Peter Do stanowisko dyrektora kreatywnego marki Helmut Lang objął w maju 2023 r., co oznacza, że na przygotowanie debiutanckiej kolekcji miał niecałe cztery miesiące. Mimo krótkiego terminu, udało mu się zachwycić nowojorską publiczność. W projektach dla tej kultowej i utożsamianej w wielkomiejskim minimalizmem marki były zarówno nawiązania do jej dziedzictwa, jak i obietnica kreowania nowoczesnego, egalitarnego konceptu.
Odkąd w 2005 r. Helmut Lang odszedł ze swojej marki, prędzej niż z tym, co jest, kojarzyła się z tym, co było. Peter Do, który stanowisko dyrektora kreatywnego objął w maju tego roku, dołączał do niej jako jednen z najzdolniejszych, najbardziej konsekwentnych i wrażliwych projektantów młodego pokolenia. Dużo mówiło się o jego edukacji i doświadczeniu, które zdobywał u Phoebe Philo (swoją drogą wielkiej fanki Langa), o marce, która po zaledwie kilku sezonach stała się jedną z najciekawszych na nowojorskiej scenie mody.
Pokaz debiutanckiej kolekcji Petera Do dla marki Helmuta Langa kluczowym momentem nowojorskiego tygodnia mody
Nic dziwnego, że o pokazie jego debiutanckiej kolekcji dla marki Langa mówiono jako o jednym z kluczowych momentów tegorocznych fashion weeków. Unikający publicznych wystąpień i udzielający niewielu wywiadów Do przed prezentacją projektów na wiosnę-lato 2024 o swojej wizji opowiedział co nieco magazynowi „Business of Fashion” i prowadzącym podcast amerykańskiego „Vogue’a”. W obu podkreślał, że jego główną ambicją jest skupienie się na projektach, które sprawiałyby wrażenie, że „były tu od zawsze”. – Uważam, że właśnie na tym polega dobry design – mówił.
Wielkomiejski minimalizm, który cechuje archiwalne projekty Langa i sprawił, że mimo upływu lat, zupełnie nie straciły na aktualności, posłużył za fundament debiutanckiej kolekcji Do. Historię założonego przez Austriaka brandu projektant potraktował jednak z równie dużą czułością, co własną biografię – przemycił swoje sympatie i upodobania, przetłumaczył charakterystyczne dla Langa motywy na osobiste fascynacje.
Peter Do nawiązując do dziedzictwa marki Helmuta Langa, pisze nowy rozdział jej historii
Bazując na wieloletniej i owocnej współpracy Langa i Jenny Holzer, do napisania opisu kolekcji, a także wiersza, który wyświetlono na wybiegu i wykorzystano jako nadruk na T-shirtach i koszulach, zaprosił Oceana Vuonga – znakomitego młodego pisarza i poetę, który podobnie jak Do, także wychowywał się w Stanach Zjednoczonych jako imigrant z Wietnamu. Na niektórych sukienkach i bluzkach pojawił się także motyw taksówki – Lang swego czasu używał dachów charakterystycznych żółtych samochodów do wyświetlania kampanii zdjęciowych. Prezentował tym samym nowatorskie podejście do marketingu mody, bo niewielu mieściło się wtedy w głowach, by markę luksusową reklamować w taki sposób.
Peter Do tworzy egalitarną modę, tak jak założyciel marki, Helmut Lang
Peter Do też skłania się ku egalitarnemu podejściu do mody. Chce, by ubrania jego projektu klienci mogli z łatwością założyć do pracy, ale i po godzinach. Nie ma ich zniechęcać również ich cena. Otwarcie przyznaje, że gdyby ceny produktów marki Helmut Lang miałyby być takie same, jak w jego autorskiej marce, nie przyjąłby tej pracy. – Chcemy rozszerzyć dialog na jak największe grono osób – mówił o tym podejściu. – Naszym zadaniem będzie więc tworzenie wysokiej jakości i trwałych ubrań, które nie będą przesadnie drogie. I choć w kwestii estetyki do pierwszej kolekcji dla Langa przemycił kilka elementów z autorskiego brandu (spiczaste kołnierzyki, dekonstrukcja, pojedyncze akcenty kolorystyczne przełamujące monochromatyczne looki), w zakresie innych działań, w tym także marketingowych, mocno je rozdzielił. Dotychczas kolekcje marki Peter Do pokazywał w Nowym Jorku, od tego sezonu będzie prezentował je w Paryżu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.