Gala wręczenia Oscarów odbędzie się już w marcu 2025 roku. To zatem najwyższy czas, by zastanowić się, które tytuły mogą znaleźć się na liście nominowanych filmów, a także kto najpewniej powalczy o nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kluczowych kategoriach.
Najlepszy film
- „Anora”
- „The Brutalist”
- „W pokoju obok”
- „Emilia Pérez”
- „Gladiator II”
- „Kompletnie nieznany”
- „Diuna: Część druga”
- „Prawdziwy ból”
- „Blitz”
- „Saturday Night”
- „Sing Sing”
- „W głowie się nie mieści 2”
Wśród oscarowych kandydatów w najważniejszej kategorii wieczoru najczęściej wymienia się „Anorę”, która powróciła z tegorocznego festiwalu w Cannes ze Złotą Palmą. Film opowiada historię pracownicy seksualnej i jej klienta, którzy biorą ślub na przekór jego rodzinie. Szansę na nagrodę filmową mają również monumentalny dramat „The Brutalist”, nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „W pokoju obok” oraz świetnie przyjęty musical „Emilia Pérez” w gwiazdorskiej obsadzie.
Najlepsza reżyseria
- Edward Berger („Konklawe”)
- Ridley Scott („Gladiator II”)
- Sean Baker („Anora”)
- Brady Corbet („The Brutalist”)
- Denis Villeneuve („Diuna: Część druga”)
O nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii reżyserskiej w 2025 roku po raz kolejny najpewniej powalczą sami mężczyźni. Powracającymi nazwiskami w międzynarodowych rankingach są m. in. Edward Berger, Ridley Scott i Denis Villeneuve. Dopiero na dalszych miejscach można znaleźć utalentowane reżyserki, takie jak Halina Reijn („Babygirl”), Payal Kapadia („Wszystkie odcienie światła”) czy Coralie Fargeat („Substancja”).
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Tim Fehlbaum, Moritz Binder („September 5”)
- Jacques Audiard, Thomas Bidegain („Emilia Pérez”)
- Pedro Almodóvar („W pokoju obok”)
- Brady Corbet, Mona Fastvold („The Brutalist”)
- Payal Kapadia („Wszystkie odcienie światła”)
Tradycyjnie już wiele artystek, które zasłużyły na uznanie w kategorii reżyserskiej, otrzyma zapewne od komisji oscarowej „nagrodę pocieszenia”, czyli nominację za najlepszy scenariusz oryginalny. Do oscarowej rywalizacji staną najpewniej z Pedro Almodóvarem („W pokoju obok”), Jakiem Audiardem i Thomasem Bidegainem („Emilia Pérez”) oraz Timem Fehlbaumem i Moritzem Binderem („September 5”).
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Jon Spaihts, Denis Villeneuve („Diuna: Część druga”)
- Dave Holstein, Meg LeFauve, Kelsey Mann („W głowie się nie mieści 2”)
- Murilo Hauser, Heitor Lorega („I'm Still Here”)
- Joslyn Barnes, RaMell Ross („Nickel Boys”)
- Clint Bentley, Greg Kwedar („Sing Sing”)
Na gali rozdania Oscarów 2025 bez wątpienia zobaczymy Denisa Villeneuve’a. Nawet jeśli nie zdobędzie nominacji w kategorii reżyserskiej, filmowiec zapewne otrzyma ją za najlepszy scenariusz adaptowany. O nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej powalczy m.in. z Dave’em Holsteinem, Meg LeFauve i Kelseyem Mannem, twórcami „W głowie się nie mieści 2” oraz Clintem Bentleyem i Gregiem Kwedarem od „Sing Sing”.
Najlepszy film międzynarodowy
- „Emilia Pérez” (Francja)
- „I'm Still Here” (Brazylia)
- „The Seed of the Sacred Fig” (Niemcy)
- „Dahomej” (Senegal)
- „Dziewczyna z igłą” (Dania)
Komisja oscarowa pod przewodnictwem Pawła Pawlikowskiego wyłoniła polskiego kandydata do Oscara 2025. Został nim nowy film Damiana Kocura „Pod wulkanem”. Światowa premiera filmu odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. O nominację do najważniejszej nagrody filmowej powalczy z polsko-duńsko produkcją „Dziewczyna z igłą”, a także festiwalowymi perełkami pokroju „The Seed of the Sacred Fig” i „Dahomej”.
