10.03.2025

Tydzień po rozdaniu Nagród Akademii Filmowej w Dolby Theatre w Los Angeles w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie po raz 27. wręczono „polskie Oscary”. W tym roku zwycięzców Orłów wyłoniono aż w 20 kategoriach. Za najlepszy film uznano „Dziewczynę z igłą" w reżyserii Magnusa von Horna, który zdobył największą liczbę statuetek – aż 11. Allan Starski odebrał Orła za Osiągnięcia Życia, a wydarzenie prowadziła Grażyna Torbicka. Przedstawiamy wszystkich laureatów Orłów 2025.
Najlepszy film
- „Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka
- „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
- „Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski
- „Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer
- „To nie mój film”, reż. Maria Zbąska
Najlepsza reżyseria
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
- Maria Zbąska – „To nie mój film”
Najlepszy scenariusz
- Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
- Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
- Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
- Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepsza główna rola kobieca
- Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
- Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
- Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
- Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”
Najlepsza główna rola męska
- Jacek Borusiński – „Wróbel”
- Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
- Marcin Dorociński – „Minghun”
- Filip Pławiak – „Biała odwaga”
- Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”
Najlepsze zdjęcia
- Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
- Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
- Michał Englert – „Kobieta z…”
- Kacper Fertacz – „Minghun”
- Łukasz Żal – „Strefa interesów”
Najlepsza muzyka
- Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
- Łukasz Targosz – „Diabeł”
- Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
- Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
- Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
- Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
- Tomasz Gąssowski – „Wróbel”
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
- Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
- Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
- Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
- Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
- Agata Kulesza – „Simona Kossak”
- Joanna Kulig – „Kobieta z…”
Najlepszy film dokumentalny
- „8. dzień Chamsinu” reż. Zvika Gregory Portnoy
- „Drzewa milczą” reż. Agnieszka Zwiefka
- „Gdy powieje harmattan” reż. Edyta Wróblewska
- „Las” reż. Lidia Duda
- „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska
Najlepszy montaż
- Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
- Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
- Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
- Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Ireneusz Grzyb – „Sezony”
- Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
- Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”
Najlepsza scenografia
- Elwira Pluta – „Biała odwaga”
- Marek Warszewski – „Czerwone maki”
- Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
- Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
- Agata Adamus – „Simona Kossak”
- Chris Oddy – “Strefa interesów”
Najlepsze kostiumy
- Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
- Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
- Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
- Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”
Najlepsza charakteryzacja
- Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
- Karolina Kordas – „Czerwone maki”
- Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
- Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
- Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
- Pola Guźlińska – „Minghun”
- Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”
Najlepszy fimowy serial fabularny
- „Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca, scen. Kacper Wysocki
- „Lady Love”, reż. Bartosz Konopka, scen. Ewa Popiołek, Dorota Jankojć-Poddębniak
- „Matki pingwinów”, reż. Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc, scen. Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska
- „Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek
- „Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke, scen. Karolina Frankowska, Katarzyna Goleni
Najlepszy dźwięk
- Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
- Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
- Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
- Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
- Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”
Odkrycie roku
- Gabriela Muskała – reżyseria – „Błazny”
- Frederikke Hoffmeier – muzyka – „Dziewczyna z igłą”
- Kamila Tarabura – reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
- Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”
- Tomasz Gąssowski – reżyseria – „Wróbel”
Najlepszy film europejski
- „20 dni w Mariupolu” („20 Days in Mariupol”), reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
- „Anatomia upadku” („Anatomie d’une chute”), reż. Justine Triet, Francja
- „Biedne Istoty” („Poor things”), reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
- „Emilia Perez” („Emilia Perez”), reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
- „Konklawe” („Conclave”) reż. Edward Berger, Wielka Brytania/USA
Nagroda publiczności:
- „Kulej. Dwie strony medalu"
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.