Znaleziono 0 artykułów
10.11.2024

Włoch Salvatore Ferragamo projektował buty dla gwiazd złotej ery kina

10.11.2024
Fot. Jurgen Teller, dzięki uprzejmości Museo Ferragamo

Salvatore Ferragamo zaczął od małej pracowni rzemieślniczej, a potem podbił Hollywood. Założony przez legendarnego szewca włoski dom mody dziś powraca na szczyt za sprawą nowego dyrektora kreatywnego Maximiliana Davisa. 

Lata 20. XX wieku. Złota era kina. „Salvatore Ferragamo wykupił The Hollywood Boot Shop od J.M. Bohannona i będzie prowadził go z wysokiej klasy kierownictwem. Tym samym, które zapewniło sukces jego zakładowi działającemu od siedmiu lat w Santa Barbara” – czytali mieszkańcy Los Angeles w lokalnej prasie. Miejsce udekorowano we włoskim, renesansowym stylu. Ferragamo nadal eksperymentował z formą oraz kolorami i projektował buty do filmów, w tym do takich jak „Dziesięcioro przykazań” i „Król królów” Cecila B. DeMillea. W pracowni miał modele stóp największych gwiazd: Katharine HepburnIngrid Bergman, Avy Gardner, Rity Hayworth, Bette Davis, a później Audrey Hepburn i Marilyn Monroe. Aktorki nosiły jego projekty i przed kamerami, i w życiu prywatnym. Ferragamo zyskał miano „szewca sław”, a co za tym idzie – wysoką pozycję w Hollywood. Zasiadał w komitetach wykonawczych miasta i zamieszkał na prestiżowej ulicy. Jego sąsiadem był Charlie Chaplin. W 1938 roku zaprojektował sandały z podeszwą w kolorach tęczy (powstałe z myślą o Judy Garland, „Czarnoksiężniku z Oz” i piosence „Over the Rainbow”), a w 1947 z nylonu uszył „niewidoczne sandały”, za które otrzymał Nagrodę Neimana Marcusa. 

Fot. Jurgen Teller, dzięki uprzejmości Museo Ferragamo

Nowy dyrektor kreatywny Maximilian Davis powraca do korzeni domu mody Ferragamo, jednocześnie zdobywając nowe klientki 

80 lat później dla gwiazd znów projektuje nowy dyrektor kreatywny Ferragamo, Maximilian Davis, który przekopał bogate archiwa domu mody – 14 tysięcy projektów butów i zdjęcia największych gwiazd w historii kina. W efekcie jego pierwsza kolekcja na sezon wiosna-lato 2023 była połączeniem własnej brytyjsko-karaibskiej wrażliwości i dziedzictwa marki. A wszystko przetłumaczone na język generacji Z. Recenzje? Doskonałe! Widoczność w mediach społecznościowych? Jeszcze lepsza. Ferragamo od Davisa momentalnie zaczęły nosić Kylie JennerPaloma Elsesser, Chiara Ferragni czy gwiazda TikToka Dixie DAmelio. Ferragamo stało się nowoczesne, zmysłowe, a przy tym ma w sobie ten nieuchwytny klimat starego Hollywood. Magazyn „Time” nazwał Davisa „liderem przyszłej generacji”. I jak na lidera przystało, projektant chce dawać szansę młodym z całego świata. W lipcu 2024 roku wypuścił kampanię „Three days in Florence with Juergen Teller”, w której klasyczny florencki pałac stał się tłem dla nowoczesnej i doskonale skrojonej kolekcji marki. Muzykę do filmu skomponowali i wyprodukowali Mary Komasa i Antoni Komasa-Łazarkiewicz


Cały tekst przeczytasz w nowym wydaniu „Vogue Polska Leaders”. Numer możesz zamówić już teraz. Jest też dostępny w kioskach przez trzy miesiące.

 

Kara Becker
  1. Moda
  2. Historia
  3. Włoch Salvatore Ferragamo projektował buty dla gwiazd złotej ery kina
Proszę czekać..
Zamknij