29 listopada British Fashion Council ogłosi zwycięzców The Fashion Awards 2021. Uroczystość odbędzie się w Royal Albert Hall, zaś transmisję obejrzymy na TikToku.
Nominowani i nominowane otrzymali już tytuł Liderów Zmiany. Pozytywne zmiany, których dokonują, dotyczą środowiska, ludzi i kreatywności. Jedna z kategorii – BCF Fundation Award – wyróżnia wschodzące talenty, których twórczość w minionym roku wywarła duży wpływ na modę nie tylko w Wielkiej Brytanii. Wybrańcy otrzymali wcześniej wsparcie w ramach jednego z kilku programów mentorskich oraz finansowych firmowanych przez British Fashion Council, takich jak NEWGEN czy BFC/Vogue Designer Fashion Fund.
British Fashion Council podkreśla, że w modzie liczą się nie tylko świetnie zaprojektowane rzeczy, lecz także idee. Projektantki i projektanci ubrań mogą się zajmować filantropią, zwracać uwagę na ważne zagadnienia, takie jak ciało, karnacja, płeć – słowem: zmieniać świat. Pięć osób nominowanych do The Fashion Awards 2021 to młodzi, ale już znani projektanci i projektantki z Wysp, których kariery rozwijają się m.in. dzięki pomocy publicznej instytucji. Zazdrościmy Brytyjczykom British Fashion Council.
Bethany Williams: Moda w obronie dzieci
Połączenia kolorystyczne oraz kształty, które stosuje Bethany Williams, przywodzą na myśl malarstwo Paula Gauguina. Francuz tworzył pod wpływem kultur i krajobrazów Oceanii – nowe projekty Williams powstały we współpracy z londyńską malarką i ilustratorką Melissą Kitty Jarram.
Kolekcji „All Our Children” (wiosna-lato 2021) towarzyszył wiersz Eno Mfon. Ta dramatopisarka i poetka wykorzystała popularne w niektórych regionach Afryki przysłowie: „It takes a village to raise a child”. Porzekadło mówi, że za bezpieczeństwo oraz rozwój dzieci odpowiada cała otaczająca je społeczność. „Wszystkie dzieci nasze są” – śpiewała w 1989 roku Majka Jeżowska. Tekst Jacka Cygana i sentencję przytoczoną przez Mfon powinni usłyszeć ci, którzy mają wpływ na los osób uwięzionych na polsko-białoruskiej granicy.
Przed pokazem Williams na szczycie Somerset House w sercu Londynu zawisła flaga z tytułem „All Our Children”. Dobrze, gdyby zastąpiła graniczne zasieki.
Williams współpracuje z Magpie Project. Fundacja ze wschodniego Londynu opiekuje się matkami, którym grozi bezdomność. Wśród nich jest wiele imigrantek i uchodźczyń nieobjętych systemem opieki społecznej i zdrowotnej. Magpie chce chronić dzieci przed traumatycznymi przeżyciami związanymi z kryzysem, w którym się znalazły.
Na ubraniach z kolekcji „All Our Stories” na wiosnę-lato 2022 nadrukowano reprodukcje obrazów pędzla Jarram inspirowanych opowieściami, które matki przekazują dzieciom z pokolenia na pokolenie. Artystka i projektantka zauważyły, że historie te uczą życzliwości, troski i szacunku. Z kolei krój oparto na kolekcji dziecięcej z Muzeum Wiktorii i Alberta. Na ubraniach pojawiły się też obrazki stworzone przez dzieci i mamy z Magpie Project.
Williams szyje z materiałów organicznych i surowców wtórnych, stosuje ekologiczne metody barwienia, a w swej fabryczce we wschodnim Londynie zatrudnia byłe więźniarki. 20 proc. ze sprzedaży ubrań trafia na cele charytatywne.
Bethany Williams otrzymała Queen Elizabeth II Award for British Design 2019.
Bianca Saunders: Badaczka męskości
Drapowania, ozdobne zagniecenia i nadruki tworzące iluzję zagnieceń, wełniana narzutka, która wygląda, jakby ktoś właśnie ją zwijał i rozcinał. Bianca Saunders buduje efekt zatrzymania w ruchu. Podczas projektowania wciska pauzę. Szwy spodni są ukośne, podróżują ku ich frontowi. Kołnierze mają kształt koła przekształcającego się w wielokąt. Marynarkokoszula jest rozkloszowana jak wirująca spódnica. Formy rękawów inspirowane są budową męskich mięśni.
