W zmieniających się trendach można jak w kalejdoskopie obserwować barwny krajobraz 2023 roku. Moda oddawała międzynarodowy fenomen #Barbieheimer i nostalgię za latami 90. XX wieku. Na branży fashion swój ślad odcisnęły też inflacja i kryzys ery influencerów. Od fascynacji światem biznesu po chęć dorównania najzamożniejszemu procentowi społeczeństwa – przyglądamy się najważniejszym tendencjom, trendom kolorystycznym i kluczowym elementom stylizacji 2023 roku.
Ikony mody 2023 roku? Biznesmenki i biznesmeni
W 2023 roku inflacja w Polsce nie daje o sobie zapomnieć. Dewaluacji nie ulega jednak klasyka: garniturowe płaszcze z wełny, koszule z ostrymi jak brzytwa kołnierzykami, przeskalowane marynarki i ołówkowe spódnice midi. Ten, kto w porę zainwestował więc w solidny power dressing, poczynił stylowy (i biznesowy) strzał w dziesiątkę. Ale jeśli dopiero szlifujecie CV, by dołączyć do rekinów biznesu, nic straconego. Przejrzyjcie archiwalne fotografie z lat 80. XX wieku i zajrzyjcie do garderoby Alexis z „Dynastii”. Raz jeszcze prześledźcie poranne rytuały Patricka Batemana z „American Psycho” i na nowo rozkochajcie się w garsonkach. A przede wszystkim poszukajcie inspiracji na wybiegach Saint Laurent czy Prady. Za 2023 rok to im należy się okładka „Forbesa”.
Kwiaty 3D i kwiatowe zdobienia najmodniejszym motywem 2023 roku
Nawet wyspecjalizowani ogrodnicy mieliby problem w określeniu, gdzie tak modne w 2023 roku kwiaty pojawiły się jako pierwsze. Ale pewne jest, że w kilka miesięcy zabarwiły całą scenę mody. U Caroliny Herrery kwitły pod postacią kolorowych printów i jedwabnych żabotów. Sukienki Dries van Noten ukwiecały pastelowe hortensje. Projekty Magdy Butrym były usłane różami, u Coperni zachwycały fiołki, a u Chanel – kultowe kamelie. Zima pokaże, czy były to rośliny kilkuletnie, czy byliny, które nie przetrwają nawet lekkich mrozów.
Największe modowe zaskoczenie 2023 roku: trend no pants
Zdaje się, że w połowie roku de-influencing przybrał swoją najdziwniejszą postać. Bo oprócz odradzania kupowania konkretnych kosmetyków czy stosowania wskazanych zabiegów z kategorii beauty, internetowy trend wkradł się również do garderoby i zachęcił do ponownego rozważenia konieczności noszenia spodni. Wśród takich sceptyków znalazły się Kendall Jenner, która z dolnej odzieży zrezygnowała na rzecz rajstop, Olivia Wilde, która klasyczne szorty zastąpiła dzierganymi figami, a przede wszystkim lansująca cekinowe majtki Miuccia Prada. A że mimo zapowiedzi końca era influencerów nie widać, musicie uzbroić się w cierpliwość. Napędzany przez gwiazdy internetu trend no pants będzie trwać.
Najmodniejszy element odzieży 2023 roku to bielizna. Na czerwonych dywanach królują „nagie” sukienki
W 2023 roku z miesiąca na miesiąc moda na odsłanianie tylko nabierała rozmachu. Wiosną i latem w ruch wprawiono muśliny, otulające sylwetkę atłasy i misterne koronki. Z opalizującej organzy szyto ołówkowe spódnice Prady. AC9 eksperymentowało z przejrzystymi kombinezonami, a zespół kreatywny Alaïa pokusił się o niemal transparentne golfy. Jesienią w modowych fantazjach projektanci uciekali z kolei do kreacji w stylu starego Hollywood (satynowych peniuarów, szlafroków obszytych kaskadami strusich piór) oraz śnili o odartych z pruderii latach 70. XX wieku. Teraz, u progu grudnia, trend na naked dressing jakoś słabnie, powraca na zasłużone miejsce – pod ciepłe warstwy wełnianych ubrań. Pytanie, czy w 2024 roku obudzi się z zimowego snu.
