommy Hilfiger projektuje też specjalnie dla osób jeżdżących na wózkach inwalidzkich – topy mają powiększone tylne otwarcie, a krój dołu jest krótszy z przodu, aby zapobiec zwijaniu materiału, i dłuższy z tyłu, aby uniknąć dyskomfortu.
*Cały program Vogue Polska Festiwal jest dostępny pod linkiem.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.