
W październikowym numerze „Vogue’a” przyglądamy się temu, jak jakość, DNA i historia marek rzutują na ich wartość – pisze we wstępniaku redaktorka naczelna Ina Lekiewicz-Levy. Wydanie „Vogue Polska” poświęcone dziedzictwu można już kupić z dwoma okładkami do wyboru. Sprawdzamy, co w nim znajdziemy.
Kara Becker analizuje, dlaczego luksus drożeje
Z roku na rok ceny w luksusowych domach mody rosną. Według firmy analitycznej Edited w ciągu ostatnich czterech lat aż o 25 procent. W Diorze ceny torebek między 2022 a 2023 rokiem wzrosły o 10 procent, w Gucci o 9, a w Saint Laurent średnia podwyżka wyniosła między 8 a 16 procent – pisze w „Wycenie luksusu” Kara Becker. Jak to się dzieje? Czym dziś jest prawdziwy luksus? Dlaczego torebka Birkin to dziś lepsza inwestycja niż złoto?

Kamila Wagner wybiera kultowe produkty polskich marek
„Majstersztyki” to ikoniczne produkty polskich marek i projektantów, które trwale zapiszą się w historii mody. Polskie marki młodymi nazywamy tylko z przyzwyczajenia. Gros z nich ma już archiwa, oryginalną typologię i emblematyczne produkty, których popularność nie mija. To katalog przedmiotów, na których krajowe biznesy urosły, zbudowały sukces i tożsamość – o ich historię, konstrukcyjne niuanse i wpływ na rzeczywistość Kamila Wagner pyta projektantów.

Aleksandra Boćkowska tłumaczy, jak dziś postrzegamy design czasów PRL-u
Kiedy PRL zgnił, Polki i Polacy nienawidzili jak Jaruzelskiego również tamtych krzeseł, filiżanek, ubrań, nawet plakatów. Jeśli mogli, wynosili je na śmietnik albo do piwnic i wymieniali na nowe – kolorowe, plastikowe, mieniące się możliwościami lat 90. XX wieku. Dosyć szybko okazało się, że możliwości nie dla wszystkich są równie kolorowe i niektórzy tęsknią za systemem, ale jeszcze nie za przedmiotami – pisze Aleksandra Boćkowska

Czy ubrania z czasów PRL-u stały się dziedzictwem kultury? A co z designem z tamtej epoki? Jaką historię opowiadają te przedmioty? Odpowiedzi na te pytania Aleksandra Boćkowska szuka w raporcie „Gdy nostalgia zamienia się w dziedzictwo”. Czasy PRL-u przedstawiają też zdjęcia Romualda Broniarka, które można obejrzeć na wystawie „Przy okazji” w Domu Spotkań z Historią i w wydanym na tę okoliczność albumie. O losie fotografa dokumentującego „przyjaźń polsko-radziecką” pisze Maria Fredro-Smoleńska.
Wojciech Engelking rozmawia z Zadie Smith o jej najnowszej powieści

„Oszustwo” Zadie Smith właśnie trafia do polskich księgarń. O pierwszej powieści historycznej w jej dorobku z autorką rozmawia Wojciech Engelking. Dlaczego Zadie zdecydowała się wziąć na warsztat czasy XIX-wiecznej Anglii? I dlaczego epoka wiktoriańska to zarazem najlepszy, jak i najgorszy okres w historii? Z tekstu dowiemy się też, jaką rolę w powieści Zadie Smith odgrywa Karol Dickens.
Karolina Sulej opowiada historię śpiewaczek z chóru Spievy Spad Mosta

Spievy Spad Mosta to nie tylko chór uchodźczyń z Białorusi, lecz także feministyczny think tank oraz projekt artystyczny. Historię jego twórczyń opowiada Karolina Sulej. Z kolei Anna Sańczuk w tekście „Dekonstruktor baletu” portretuje choreografa Wojciecha Grudzińskiego, który otwiera taniec klasyczny na nowe obszary.
Wydanie „Vogue Polska” na październik 2024 roku jest w sprzedaży. Zamów numer już dziś z jedną z dwóch okładek do wyboru na vogue.pl.

Zaloguj się, aby zostawić komentarz.