Każda sztuka jest bezużyteczna - powiedział Oscar Wilde, definiując w ten sposób najlepszy pomysł na prezent. Bo czy jest coś lepszego niż podarunek służący wyłącznie przyjemności? Oto kilka pomysłów na to, jak wprowadzić w życie najbliższych więcej sztuki.
Sztuka obrazkowa
Wszystko widzę jako sztukę – Ewa Solarz sięgnęła po zdanie Julity Wójcik, autorki słynnej „Tęczy” na placu Zbawiciela. Uznając, że to świetna metoda na pobudzanie artystycznej wrażliwości, wykorzystała je jako tytuł i motto bijącej rekordy frekwencji wystawy w warszawskiej Zachęcie oraz książeczki edukacyjnej dla dzieci. Taka jest właśnie sztuka współczesna – przenika każdą sferę naszego życia, otoczenie jako swoją materię […]. Wystarczy ją dostrzec i zacząć się nią cieszyć – pisze autorka, wprowadzając czytelników do opowieści o wybitnych polskich artystach. Dlaczego Roman Opałka wciąż odliczał? Jaka jest historia niebieskiej linii Edwarda Krasińskiego? Kogo przedstawiają czarne lalki Anety Grzeszykowskiej? To wszystko wyjaśniają autorzy tej ilustrowanej przez Roberta Czajkę pozycji.
Czarno-biay świat
Duński fotograf Jacob Aue Sobol należący do prestiżowej agencji Magnum odwiedził Polskę w październiku, niedługo po tym, jak publicznie ogłosił swoje rozstanie z fotografią. – Teraz jestem Jacobem – powiedział w rozmowie w Vogue.pl, opowiadając o tym, jak jego życiorys zatoczył krąg. Po okresie intensywnej projektowej pracy, powrócił na północ, żeby zająć się rybołówstwem. – W archiwum mam kilkaset tysięcy zdjęć. Jeszcze wielu z nich nie widziałem. Można z tego tworzyć nowe wystawy i książki – dodał z przekąsem, podkreślając swój wieki dystans do świata sztuki. Projekty Sobola zawsze powstawały przy okazji bardzo osobistego spotkania. Wśród najbliższych albo dalekiej podróży. Retrospektywna wystawa „With and Without You” to zbiór 150 scen z jego niezwykłego życia, pomimo zakończenia wystawy, prace można wciąż nabyć w Leica Gallery.
Złoty bilet
Karnet jest imiennym biletem wstępu na wszystkie wystawy Zachęty, bez ograniczenia ilości wejść. Właściciele dostają też papierowe wydanie gazety „Zachęta” i mogą skorzystać z mailingu informującego o najważniejszych wydarzeniach w galerii. Dzięki takiemu prezentowi można odwiedzać Zachętę nawet sześć razy w tygodniu.
Krzyk mody
– Chcieliśmy zrobić wreszcie coś bez tłumaczenia, dlaczego i po co. Chociażby wykorzystać w pracy „Krzyk” Muncha. Jeśli użyjesz tego rodzaju cytatu na płótnie, musisz się z niego wyspowiadać, uzasadnić decyzję, podeprzeć jakąś intelektualną teorią. Ale gdy tę samą rzecz przeniesiesz na koszulkę, nagle okazuje się, że nikt nie ma z tym problemu, a cytat nie podlega już krytyce, tylko odbiorowi – powiedział Paweł Eibel, współtwórca marki Dreamland Syndicate. Od tego eksperymentu minęły trzy lata, a model z reprodukcją słynnego obrazu Muncha trafił do sklepów w Japonii i concept store’ów Dover Street Market na całym świecie.
Oko na sztukę
Duże, malowane ręcznie naczynia działają jak rzeźby, a gdy wypełniają się roślinami przypominają o swojej pierwotnej funkcji. Dla Malwiny Konopackiej, która dopiero cztery lata temu zrobiła swoje pierwsze „Oko”, już stały się flagową realizacją pokazywaną na wystawach i festiwalach – w Tokio, Mediolanie czy Warszawie. Złote Oko nawiązuje estetyką do najlepszych tradycji polskiej ceramiki z lat 60.
Powidoki
Marka Pan Tu Nie Stał, która od lat szczyci się swoimi łódzkimi korzeniami, w tym roku odwołała się do najlepszych tradycji, nawiązując współpracę z Muzeum Sztuki, instytucją, która słynie z unikalnych zbiorów sztuki XX wieku. Nieregularne, geometryczne wzory można przypisać inspiracji powidokami Władysława Strzemińskiego –Sztuka to nie tylko suma obiektów na ścianach i postumentach, ale też idee i poglądy, które inspirują, budzą refleksję nad światem i kreatywność w kolejnych pokoleniach twórców – dodała w rozmowie z Vogue, przedstawicielka Muzeum.
Moda – barometr kultury
Książka wydana przez nowojorskie muzeum Metropolitan, można potraktować jak wyczerpujący katalog jednej z najważniejszych wystaw mijającego sezonu. Na prawie 250 stronach opisano nierozerwalne relacje kościoła katolickiego i mody, od czasów antycznych aż do współczesności. Nie unikając kontrowersji, np. w twórczości Johna Galliano, Jeana-Paula Gaultiera, czy Alexandra McQueena.
„Heavenly Bodies” bada, jak ubranie odkrywa religijność i duchowość we współczesnej kulturze, jak może manifestować albo przekreślać katolickie wartości i ideologię – pisze wydawca książki.
Złota twarz
Delikatna kreska zaznacza owal twarzy, usta, oczy i nos – tak w latach 50. Henri Matisse sportretował młodą dziewczynę. Natalia Kopiszka, założycielka marki Kopi przeniosła rysunek w swój biżuteryjny świat.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.