
Pomimo niszczycielskich pożarów w Los Angeles, gala wręczenia Oscarów 2025 ma odbyć się zgodnie z planem w nocy z 2 na 3 marca w hollywoodzkim Dolby Theatre. Pod koniec stycznia poznaliśmy tegorocznych nominowanych do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Oto pełna lista wytypowanych filmów.
Po kilku zmianach daty w czwartek, 23 stycznia, w końcu zostały ogłoszone nominacje Amerykańskiej Akademii Filmowej. Tytuły, które powalczą o najważniejsze nagrody filmowe, zapowiedzieli Bowen Yang i Rachel Sennott.
Kto ma szansę na najważniejsze nagrody filmowe? Oto najważniejsi oscarowi kandydaci
Do oscarowej rywalizacji staną zarówno festiwalowi faworyci, jak i ulubieńcy widowni. O tytuł najlepszego filmu roku powalczą, m.in. „Anora”, „The Brutalist”, „Emilia Pérez”, „Konklawe” i „Diuna: Część druga”. Komisja oscarowa postanowiła również docenić twórców „Substancji”, „Wicked” i „Kompletnie nieznanego”.
W kategoriach aktorskich szansę na nagrodę Akademii Filmowej mają Mikey Madison, Demi Moore, Karla Sofía Gascón, Adrien Brody, Colman Domingo i Timothée Chalamet. Do grona oscarowych kandydatów dołączyli również Zoe Saldaña, Monica Barbaro, Jeremy Strong i Kieran Culkin.
Polska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” z szansą na statuetkę w kategorii najlepszy film międzynarodowy
Szansę na Oscara dla najlepszego filmu międzynarodowego ma polska koprodukcja „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna z Vic Carmen Sonne w roli głównej, która będzie konkurowała z łotewskim „Flow” i irańskim „Nasieniem świętej figi”.
Oto pełna lista nominowanych filmów i twórców do Oscarów 2025.
Najlepszy film pełnometrażowy
- „Anora”
- „The Brutalist”
- „Kompletnie nieznany”
- „Konklawe”
- „Diuna: Część druga”
- „Emilia Pérez”
- „I'm Still Here”
- „Nickel Boys”
- „Substancja”
- „Wicked”
Najlepszy film międzynarodowy
- „I'm Still Here” (Brazylia)
- „Nasienie świętej figi” (Niemcy)
- „Flow” (Łotwa)
- „Dziewczyna z igłą” (Dania)
- „Emilia Pérez” (Francja)
Najlepszy film dokumentalny
- „Dzienniki Black Box”
- „Nie chcemy innej ziemi”
- „Wojna porcelanowa”
- „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”
- „Sugarcane: Rozliczenie z przeszłością”
Najlepszy film animowany
- „Flow”
- „W głowie się nie mieści 2”
- „Pamiętnik ślimaka”
- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- „Dziki robot”
Najlepszy film krótkometrażowy
- „A Lien”
- „Anuja”
- „I'm Not a Robot”
- „The Last Ranger”
- „The Man Who Could Not Remain Silent”
Najlepsza reżyseria
- Sean Baker („Anora”)
- Brady Corbet („The Brutalist”)
- James Mangold („Kompletnie nieznany”)
- Jacques Audiard („Emilia Pérez”)
- Coralie Fargeat („Substancja”)
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Tim Fehlbaum, Moritz Binder („September 5”)
- Jesse Eisenberg („Prawdziwy ból”)
- Sean Baker („Anora”)
- Brady Corbet, Mona Fastvold („The Brutalist”)
- Coralie Fargeat („Substancja”)
Najlepszy scenariusz adaptowany
- James Mangold („Kompletnie nieznany”)
- Peter Straughan („Konklawe”)
- Jacques Audiard („Emilia Pérez”)
- Joslyn Barnes, RaMell Ross („Nickel Boys”)
- Clint Bentley, Greg Kwedar („Sing Sing”)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Cynthia Erivo („Wicked”)
- Fernanda Torres („I'm Still Here”)
- Karla Sofía Gascón („Emilia Pérez”)
- Mikey Madison („Anora”)
- Demi Moore („Substancja”)
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Ralph Fiennes („Konklawe”)
- Colman Domingo („Sing Sing”)
- Adrien Brody („The Brutalist”)
- Timothée Chalamet („Kompletnie nieznany”)
- Sebastian Stan („Wybraniec”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Zoe Saldaña („Emilia Pérez”)
- Monica Barbaro („Kompletnie nieznany”)
- Isabella Rossellini („Konklawe”)
- Ariana Grande („Wicked”)
- Felicity Jones („The Brutalist”)
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Yura Borisov („Anora”)
- Kieran Culkin („Prawdziwy ból”)
- Edward Norton („Kompletnie nieznany”)
- Jeremy Strong („Wybraniec”)
- Guy Pearce („The Brutalist”)
Najlepsze zdjęcia
- „Maria”
- „The Brutalist”
- „Diuna: Część druga”
- „Emilia Pérez”
- „Nosferatu”
Najlepszy montaż
- „The Brutalist”
- „Anora”
- „Emilia Pérez”
- „Konklawe”
- „Wicked”
Najlepsze efekty specjalne
- „Obcy: Romulus”
- „Better Man”
- „Diuna: Część druga”
- „Królestwo planety małp”
- „Wicked”
Najlepsza muzyka
- „The Brutalist”
- „Konklawe”
- „Emilia Pérez”
- „Dziki robot”
- „Wicked”
Najlepsza piosenka
- „El Mal” („Emilia Pérez”)
- „The Journey” („The Six Triple Eight”)
- „Like A Bird” („Sing Sing”)
- „Mi Camino” („Emilia Pérez”)
- „Never Too Late” („Elton John: Never Too Late”)
Najlepsze kostiumy
- „Kompletnie nieznany”
- „Konklawe”
- „Gladiator II”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
Najlepsza charakteryzacja
- „A Different Man”
- „Emilia Pérez”
- „Substancja”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
Najlepsza scenografia
- „The Brutalist”
- „Konklawe”
- „Diuna: Część druga”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
Jak oglądać ceremonię wręczenia Oscarów 2025?
Oscarowa gala odbędzie się w nocy z 2 na 3 marca czasu polskiego. Już teraz zapraszamy was do śledzenia Vogue.pl, gdzie będziemy na żywo relacjonować przebieg ceremonii i wybierać najlepsze kreacje z czerwonego dywanu. Bądźcie z nami!
Zobacz także:
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.