Dyrektor kreatywny domu mody Mugler Casey Cadwallader do stworzenia nadruków zaprosił w tym sezonie artystkę Samarę Scott. Mary Katrantzou i Francesco Risso z Marni inspirują się pop artem. Nicolas Ghesquière na swoje projekty dla Louis Vuitton przekuwa popularny w latach 90. wzór "Memphis". W tym sezonie nie trzeba być artystką, by nosić inspirowane sztuką ubrania i dodatki. Ale warto choć przez chwilę poczuć się jak ona: niepokorna, oryginalna i, przede wszystkim, odważna.
Primaballerina
- Ta kolekcja to portret tancerki zamknięty w czterech aktach. Tak o najnowszej odsłonie marki Acne Studios mówi jej dyrektor kreatywny, Jonny Johansson. Do kampanii zaangażowano zresztą ukraińską balerinę Sonyę Mohovą, która za pomocą czterech krótkich i nakręconych wyłącznie iPhonem filmów, portretuje zapominającą się w ruchu tancerkę. Odniesień do tańca i sztuki jest w samej kolekcji znacznie więcej. To przede wszystkim oryginalne, misterne detale, abstrakcyjne desenie lub te nawiązujące do natury czy fotografie z wizerunkami znanych tancerzy, które zdobią bluzy i T-shirty. Oversize’owa koszula z motywem teatralnym nie będzie wymagała skomplikowanej stylizacji. Świetnie sprawdzi się za to w towarzystwie bladożółtych spodni z szeroką nogawką.
W duecie raźniej
Nie ma sezonu, w którym Jonathan Anderson nie odnosiłby się w swoich projektach do sztuki, bądź nie nawiązywał współpracy z najciekawszymi postaciami tej branży. Tegoroczna wiosna przynosi kolaborację z duetem Gilbert & George – Włochem i Brytyjczykiem, znanymi z kolorowych i przypominających witraże kolaży. W skład limitowanej linii, nad jaką pracowali wspólnie z Andersonem weszły między innymi apaszki, jedwabne koszule, kuloty, bluzy i torby. Tę zdobi reprodukcja dzieła duetu z 1988 roku, zatytułowana „Heavy”.
Kształt obły
Cult Gaia to marka znana głównie w wykonanych z wikliny i bambusa koszyków, ale nie oznacza to, że jej oferta ogranicza się tylko do takich modeli. Sezon wiosna-lato 2019 to znacznie większa różnorodność użytych w akcesoriach materiałów, technik wykonania, bogatsza paleta kolorystyczna i rozmiary. Uwagę fanek mody z pewnością zwróci uwagę przypominająca retro pojemnik na biżuterię i wykonana z akrylu torebka. Obły kształt nawiązuje do fascynacji założycielki marki kobiecą sylwetką.
Sztuka dekonstrukcji
- Chodziła mi po głowie idea ludzi przemierzających przestrzenie galerii sztuki; ludzi, którzy są niezależnymi jednostkami, ale łączy ich wspólny mianownik – tak o wiosenno-letniej kolekcji zaprojektowanej dla domu mody Loewe mówił Jonathan Anderson. Brytyjczyk w hiszpańskiej i liczącej ponad 170 lat marce czuje się świetnie i skutecznie realizuje w niej wszystkie swoje artystyczne fascynacje. Każde ubranie czy dodatek stworzony przez Andersona nie tylko mniej lub bardziej nawiązuje do określonego nurtu w sztuce, ale sam staje dziełem. Tak jest z pokrytymi abstrakcyjnymi wzorami i wykończonymi frędzlami koszulkami, niskimi czółenkami wykonanymi starożytną techniką makramy i białą bawełnianą sukienką z kolekcji Resort 2019. Asymetryczne wykończenie i rękawy oraz misterne drapowania na talii i ramionach czynią z niej projekt absolutnie niepowtarzalny i mimo wszystko bardzo łatwy do wystylizowania. Spróbujcie pobawić się kontrastem i założyć do niej ciężkie martensy.
Zaćmienie (pół)księżyca
Urodzona na francuskiej wsi Serre edukację i doświadczenie zdobywała w Belgii, a niezwykle oryginalne i trafione połączenie codziennego ready-to-wear, futuryzmu i reakcji na ważne społecznie wydarzenia przyniosło jej w 2017 roku główną nagrodę konkursu LVMH. Wyjątkową szansę Marine zdaje się wykorzystywać najlepiej jak może – bawi się pojęciem mody sportowej i tej z nurtu athleisure, przekracza granice tradycyjnie pojętego „dobrego smaku”, eksperymentuje z kolorem i zaskakuje wykorzystanymi detalami. Motyw półksiężyca, tak charakterystyczny już dla jej projektów, w tym sezonie umieściła między innymi na rozciągliwych, obcisłych topach i legginsach. Te ostatnie zrobiły furorę na tygodniu mody w Paryżu.
W rytmie fado
Kolekcja Resort 2019 to dla duetu Marques Almeida powrót do portugalskich korzeni i, na pewien sposób, autorska interpretacja Brexitu. Projektanci, który w ramach unijnych porozumień swobodnie mogli zamienić lizbońską szkołę mody na Central Saint Martins w Londynie, po raz pierwszy pokazali swoją kolekcję poza Wielką Brytanią, a konkretnie w Paryżu. Było to możliwe dzięki finansowemu wsparciu portugalskiej rady mody. Na wybiegu w Palais de Tokyo widzowie zobaczyli więc szereg nawiązujących do portugalskiej kultury i folkloru motywów, począwszy od kraciastej bawełny inspirowanej garderobą portugalskich rybaków, aż bo czarne długie spódnice, które założone pod obszernymi bluzami miały przypominać o kulturze muzyki fado. Kolorowe czółenka są jednym z najbardziej wyrazistych i nietuzinkowych elementów tej kolekcji.
La dolce vita
Consuelo i Gianni Castiglioni założyli Marni z myślą o kobietach „które myślą”. Od początku tworzyli więc modę nieoczywistą, nietuzinkową, pełną rozwiązań zaczerpniętych z architektury i tradycyjnego rzemiosła oraz, oczywiście, nawiązującą do wszelkich możliwych nurtów w sztuce, począwszy od renesansu, a na ekspresyjnym abstrakcjonizmie kończąc. Obecny dyrektor kreatywny marki, Francesco Risso kontynuuje tę wizję. Uszyta ze sztywnej popeliny sukienka z kolekcji na wiosnę-lato 2019 zaspokoi apetyty wszystkich miłośniczek kolorowych, kwiecistych wzorów, które na tkaninie połączono w różnych konfiguracjach. Najlepiej sprawdzi się w połączeniu z białymi akcesoriami.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.