Czteroletni projekt krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych to świetny przykład finansowania rozwoju kreatywności na rzecz lepszej przyszłości projektowania. Jego efekty zaprezentowano w czerwcu 2022 roku podczas pokazu mody studentów i absolwentów Pracowni Projektowania Tkaniny i Ubioru. Na wybiegu przedstawiono 11 kolekcji dyplomowych z lat 2018-2022, w tym wykonaną w technologii Virtual Reality.
Oswald Korczyński wybiera ornamenty charakterystyczne dla stylu rokoko i tłumaczy je na pastelową kolekcję. Monika Kowalska też łączy architekturę z modą. Inspiruje się szkieletem architektonicznym i kostnym człowieka, a swoje sylwetki buduje wokół ciała. Tak powstają tekstylne konstrukcje przestrzenne. Przypominają napięte cięciwy łuków, które na warsztat bierze Daria Plastinina, zafascynowana ubiorem przeznaczonym do strzelectwa sportowego. Ubiór funkcjonalny, inspirowany militariami to temat kolekcji Bartłomieja Ziemby. Elementy jego prac nawiązują do sztuki graffiti i mają przekaz pacyfistyczny. Malwina Nowak wyobraża sobie Wenus jako mężczyznę – jego stroje dzieje na drutach z porwanych T-shirtów. Urszula Dyczko łączy klimat „Opowieści podręcznej” z problemami bardziej przyziemnymi. Jej kolekcja akcesoriów ma pomóc dźwigać codzienne bagaże.
Sylwia Kliszcz bawi się bryłą i kolorem. Jej geometryczne formy powtarzają motywy z laleczek Kokeshi. Zuzanna Włodarz też sięga do kultury Japonii – swoje modelki stylizuje na członkinie gangu motocyklowego Bosozoku. Wschodnie sztuki walki i filozofię zen bierze na warsztat Aleksandra Boczar. Jej lniana kolekcja budzi jedno skojarzenie: mody – bezpiecznej kryjówki w duchu hikikomori. Zainspirowana naturą Anglii Anna Kaniewska tkaniny farbuje i wykonuje ręcznie – szuka nowych struktur i sposobów na projektowanie w duchu zero waste. Zrównoważony rozwój i problem zapożyczeń kulturowych interesują też Karynę Milchinę, zainspirowaną sztukami dekoracyjnymi Afryki. Najciekawszy pod względem techniki realizacji jest projekt Zuzanny Gietner. Projektantka przenosi tradycje i wierzenia ludowe do świata cyfrowego. Sylwetki buduje w technologii 3D w aplikacji rozszerzonej rzeczywistości.
Wspomniana aplikacja to narzędzie dydaktyczne stworzone także w ramach czteroletniego programu „Projektowanie przyszłości” sfinansowanego w całości z pozyskanych przez uczelnię środków. Fundusze pozwoliły na otwarcie Galerii Fashion Startup (kurator mgr. Katarzyna Zielińska) oraz powstało czasopismo inAW Journal, (redaktor naczelna prof. Beata Gibała-Kapecka i red. prowadząca dr Joanna Łapińska). W ramach programu zrealizowano współpracę z wiodącymi firmami odzieżowymi i ekspertami z rynku. Studenci uczestniczyli w warsztatach i zgłębiali trendy analizowane przez specjalistów z platformy WGSN.
Unikatowe działania studentów i wykładowców krakowskiej ASP mogły zostać zrealizowane dzięki Projektowi Power dofinansowanemu przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pt. „Projektowanie przyszłości” – program rozwoju Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na lata 2018-2022.
Urszula Dyczko
Urszula Dyczko
Urszula Dyczko
Malwina Nowak
Malwina Nowak
Malwina Nowak
Aleksandra Boczar
Aleksandra Boczar
Aleksandra Boczar
Karyna Milchina
Karyna Milchina
Karyna Milchina
Anna Kaniewska
Anna Kaniewska
Anna Kaniewska
Oswald Korczyński
Oswald Korczyński
Oswald Korczyński
Bartłomiej Zięba
Bartłomiej Zięba
Bartłomiej Zięba
Daria Plastinina
Daria Plastinina
Daria Plastinina
Zuzanna Włodarz
Zuzanna Włodarz
Zuzanna Włodarz
Sylwia Kliszcz
Sylwia Kliszcz
Sylwia Kliszcz
Monika Kowalska
Monika Kowalska
Monika Kowalska
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.