Czerwone plakaty z czarno-białymi portretami i podpisami najpopularniejszych raperów – to nie zapowiedź trasy koncertowej ani nowej płyty. Taco Hemingway, Jan-rapowanie i Sokół namawiają Polaków do udziału w wyborach parlamentarnych 13 października.
Za akcją „Olśnienie” stoją trzy dziewczyny, które na razie chcą pozostać anonimowe. Jak same przyznają, pomysł na nią narodził się zaledwie dwa tygodnie temu. Początkowo chciały uświadamiać w kwestii ekologii, ale uznały, że priorytetowym tematem są teraz zbliżające się wybory do Sejmu i Senatu. – Gdy spojrzałyśmy na statystyki, okazało się, że młode pokolenie nie interesuje się głosowaniem – dodają.
Podczas tegorocznych eurowyborów do urn nie poszło niemal dwie trzecie uprawnionych do głosowania (ponad 64 proc.). Jak wynika z raportu CBOS, do najbardziej zainteresowanych udziałem w wyborach należą nadal Polacy w wieku 55-64 lata (53 proc.) oraz 65 lat i więcej (55 proc.). Akcja „Olśnienie” ma zmobilizować młodych ludzi, by 13 października oddali swój głos. I uwierzyli, że mają realny wpływ na sytuację polityczno-społeczną w Polsce.
Pomysłodawczynie akcji nie ukrywają, że wzorowały się na ostatniej kampanii @votetogether.eu, w której do głosowania zachęcały osoby z branży kreatywnej. One jednak na bohaterów swojego projektu wybrały muzyków, reprezentujących zarówno starą, jak i nową szkołę polskiego rapu. Na plakatach zobaczycie takich artystów jak Taco Hemingway, Otsochodzi, Kizo, Żabson, Jan-rapownie, Peja, Sokół i Borixon.
– Raperzy są wpływowym środowiskiem w naszym kraju, blisko związanym z grupą docelową 18-26 lat – tłumaczą organizatorki akcji. Raperom nie można z pewnością odmówić wpływu na młode pokolenie, a także ogromnych zasięgów w sieci. – Zorganizowanie kontaktów do menedżerów zajęło nam godzinę. Niektórych znamy osobiście, do innych dotarłyśmy przez przyjaciół. Bohaterowie zareagowali bardzo entuzjastycznie. Argument o naszej neutralności politycznej również miał znaczenie – dodają dziewczyny.
„Olśnienie” widać w internecie i na ulicach miast. Plakaty zostały już rozklejone w Warszawie i w Krakowie – Organizatorki zachęcają też do pobierania grafik dostępnych na Instagramie projektu @olsnienie.eu, drukowania ich i rozwieszania w innych częściach kraju. Viralowo działa też kampania online – krótkie wideo i zdjęcia krążą po mediach społecznościowych.
„Olśnienie” nie zakończy się 13 października. To, jak zapewniają dziewczyny, akcja długofalowa. – Kampania z udziałem reprezentantów sceny hiphopowej to pierwszy etap. Kolejne projekty będą dotyczyć tematów społecznych, w tym ekologii.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.