Superstar 2020: Klasa sama w sobie
Biały smoking, asymetryczna mini, mała biała z bufkami i… Superstary. Prawdziwi trendsetterzy do stylizacji w klimacie retro noszą najbardziej ponadczasowe ze sneakersów. W naszej ekskluzywnej sesji utrzymanej w klimacie amerykańskiego balu maturalnego przed obiektywem duetu fotografów Tatiany i Karola stanęli Ania Augustynowicz i Leo Mazurkiewicz z hypetalk, społeczności młodych ludzi skupionych wokół tematu streetwearu.
Dziewczyny wybierają pełne przepychu, ekstrawaganckie, romantyczne sukienki, chłopcy – staroświeckie smokingi. Oni podjeżdżają po nie limuzynami, one przypinają im do butonierki kotyliony. Ich rodzice robią pamiątkowe zdjęcia. Bo przecież prom, czyli bal maturalny, nie powtórzy się już nigdy więcej. Ten rytuał przejścia, przedstawiany w niemal każdym amerykańskim filmie dla nastolatków, znaczy początek dorosłości. Ta chwila, pełna radości, szaleństwa i wzruszeń stała się dla nas inspiracją do stworzenia sesji zdjęciowej dla adidas Superstar.
Jej głównym bohaterem jest niepokorny trendsetter, który niczego nie zostawia przypadkowi. Wybiera się na bal z ukochaną dziewczyną, zamiast limuzyny jeździ mustangiem, a do smokingu zakłada Superstary. Jego stylizacja wyprzedza epokę, ale on nie boi się wyróżniać. Niedługo w ślad za nim pójdą jego znajomi, bo przecież oryginalny styl budzi zachwyt.
Duet fotografów Tatiana i Karol uwiecznili na swoich kadrach w polaroidowym klimacie Anię Augustynowicz i Leo Mazurkiewicza z hypetalk (jest jednym z założycieli). Powstała opowieść o balu maturalnym – od pamiątkowych fotek, które dzieciakom robią rodzice, przez oficjalne portrety do szkolnego archiwum aż po spontaniczne ujęcia z imprezy. Powstał reportaż z balu Class of Superstar, licealnego rocznika, który wie, że do każdej, nawet najbardziej szalonej stylizacji pasują klasyki – sneakersy Superstary.
Superstary są nie tylko uniwersalne, ale także ponadczasowe. Nie dość, że świetnie wyglądają nawet z cekinowymi sukienkami, mini w zwierzęce wzory albo różowymi kreacjami do ziemi, to jeszcze nie uznają podziałów na epoki, pokolenia i roczniki. Zawsze noszą je ci, którzy są najbardziej cool – dzieciaki, które wyznaczają trendy, indywidualiści, inspirujący innych, wolne duchy, zawsze o krok przed resztą. Superstary, które stały się ikoną od chwili, gdy się pojawiły, ponad pół wieku temu, do dzisiaj stanowią podstawowy element garderoby wszystkich świadomych stylu ludzi.
Ikona jest tylko jedna! W Superstarach jest siła, która pozwala zmieniać świat, iść do przodu, rozwijać się. To buty, który pozostawiły wyraźny ślad w naszej kulturze. W dobie fast fashion zostało tylko kilka prawdziwych ikon. Nadszedł hype na klasyk.
W 1969 roku, gdy Superstary trafiły do sprzedaży, miały gigantyczny potencjał. Nikt chyba jednak nie spodziewał się, że z butów przeznaczonych na boisko koszykarskie staną się jednym z najpopularniejszych modeli wszech czasów. Kareem Abdul-Jabbar był pierwszym koszykarzem w NBA, który szczycił się swoimi sneakersami. W ślad za nim poszła reszta. W ciągu kilku lat od debiutu modelu, Superstary nosiło trzy czwarte graczy. Ale buty szybko przekroczyły granice środowiska sportowego. W 1983 roku na hiphopowej scenie rozbłysła gwiazda Run D.M.C. Chłopaki z kolektywu nie mieli zamiaru dopasować się do obowiązujących reguł. Na koncertach chcieli nosić się tak samo jak na ulicy. Superstary stały się ich znakiem rozpoznawczym, a niedługo później – ulubionymi sneakersami wszystkich raperów. Po piosence „My Adidas” z 1986 roku sukces butów został przypieczętowany. Od tej pory mieli je nosić fani koszykówki i rapu, wzorując się na swoich idolach. Ale inspiracja sięgała dalej. Nie chodziło tylko o styl, ale i sposób myślenia. Z Superstarami kojarzyły się takie wartości autentyczność, kreatywność, wspólnotowość. Ten model chcieli nosić artyści i aktywiści, indywidualiści i wizjonerzy, innowatorzy i oryginały. Pół wieku później te sneakersy, choć stały się klasykami, wciąż są żywe. Podobają się kolejnym pokoleniom, łączą różne generacje, pozwalają poczuć się wolnymi.
Do fanów Supestarów należy Leo z hypetalk. – Jesteśmy społecznością młodych ludzi skupionych wokół tematu streetwearu, właściwie największą taką grupą w Polsce. hypetalk to nie tylko moda uliczna, to także wyznaczanie nowych kierunków w kulturze i w stylu życia – mówią nam twórcy tego ruchu, ciesząc się, że mogą sesją dla Vogue.pl świętować jubileusz 50.-lecia Superstarów. Sneakerheadzi lubią opowiadać historie o swoich ukochanych butach – te osobiste, wynikające z doświadczenia, ale też założycielskie o tym, jak ich ulubiony model awansował do ligi klasyków. – Te buty towarzyszyły sportowcom, muzykom i artystom w ważnych momentach w kulturze. Teraz Superstary powracają. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego projektu – dodaje Leo.
Fotografowie: TATIANA I KAROL
Stylizacje: MARCIN KUBERNA I MARTA ZACZYŃSKA/ „VOGUE POLSKA”
Scenografia: ANNA SZCZĘSNY
Produkcja: BARTOSZ MAJKOWSKI/„VOGUE POLSKA”
Włosy: ANIA STYKAŁA
Makijaż: AGA WILK
Gaffer: MICHAŁ BARTKIEWICZ
Modelka: ANIA AUGUSTYNOWICZ
Model: LEOPOLD MAZURKIEWICZ HYPETALK
Wideo: PIOTR NOWICKI
Dźwiękowiec: MIŁOSZ JAROSZEK
Kierownik produkcji: MACIEK KOWALCZYK
Asystent fotografa: DAWID SUROWY
Oświetlacz: GIOVANNI CIMAROSTI
Oświetlacz: RADOSŁAW WOJNAR