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Angelina Jolie („Maria”)
- Tilda Swinton („W pokoju obok”)
- Karla Sofía Gascón („Emilia Pérez”)
- Mikey Madison („Anora”)
- Demi Moore („Substancja”)
Najwięcej emocji budzi w tym roku nagroda dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Lista kandydatek niemal z miesiąca na miesiąc wydłuża się o kolejne świetne występy. Na nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej bez wątpienia może liczyć Angelina Jolie, która zachwyciła krytyków kreacją legendarnej śpiewaczki operowej w „Marii”. Po piętach depczą jej Tilda Swinton, Karla Sofía Gascón i Demi Moore. Poza podium wymienia się również Zendayę („Challengers”), Saoirse Ronan („The Outrun”) i Nicole Kidman („Babygirl”).
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Ralph Fiennes („Konklawe”)
- Colman Domingo („Sing Sing”)
- Adrien Brody („The Brutalist”)
- Daniel Craig („Queer”)
- Sebastian Stan („Wybraniec” lub „A Different Man”)
W kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy szansę na statuetkę niemal na pewno mają Ralph Fiennes („Konklawe”), Colman Domingo („Sing Sing”) i Adrien Brody („The Brutalist”). O pozostałe dwa miejsca prawdopodobnie powalczą Daniel Craig („Queer”), Paul Mescal („Gladiator II”) oraz Sebastian Stan, który ma szansę na nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej za dwa nowe filmy: dramat „A Different Man” i biograficznego „Wybrańca”, w którym wcielił się w Donalda Trumpa.
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Zoe Saldaña („Emilia Pérez”)
- Selena Gomez („Emilia Pérez”)
- Isabella Rossellini („Konklawe”)
- Danielle Deadwyler („Lekcja gry na pianinie”)
- Felicity Jones („The Brutalist”)
Nie po raz pierwszy w historii rozdania Oscarów szansę na statuetkę w tej samej kategorii mają dwie gwiazdy tego samego filmu. W 2025 roku są to Zoe Saldaña i Selena Gomez, które wraz z Karlą Sofíą Gascón zostały nagrodzone przez canneńskie jury potrójną Złotą Palmą dla najlepszej aktorki. Obok nich coraz częściej wymienia się Isabellę Rossellini („Konklawe”) i Danielle Deadwyler („Lekcja gry na pianinie”), a także Margaret Qualley („Substancja”), Cailee Spaeny („Civil War”) i Natashę Lyonne („Jego trzy córki”).
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Denzel Washington („Gladiator II”)
- Kieran Culkin („Prawdziwy ból”)
- Peter Sarsgaard („September 5”)
- Jeremy Strong („Wybraniec”)
- Guy Pearce („The Brutalist”)
Szansę na najważniejsze nagrody filmowe mają również tacy aktorzy drugoplanowi jak Denzel Washington („Gladiator II”), Kieran Culkin („Prawdziwy ból”) i Peter Sarsgaard („September 5”). Rankingi w tej kategorii są jednak wyjątkowo niezgodne. Krytycy wymieniają tu również Stanleya Tucciego („Konklawe”) i Johna Turturro („W pokoju obok”).
Najlepsze kostiumy
- Jacqueline West („Diuna: Część druga”)
- Massimo Cantini Parrini („Maria”)
- Colleen Atwood („Beetlejuice Beetlejuice”)
- Danny Glicker („Saturday Night”)
- Jenny Beavan („Furiosa”)
W naszym oscarowym typowaniu nie mogło zabraknąć pretendentów do statuetki za najlepsze kostiumy. Wśród tegorocznych faworytów znalazły się trzy uznane kostiumografki – Jacqueline West („Diuna: Część druga”), Colleen Atwood („Beetlejuice Beetlejuice”) i Jenny Beavan („Furiosa”). Do ich grona dołączą najpewniej Massimo Cantini Parrini za doskonałą garderobę Angeliny Jolie jako Marii Callas oraz Danny Glicker za przeniesienie na ekran nowojorskiej mody lat 70. w „Saturday Night”. W oscarowych rankingach znaleźli się również projektant J.W. Anderson („Challengers” i „Queer”).
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.