Dekonstruktorka Saunders to Brytyjka o karaibskich korzeniach. Jej kolekcja na wiosnę-lato 2022 inspirowana jest rodzinnymi zdjęciami, które zrobiła mama projektantki, gdy mieszkała na Jamajce.
Saunders to badaczka męskości. Jej kolekcjom towarzyszą filmy – przeprowadza w nich wywiady z czarnymi i brązowymi mężczyznami, którzy opowiadają o swojej męskości, także tej płynnej. Filmy Saunders ilustrują i dokumentują nie tylko rozwój mody, lecz także transformację męskości.
Nensi Dojaka: Geniuszka mody
Tworząca w Londynie Albanka Nensi Dojaka zdobyła w tym roku paryską LVMH Prize, a jej nazwisko stało się jedną z najgorętszych marek mody w Europie.
Opinające i eksponujące ciało sukienki o skomplikowanych formach wyglądają jak połączenie kunsztownej bielizny z punkową ekspresją i modą wieczorową, także typowo męską, czego przykładem są np. nawiązania do pasów smokingowych.
Styl marki – szykowny, odważny i ostry – tworzą wyeksponowane elementy konstrukcyjne, asymetrie, obszerne ramiona, zbyt długie rękawy, falbanki przypominające szmatki, a także pętelki, sznurki, paski, marszczenia i wiązania.
Dojaka tworzy modę samą w sobie. Nie rozwija barwnych opowieści, lecz skupia się na rzeczach, kształtach i designie. Jest geniuszką damskiej mody. W wywiadzie dla „New York Timesa” mówiła, że kocha kobiece ciało, a szczególnie obojczyki i plecy, tak często eksponowane przez jej ubrania.
Projekty Dojaki noszą m.in.: Zendaya, Dua Lipa, Emily Ratajkowski, Bella Hadid, Adwoa Aboah i Emma Corrin.
Priya Ahluwalia: Wyróżniona przez królową
A co przez ostatnie miesiące robiła Priya Ahluwalia, londynka o nigeryjsko-jamajskich korzeniach? Latem odbyła się premiera pięknego filmu mody „Parts of Me”. Wyreżyserowany przez genialnego Akinolę Daviesa obraz prezentuje kolekcję dodatków na wiosnę-lato 2022 zaprojektowaną przez Ahluwalię dla luksusowej brytyjskiej marki Mulberry. Film idealizuje akcesoria i składa hołd włosom czarnych i brązowych osób oraz fryzjerskim tradycjom Indii, Karaibów i Pendżabu. Czesanie oraz strzyżenie mogą być kulturotwórczym i metafizycznym rytuałem.
W ubiegłym roku Ahluwalia otrzymała BFC Foundation Fashion Fund i część LVMH Prize. Z powodu trudnej sytuacji w świecie mody LVMH podzieliło nagrodę między wszystkich nominowanych.
W 2021 roku Ahluwalia została wyróżniona Queen Elizabeth II Award for British Design. W imieniu monarchini zwyciężczynię ogłosiła Zofia, hrabina Wesseksu. Królowa doceniła Ahluwalię za etyczne prowadzenie biznesu, a także wprowadzenie do świata mody doświadczeń i tradycji azjatyckich oraz afrykańskich diaspor z Wielkiej Brytanii. Ich kultury i narracje były wcześniej pomijane albo uprzedmiotawiane.
Richard Quinn: Uosobienie brytyjskości
Pierwszym kreatorem wyróżnionym Queen Elizabeth II Award for British Design był Richard Quinn. W 2018 roku, ku zaskoczeniu branży i opinii publicznej, Elżbieta II po raz pierwszy w życiu usiadła w pierwszym rzędzie London Fashion Week, a tuż po show wręczyła kreatorowi statuetkę.
Moda Richarda Quinna, rodowitego londyńczyka, jest na wskroś brytyjska. Jego modowymi przodkami mogą być Biba, Zandra Rhodes czy Ossie Clark. Styl projektanta wyrasta z tutejszych: estetyki, sztuki, przyrody, mody, wystroju wnętrz i literatury. Jego kreacje mogłaby/mógłby założyć Orlando z powieści Virginii Woolf, a także aktorka grająca w awangardowej inscenizacji którejś z powieści sióstr Brontë.
Głównym motywem nadruków Quinna są kwiaty, które w sezonie jesień-zima 2021 łączy z estetyką BDSM. Kolekcję tę można zestawić z kostiumami Leigh Bowery – legendy londyńskiego queerowego, kampowego, modowego performansu.
Podczas ostatniego Paris Fashion Week w zielonym komplecie od Quinna widywano Cardi B.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.