Perfumy z przyszłości
Futurystyczny robot zamiast klasycznego flakonu. Zapach, nad którego stworzeniem pracowało nie tylko czworo znanych nosów z Grasse, lecz także sztuczna inteligencja. Wreszcie – świat interaktywnego kontentu marki, który można wczytać za pomocą umieszczonego we flakonie czipa NFC. Poznajcie Phantoma, nowy zapach Paco Rabanne.
Marka i projekty Paco Rabanne zawsze były futurystyczne, oznaczały awangardę i wybiegały w przyszłość. Dla mnie cały czas numerem jeden spośród najbardziej kultowych sukienek jest ta w całości wykonana z lusterek, którą nosiła m.in. Roisin Murphy na teledysku Moloko do piosenki „Sing it back”. Czy metaliczne, lśniące elementy są nieodłącznym elementem DNA marki?
Jerome Leloup: Rozpoczynając od pierwszej kolekcji w 1966 r. „12 sukienek nie do noszenia ze współczesnych materiałów”, która stała się jego manifestem, Paco Rabanne podbił świat mody projektami z metalu, tworzonymi za pomocą szczypiec i lampy lutowniczej. Jego ubrania rodem z podróży kosmicznych kwestionowały klasyczne modowe kody, nawiązując do artystycznej awangardy lat 60. i eksplorując idee rzemiosła. Paco użył metalowej siatki, kolczugi czy młotkowanego metalu jako tkaniny, która kształtuje ciało. Zawsze były one centralnym elementem jego twórczości i nadal są charakterystyczne dla projektów obecnie stojącego na czele marki Juliena Dosseny.
Phantom to zapach, który jest męski, ale doskonale pachnie też na kobiecej skórze. Dlaczego postanowiliście go zakwalifikować jako perfumy dla niego, zamiast podobnie do innych marek nazwać go zapachem dla każdego, ponad podziałem na płeć?
To prawda, że Phantom został stworzony z myślą o mężczyznach, ale mogą go z powodzeniem nosić także kobiety. W dzisiejszych czasach rozdział pomiędzy tym, co damskie, a tym, co męskie w świecie perfum zdaje się zacierać. Podoba nam się pomysł, żeby perfumy pasowały zarówno mężczyznom, jak i kobietom.
Pamiętam rewolucję, którą wywołał zapach One Million. Nadal w wielu perfumeriach pozostaje on bestsellerem. Flakon wygląda jak sztabka złota, kompozycja jest aromatyczna i niezwykle seksowna. Czy Phantom jest młodszym bratem One Million?
Po ponad dekadzie od hitu, jakim był i wciąż jest One Million, po raz kolejny chcieliśmy czymś zaskoczyć odbiorców. Przełamać stereotypy, zburzyć granice i zaoferować wyjątkową wizję odzwierciedlającą aspiracje młodszego pokolenia. Z ikonicznym designem, zupełnie innym niż wszystko, co znane było w temacie perfum. Mamy ogromne ambicje. Phantom jest największym lansowaniem ostatniej dekady dla Paco Rabanne Perfumes. Chcemy, aby stał się kluczowym motorem naszego rozwoju i podbił serca młodszych odbiorców.
Uwielbiam energię reklamy, a raczej teledysku promującego Phantoma. Jaką grupę wiekową urzeknie najbardziej?
Jedną z naszych największych inspiracji jest pokolenie Z. Ma to również odniesienie do gier, które przeżywają boom na platformach cyfrowych. Jesteśmy przekonani, że młodzi, 20-, 20-paroletni mężczyźni pokochają tę oprawę i ten przekaz zapachu.
2020 był rokiem trzymania dystansu społecznego i siedzenia w domach. 2021 r. jest nieco inny. Stęskniliśmy się za ludźmi, wychodzeniem do klubów, spotkaniami. Tym bardziej reklama Phantoma jest aktualna. A jednak zapach jest bardzo cyfrowy.
