Szkolenia Mercedes-Benz z elektromobilności: Warto wiedzieć więcej
W 2035 roku w Unii Europejskiej przestaną być produkowane samochody z silnikami spalinowymi. I choć elektromobilność fascynuje, to także budzi obawy. Mercedes-Benz wraz z polskimi dealerami marki organizują więc specjalne szkolenia EQ Tour, podczas których w kameralnych warunkach można poznać realia użytkowania samochodu z napędem elektrycznym. W tym sezonie wzięło w nich udział około 700 kierowców, którzy zelektryfikowanymi modelami Mercedes-EQ pokonali łącznie niemal 50 tys. km.
Choć w Unii Europejskiej samochody spalinowe przestaną być produkowane do 2035 roku, Mercedes-Benz ogłosił, że będzie funkcjonować jako marka samochodów wyłącznie elektrycznych wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe, już do 2030 roku. Elektromobilna transformacja niemieckiego producenta już trwa: stale poszerza ofertę samochodów w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in, a zainteresowanie nimi ciągle rośnie. W pierwszej połowie 2022 roku sprzedaż modeli bateryjnych wzrosła ponad dwukrotnie, do 45 tys. sztuk. W Europie niemal co trzeci nowy Mercedes dostarczony w tym okresie to hybryda plug-in lub wariant w pełni elektryczny. Niedawno rozpoczęła się sprzedaż biznesowej limuzyny EQE i przyjmowanie zamówień na pierwszego luksusowego SUV-a na prąd, model EQS SUV.
– Rynek elektromobilności rozwija się coraz szybciej. Już teraz na polskich drogach można spotkać niemal 53 tys. osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). – Przez pierwsze siedem miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu z 2021 r. A to dopiero początek. Przewidujemy, że w ciągu trzech kolejnych lat powiększy się ponad 14-krotnie, do 290 tys. Udział pojazdów zeroemisyjnych w sprzedaży wszystkich nowych aut osobowych może przekroczyć 10 proc. już w 2024 r. – przewiduje.
Szkolenia Mercedes-Benz EQ Tour: ABC elektromobilności
Jak przy każdej nowości, klienci są zaciekawieni, ale mają również swoje obawy. Właśnie dlatego Mercedes-Benz wraz z polskimi dealerami od kilku lat organizuje szkolenia EQ Tour, by podnieść świadomość kierowców na temat użytkowania aut elektrycznych oraz przybliżyć im zelektryfikowaną gamę pojazdów Mercedes-Benz.
Co czeka uczestników szkoleń? Zarówno teoria, jak i praktyka. Kierowcy mają okazję zapoznać się z usługami oferowanymi przez Mercedes-Benz, które ułatwiają użytkowanie aut bateryjnych, a także odbyć trening praktyczny w samochodzie. Jazdy testowe odbywają się kilkoma modelami, oczywiście ze wsparciem instruktorów. Klienci poznają ułatwienia w zakresie ładowania indywidualnego i zbiorowego oraz kompleksowość ekosystemu zaproponowanego przez Mercedes-Benz.
– Edukacja to podstawa popularyzacji elektromobilności. Branża rozwija się dynamicznie, informacje na temat zasięgów czy czasów ładowania aut sprzed dwóch czy trzech lat są już nieaktualne. Naszym zadaniem jest obalanie mitów i stereotypów poprzez praktykę – wystarczy wsiąść do samochodu elektrycznego. Podczas EQ Tour uczestnicy mieli okazję pojeździć różnymi EV, dostali merytoryczne szkolenie, co na pewno zmienia ich podejście do elektrycznej motoryzacji. Z naszych badań wynika, że 97 proc. posiadaczy EV w Polsce nie zamierza wracać do motoryzacji spalinowej – podkreśla Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.
Samochód elektryczny: Mity kontra rzeczywistość
Najpopularniejsze mity dotyczące samochodów elektrycznych? Bywa, że kierowcy obawiają się, że auta zeroemisyjne nadają się tylko na krótkie trasy, są małe, więc odpowiednie jedynie dla singli, a bateria ładuje się długo.
Obecnie zasięgi nowoczesnych baterii samochodów Mercedes-Benz wynoszą jednak od 200 do 400 km i zależą od modelu auta, jego załadunku, temperatury zewnętrznej. Technologie, w jakie wyposażone są samochody, pozwalają tak zaplanować dłuższą trasę, żeby w odpowiednim momencie znaleźć możliwość doładowania baterii. Być może infrastruktura ładowania nie jest w Polsce jeszcze tak rozwinięta jak na zachodzie Europy, ale na początku roku zarejestrowano 3900 miejsc szybkiego ładowania elektrycznych aut i ta liczba rośnie z każdym dniem. Poza tym w dłuższej trasie nie zawsze trzeba ładować baterię do pełna, np. w podróży z Warszawy do Gdańska czy Wrocławia, aby dojechać do celu, wystarczy ok. 20–25 minut ładowania, a to standardowy czas postoju dla rodziny z dziećmi.
Ponadto samochody elektryczne wyposażone są w kilkustopniowy system ostrzegania przed niskim poziomem baterii i poza wysyłaniem komunikatów potrafią automatycznie zredukować moc silnika, co pozwoli na dojechanie do punktu ładowania. Auto elektryczne na bieżąco przelicza pozostały zasięg, uwzględniając styl jazdy czy stopień wykorzystania klimatyzacji lub ogrzewania. Trudno o możliwość, by samochód zaskoczył kierowcę i zatrzymał się nieoczekiwanie z rozładowaną baterią.
Mercedes EQV, czyli elektryczny van zaprojektowany dla rodzin, jest najlepszym dowodem na to, że elektryczny nie znaczy dzisiaj „mały”. Ten model, w zależności od konfiguracji, może pomieścić sześć, siedem lub nawet osiem osób z bagażem. To pojazd idealny dla rodzin.
Dla kogo organizowane są szkolenia EQ Tour? Zarówno dla tych, którzy rozważają zakup zelektryfikowanego Mercedesa, jak i dla tych, którzy już taki model mają. W tym sezonie w szkoleniach EQ Tour wzięło udział około 700 osób w 22 salonach. Dzięki doświadczeniu instruktorów można nauczyć się efektywniej wykorzystywać napęd elektryczny, poznać ofertę sprzętu Mercedes-Benz do ładowania i dowiedzieć się więcej na temat infrastruktury.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.