Całe lato w szortach
T-shirt z nadrukiem, pastelowy kardigan, trampki. A do tego dżinsowe szorty Levi’s 501 – look jak z lat 90. sprawdzi się latem 2022 roku. Luźniejszy krój, średni stan i niewykończony dół to idealny fason na wakacje.
Zdarza nam się zakochać na zabój w trendzie. W poprzednim sezonie nosiło się kolarki, teraz bokserki. Ale są też takie elementy garderoby, które zostają na zawsze. Szorty Levi’s 501 towarzyszą nam pod sceną festiwali muzycznych, na dzikiej plaży i w podróży za jeden uśmiech. Każda spędzona w nich chwila zapisuje się w pamięci. Tak tworzy się najlepsze wspomnienia. Trudno się z nimi rozstać, więc noszą ślady wieloletniego użytkowania – patchworkowe łaty, przetarcia, przeszycia. Warto opowiedzieć historię każdej pary. Fascynująca jest także opowieść o tym, jak powstały.
Dżinsy obcinano, by stworzyć szorty, już pod koniec XIX wieku. Budowlańcy, farmerzy, czy robotnicy denimowe spodnie nosili tak długo, aż się nie zniszczyły. Nieodwracalnie przedartym, obcinali nogawki, by ubranie zyskało drugie życie. Zdjęcia z archiwów Levi Strauss & Co. pokazują różne przykłady dżinsów DIY, np. asymetrycznych, z jedną dłuższą, a drugą krótszą nogawką. Choć domorosłymi krawcami kierowały względy praktyczne, dziś ich działania uznalibyśmy za przejaw zrównoważonej mody. W zgodzie z zasadami ekologii, dziś znów mamy do ubrań szacunek. Przerabiając je, wymieniając się nimi, czy kupując w second handach, przedłużamy ich trwanie.
Utylitarna praktyka z czasem przerodziła się w trend. W lato miłości, na Woodstocku, w czasach dzieci kwiatów dżinsowe szorty – niedbale obcięte, zdobione napisami i rysunkami, znoszone – stały się symbolem wolności. Levi’s po raz kolejny wpisał się w zeitgeist. W latach 70. marka wypuściła plakaty z używanymi, ale wciąż modnymi szortami. Podpis: „Recycle.”, wskazujący nie tylko dosłownie na recykling, ale także ponowne użycie, długi cykl życia ulubionego elementu garderoby. Przez dekady szorty miewały kolorowe kieszenie, sportowe paski, większe i mniejsze rozmiary.
Wolność, młodość, seksapil. Tego ostatniego też denimowym szortom odmówić nie można. W historii popkultury zapisały się ultrakrótkie spodenki Catherine Bach z serialu „Diukowie Hazzardu” z lat 80. o kuzynach z Hazzard, którzy uwielbiali szybkie samochody. O szortach zaczęto wtedy mówić „Daisy Dukes” od imienia i nazwiska bohaterki. W filmie z 2005 r. Daisy zagrała Jessica Simpson, która do szortów nosiła bluzki na ramiączkach spaghetti, crop topy czy kamizelki na gołe ciało. Nie tylko dla kowbojek!
Miejsce dla szortów znalazło się także na scenie – Bob Weir z zespołu Grateful Dead zapoczątkował ten trend w latach 70., w latach 90. podczas „Girlie Show Tour” Madonna do ultrakrótkich lewisów nosiła biały podkoszulek, kabaretki i glany. W sportowej odsłonie spodenki zaprezentowała Beyoncé na Coachelli w 2018 r. W zestawieniu z bluzą wyglądały jak niezbędny element garderoby dziewczyny z sąsiedztwa. W tamtej dekadzie z lewisami pracował także Jean Paul Gaultier w limitowanej kolekcji z 2010 r., nadając im charakterystyczny dla siebie marynarski sznyt.
Ale opowieści o spersonalizowanych lewisach mogą opowiedzieć nie tylko gwiazdy. Marka zaprasza wszystkich do podzielenia się wspomnieniami ukochanych modeli. Wystarczy zgłosić się do archiwum Levis’a w San Francisco.
Wakacji 2022 roku też nie wyobrażamy sobie bez lewisów. Wspomnienia będą z nami tworzyć szorty 501® nawiązujące do lat 90., dekady muzyki, nonszalancji i spontanu.
Fason jest dokładnie taki, jak trzeba, by czuć się świetnie. Talia została subtelnie podkreślona, wysoki stan modeluje sylwetkę, prosta nogawka pasuje każdemu. Dzięki sznytowi vintage szorty natychmiast staną się ponadczasowe, wpisując się w indywidualny styl zarówno zwolenników normcore’u, jak i retro, athleisure i elegancji, boho i grunge’u.
Clue tego modelu to surowe wykończenie dołu, które wygląda dokładnie tak, jak obcięte nożyczkami w domu. Najmodniejsze szorty lata 2022 r. są dostępne w trzech kolorach – Light Indigo Destructed, czyli spranym błękicie, Black Worn In, czyli złamanej czerni, oraz Orange Garment Dye w odcieniu aperol spritza.
W kampanii reklamowej odświeżony model noszą it-girls pokolenia TikToka: Barbie Ferreira, Peggy Gou i Hailey Bieber. Barbie – gwiazda serialu „Euforia” – wspiera ciałopozytywność, południowokoreańska DJ-ka Peggy lansuje młode talenty, a Hailey – modelka, żona Justina Biebera i bizneswoman – tworząc markę Rhode, pomaga kobietom poczuć się piękniejszymi.
W przyszłym roku marka Levi’s® obchodzi 150. rocznicę powstania ikonicznych dżinsów. Choć 501 stały się legendą, zmieniają się odrobinę w każdej kolekcji, by lepiej spełnić wymogi obowiązujących trendów. Rozporek na guziki, prosta nogawka, czerwona wszywka to baza modelu. Modyfikacje obejmują kolory, przetarcia, wzory. Choć dżins jest dla wszystkich, każdemu podoba się trochę coś innego. Na tym właśnie polega w modzie indywidualizm. A przesłanie wolności to klucz do zrozumienia fenomenu Levis’a.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.