Najmodniejsze buty sezonu: baleriny Mary-Jane
Gdyby w plebiscycie na najmodniejsze buty 2023 roku chcieć wskazać konkretne, nie trzeba byłoby nawet zwoływać debaty. Zwycięzcę wyłoniono by w pierwszym głosowaniu, a już kilka tygodni przed wiadomo byłoby, że tytuł ten należy się Sambom adidasa. Ale że ustanowiliśmy wybory bardziej demokratyczne – honorujące nie konkretny model jednej marki, ale fason – butem roku zostają odmieniane przez wszystkie przypadki pantofelki Mary-Jane. Jak w Alaïi szyte z kryształowej kolczugi, wykonane z aksamitu (patrz: uwielbiana przez gwiazdy marka Dôen) czy połyskującej skóry. PS Ci, którzy nie zdążyli wypróbować trendu wiosną lub latem, dostali od losu drugą szansę. Bo modele Mary-Jane mają również szansę podbić sezon świąteczny.
Najsilniejsze tendencje 2023 roku, czyli quiet luxury i old money
To trendy, które po dłuższej medialnej ekspozycji musiały usunąć się w cień. W końcu u ich podstaw leżą dyskrecja, tajemnica, cisza. Trafiając na pierwsze strony gazet na przełomie marca i kwietnia (trochę za sprawą rodziny Royów z serialu „Sukcesja”, trochę sądowej garderoby Gwyneth Paltrow), przypominały ceniącą prywatność gwiazdę, która nieoczekiwanie wpada pod obstrzał paparazzich. Dziś moda inspirowana najzamożniejszym procentem społeczeństwa (pozbawiona logo, wykonana z najwyższej klasy tkanin, o pięknych krojach czy stonowanych barwach) schodzi więc na drugi plan. Ale nie znaczy to, że quiet luxury powiedziało ostatnie słowo, bo znikając z mainstreamu, pozostawia po sobie: uważność na detal, zwracanie uwagi na skład odzieży, jej źródło i jakość.
Najmodniejsze kolory 2023 roku. Ballada o szarościach, czerwieniach i różu
Typowany na kolor 2023 roku róż musi zielenieć z zazdrości. Bo oto po 11 miesiącach zaciętej walki na prowadzenie wysuwają się szarość oraz czerwienie w całej swojej królewskiej okazałości. Zarówno w kolekcjach na wiosnę-lato, jak i jesień-zimę grafity barwiły garnitury oraz bestsellerowe spódnice do kolan. Odcienie wiśni rumieniły się na ukwieconych miniówkach, a burgundy – pod postacią przebojowego pop of red (z ang. szczypty czerwieni podkręcającej stylizację) – na kaszmirowych swetrach. Pamiętajcie jednak, że oba kolory będą się pięknie komponować z wykluczonym z rozgrywek różem. Może tym sposobem gorycz przegranej będzie dla niego choć odrobinę słodsza?
Popkulturowy przebój lata. Wielki powrót Barbie
Swoje pięć minut róż miał za to w okolicach wakacji, gdy na afisze trafił wraz z trendem barbiecore, odmrożonym tuż przed premierą filmu Grety Gerwig. Ale nie pysznił się już jak na początku kariery odcieniem wibrującej fuksji ani uznaną przez Instytut Pantone za kolor roku Vivą Magentą. Przypominał raczej pastelowe poblaski. Wstydem byłoby jednak przemilczeć międzynarodowy fenomen lalek Mattel, nawet jeśli wskrzeszony czysto marketingowo, na potrzeby kampanii filmu. A poza tym każdy pretekst jest dobry, by powspominać bezbłędną garderobę Ryana Goslinga z filmowego tournée.
Najciekawsze i najtrwalsze trendy 2023 roku? Minimalizm i powrót do podstaw
Choć tendencje te określa się powrotem do lat 90. XX wieku, nie jest to bezmyślne kopiuj-wklej. U ich podstaw leży bowiem tu i teraz. Tu, bo w przeciwieństwie do poprzednich sezonów projektanci rezygnują z teatralnego charakteru ubioru, przestają hołdować algorytmom i kaprysom Instagrama (patrz: niezwykle zwykłe kolekcje Bottegi Venety, Balenciagi czy Gucci). Teraz, bo szyte przez nich ubrania z założenia przypominają koncepcję mody ready-to-wear. A skąd pewność, że zostaną z nami na dłużej? I jedno, i drugie podsyca piewczyni minimalistek, Phoebe Philo, z nowo powstałą, a już wiralową, autorską marką.
Zobacz także
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.