Wszystko, co musisz wiedzieć o modzie cyrkularnej
Na plaży w Gdańsku Brzeźnie rusza wakacyjna Strefa Electrolux stworzona we współpracy ze start-upem Ubrania do Oddania. Otwarcie uświetni pokaz Tomasza Ossolińskiego. Kolekcja powstawała wyłącznie z użytych ponownie tkanin z poprzednich projektów.
Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku do produkcji nowych ubrań zużywane jest ponad 90 mld m3 wody, a proces ten emituje przeszło miliard ton dwutlenku węgla. Spośród wykorzystanych w tym celu materiałów zaledwie 1 proc. zostaje poddany recyklingowi. Pozostałe 99 proc. trafia na śmietnik. Z badań Unii Europejskiej wynika, że jeśli będziemy kontynuować eksploatację dostępnych nam surowców w takim tempie, do 2050 r. będziemy potrzebować trzech planet, by zaspokoić nasze potrzeby.
Planeta B nie istnieje, dlatego konieczna jest zmiana naszych przyzwyczajeń – zarówno na poziomie produkcji, jak i konsumpcji. W przypadku mody oznacza to odejście od reguły „kup, zużyj, wyrzuć” na rzecz bardziej zrównoważonej zasady – „reuse, reduce, recycle”. Choć sytuacja wciąż nie jest optymistyczna, ostatnie lata pokazały, że zarówno projektanci, jak i konsumenci są gotowi na zmianę, czego dowodem może być rosnąca popularność upcyklingu, renesans mody z drugiej ręki, a także działalność nowej generacji twórców, jak Collina Strada czy Eckhaus Latta, dla których dobro planety jest punktem wyjścia dla każdej z kolekcji.
Jednym z najważniejszych postulatów mody zrównoważonej jest cyrkularność, czyli tworzenie obiegu zamkniętego, który umożliwia ponowne wykorzystywanie dostępnych surowców. O tym, jak ważnym projektem jest moda cyrkularna, wie Electrolux. Marka nawiązała współpracę z polskim start-upem Ubrania do Oddania, którego misją jest stworzenie w pełni odpowiedzialnego i zamkniętego rynku mody. Efektem jest Strefa Electrolux na plaży w Gdańsku Brzeźnie. To letnia odsłona kampanii „Pierz, susz, noś dłużej”, która ma inspirować do ekologicznych wyborów na co dzień.
Inauguracyjny pokaz Tomasza Ossolińskiego
Działalność Strefy Electrolux zainauguruje pokaz Tomasza Ossolińskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich projektantów i ambasadora marki. Projektant od lat angażuje się w proekologiczne inicjatywy i propaguje idee mody zrównoważonej. Jego kolekcja na sezon wiosna-lato 2022 powstała zgodnie z założeniami mody cyrkularnej, wyłącznie z wtórnie wykorzystanych tkanin pochodzących z jego wcześniejszych kolekcji i kostiumów teatralnych, tworzonych na przestrzeni ostatnich 20 lat.
– Tylko jeden procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 mln ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Ponad 30 looków uszyliśmy razem z moim zespołem z tkanin, które pokazywałem na pokazach mody oraz ze sztuk teatralnych, do których robiłem kostiumy. Tylko jedna tkanina została kupiona specjalnie na pokaz na gdańskiej plaży. To tkanina pochodząca z recyklingu – w 80 proc. wykonana z plastikowych butelek. Każdy projekt na wybiegu jest tylko w jednym egzemplarzu, jak np. suknia „Trzynaście krawatów”. Powstała z męskich krawatów, które dostarczono mi z Ubrania Do Oddania. Wybrałem najpiękniejsze wzory i połączyłem je z jedwabną organzą, którą miałem w pracowni od pięciu lat. Suknię w większości sam szyłem ręcznie, co zajęło mi ponad 50 godzin. Cieszę się, że wraz z marką Electrolux i Ubrania do Oddania mam możliwość pogodzić zamiłowanie do mody i ubrań ze zrównoważonym rozwojem. Realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.
Pokaz odbędzie się 23 lipca o godz. 20:30. Będzie go również można zobaczyć na żywo na profilu Electrolux na Facebooku i YouTube.
Przyszłość mody jest cyrkularna
Centralnym punktem wakacyjnej Strefy Electrolux będzie butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Tutejsze ubrania zamiast trafić na wysypisko, zyskały nowe życie. Znajdziemy tu odzież damską, męską i dziecięcą, z marek premium i sieciowych, nowości i ubrania vintage. Nie zabraknie również akcesoriów – torebek, butów i biżuterii. W pop-upie znajdą się także niespodzianki, w tym modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego.
Na terenie Strefy Electrolux będzie można również poznać założenia mody cyrkularnej, zajrzeć do kącika customizacji, w której eksperci marki wyjaśnią, jak nadać ubraniom drugie życie, zapoznać się z ekologiczną linią Electrolux PerfectCare w showroomie marki, a także odpocząć w gronie rodziny i przyjaciół w strefie relaksu. – Tu każdy będzie mógł dowiedzieć się, jak dbać o ulubione ubrania, jak je naprawiać i przerabiać, aby cieszyć się nimi jak najdłużej, realizując założenia obiegu zamkniętego w codziennej praktyce – mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux. – Electrolux promuje zrównoważone podejście do mody zarówno na poziomie biznesowym, jak i wśród konsumentów. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które pomagają zrozumieć, jak traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na kondycję naszej planety – dodaje.
Co ciekawe, projekt Strefy też jest spójny z proekologicznymi założeniami marki. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do jej budowy, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO. – W przyrodzie nic się nie marnuje i to jest właśnie cyrkularność. Używaj jak najdłużej, naprawiaj, dbaj, dawaj drugie życie. Najważniejszy dziś po stronie nabywców jest umiar w konsumpcji, a po stronie producentów projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i długotrwałe. Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców i odbiorczyń. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-upy z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko – mówi Anna Pięta, Strategy Manager Ubrania do Oddania.
Strefa Electrolux będzie działała na plaży w Gdańsku Brzeźnie od 24 lipca do 17 sierpnia.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.