Nowa kampania to wspaniała utopia, w której ludzie zbierają się, aby razem świętować i tańczyć do elektryzującej wersji „You Make Me Feel (Mighty Real)”. Muzyka jest kluczowa w tej kampanii. Chcieliśmy celebrować radość i przyjemność bycia razem w prawdziwym życiu, ale także łączyć ludzi innymi sposobami. Phantom ma wtyczkę NFC. Wystarczy dotknąć głowy flakonu PHANTOM smartfonem, aby połączyć się ze światem PHANTOMA: interaktywnymi filtrami, rzeczywistością rozszerzoną, interaktywnymi grami i innymi treściami, które można udostępniać w mediach społecznościowych. To nowa koncepcja zapachu, która odpowiada na aspiracje pokolenia Z do rozrywki i potrzeby dzielenia się w mediach społecznościowych swoimi doświadczeniami.
Czy „zabawny” oznacza dziś „seksowny”?
Zabawa i radość zawsze były w DNA marki Paco Rabanne, ale nigdy tak bardzo, jak teraz, po wielu miesiącach lockdownu. To bardzo sexy cieszyć się życiem i świętować je z poczuciem humoru. I bardzo w stylu Paco Rabanne.
Lawenda, cytryna, wetiwer, wanilia. Wszystkie te składniki są bardzo w klimacie lata w Prowansji. Czy to zapach na lato, czy na każdą porę roku i dnia?
PHANTOM jest w 100 proc. stworzony w słonecznym Grasse, ale jest zdecydowanie przeznaczony na każdą porę roku.
A co pan lubi najbardziej w tym zapachu? Którąś z nut? Czy może fakt, że to perfumy, które wyraźnie poprawiają nastrój?
Uwielbiam tę mocną dawkę energii, która ożywia cię w chwili, gdy rozpylasz zapach. Podoba mi się również zderzenie hipermęskich nut i słodkich, seksownych kobiecych akordów, które sprawiają, że ta kompozycja jest przystępna i nowoczesna.
W jaki sposób kreatorzy perfum opracowywali kompozycję z wykorzystaniem AI (sztucznej inteligencji)?
Czworo perfumiarzy, którzy tworzyli zapach, wykorzystało sztuczną inteligencję do zidentyfikowania, który składnik lub kombinacja wywołuje trzy pozytywne emocje: seksapil, uważność i energię. Jest to dodatkowe narzędzie do testowania nowych zestawień składników. Używają go jako GPS do nowych kreatywnych dróg w tworzeniu zapachów.
Kto zaprojektował flakon i czy to od niej zaczęła się idea Phantoma?
Pomysł stworzenia butelki w kształcie robota był w naszych głowach już od dawna. Ale do tej pory nie było odpowiedniego momentu, żeby ją pokazać światu. Podoba nam się pomysł robota, który mógłby pochodzić z lat 60. lub z przyszłości. Ten futurystyczny kształt w stylu retro jest kultowy i bardzo kolekcjonerski.
Czy robot chłopak spotka kiedyś robota dziewczynę?
Przyszłość nam pokaże.
Dla marki ważny jest też zrównoważony rozwój – składniki PHANTOMA są fair trade, a flakony o pojemności 150 ml można ponownie napełniać.
PHANTOM to bardzo ekologiczny zapach marki. Łączy w sobie luksusowe rzemiosło z Grasse (składniki są starannie dobierane i ręcznie łączone) z pierwszorzędnymi naturalnymi materiałami, świadomie pozyskiwanymi, aby wspierać lokalne społeczności, a przy okazji – chronić naszą planetę. Butelka jest wielokrotnego użytku. Ta premiera jest pierwszym krokiem ambitnego planu zrównoważonego rozwoju płynów i opakowań marki. Planujemy rozszerzyć to działanie o cały asortyment.
Jak długo powstawał proces tworzenia zapachu?
Ponad trzy lata.
Czy mężczyzna, który pachnie Phantomem, jest imprezowiczem czy marzycielem?
Jednym i drugim!
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.