Czerwiec to Miesiąc Dumy (Pride Month), obchodzony w rocznicę zamieszek Stonewall, które uznaje się za moment narodzin ruchu na rzecz walki o prawa społeczności LGBTQ+. Z roku na rok coraz więcej marek przygotowuje na tę okazję tęczowe kolekcje i kampanie dedykowane osobom nieheteronormatywnym.
W tym roku mija 50 lat od zamieszek Stonewall, podczas których nowojorska społeczność gejów, lesbijek i drag queens wyszła na ulice, protestując przeciwko wykluczeniu i przemocy. Wydarzenie to stało się symbolem walki o prawa społeczności LGBTQ+. Aby uczcić ten historyczny moment, na całym świecie organizowane są Parady Równości, które z jednej strony służą otwartej celebracji queerowych tożsamości. A z drugiej – są okazją do wspomnienia wszystkich, których praca i poświęcenie pozwoliły tęczowej społeczności wkroczyć w przestrzeń publiczną, by domagać się swojego miejsca w społeczeństwie.
Osoby nieheteronormatywne to również konsumenci, a patrząc na liczby (wedle ostatnich szacunków tylko w Polsce mieszka około dwóch milionów osób LGBTQ+), nie jest to grupa, którą można ignorować. Z tego powodu marki coraz częściej kierują swój przekaz do queerowych społeczności. W niektórych przypadkach prowadzi to do zjawiska pinkwashingu (analogicznie do greenwashingu), czyli powierzchownego wykorzystywania queerowych motywów do kreowania własnego wizerunku i zarabiania na społeczności LGBTQ+, bez realnego dla niej wsparcia.
Istnieje jednak szereg marek, które wykorzystują swoje platformy i zasoby do włączania w swoje kampanie osób wykluczonych, normalizacji ich tożsamości oraz bezpośredniego wsparcia organizacji zaangażowanych w walkę o prawa gejów i lesbijek. Oto kilka firm, które aktywnie wspierają queerowe społeczności:
Levi’s
Amerykańska marka od 30 lat otwarcie wyraża poparcie dla osób nieheteronormatywnych, a na dodatek realizuje postulaty tolerancji i równości bez względu na orientację i płeć wśród swoich pracowników. Każdego roku Levi’s przygotowuje kolekcję Pride, z której dochód przekazany jest na rzecz organizacji wspierających walkę o równe prawa dla społeczności LGBTQ+. W tym roku marka nawiązała również współpracę z Wolontariatem Równości, odpowiedzialnym za organizację warszawskiej Parady Równości.
H&M
Odzieżowy koncern zaprezentował swoją tęczową kolekcję pod hasłem „Stay True, Stay You”. W kampanii wystąpiła Laverne Cox, transseksualna aktorka znana z netfliksowej produkcji „Orange Is the New Black”. H&M przygotował, m.in. koszulki w tęczowe printy, wielobarwne szorty i body z tym samym motywem. Część dochodu ze sprzedaży zostanie przekazana na rzecz projektu Organizacji Narodów Zjednoczonych „Free & Equal”, walczącego z homofobią, bifobią, transfobią i dyskryminacją.
Sprite
Już 8 czerwca w sklepach pojawi się limitowana, tęczowa linia puszek Sprite. Jest to kolejna odsłona kampanii „I love you hater”. Należący do Coca-Coli brand, pod hasłem „Niech gadają. Żyj rześko”, zachęca odbiorców do afirmacji swojej tożsamości i bycia sobą. Tęczowe puszki pojawią się premierowo na warszawskiej Paradzie Równości, a następnie na innych queerowych marszach w całej Polsce. Dodatkowo we współpracy z Grupą Stonewall Sprite przygotowuje specjalny, wakacyjny projekt edukacyjny.
Ikea
Szwedzki gigant przygotował tęczową edycję swojej kultowej Ikea bag w ramach współpracy z Human Rights Campaign Foundation. Sto procent dochodu ze sprzedaży toreb zostanie przekazane na rzecz programów edukacyjnych wspierających queerową młodzież. Ikea zapowiedziała również, że przez cały miesiąc przed amerykańskimi sklepami koncernu będzie wywieszana tęczowa flaga.
Ben & Jerry’s
Amerykański producent lodów jest kolejną marką, która od lat opowiada się za równością, bez względu na płeć i orientację seksualną. W ubiegłym roku, w ramach tygodnia równości Ben & Jerry’s przy pomocy instalacji ze światła i wody odtworzył spaloną w 2013 roku tęczę z placu Zbawiciela. W tym roku przy Alejach Jerozolimskich pojawił się baner, opowiadający się za równością małżeńską, stworzony przez markę we współpracy z organizacją Miłość Nie Wyklucza. Amerykański brand pojawi się również na warszawskiej Paradzie Równości.
Michael Kors
Amerykański projektant również dołączył do grona marek celebrujących społeczność LGBTQ+. W kolekcji #MKGO Rainbow znalazły się tęczowe koszulki, bluzy i sukienki, a wśród akcesoriów również zegarki, plecaki i biżuteria. W kampanii wystąpiła modelka Bella Hadid. Pełen dochód ze sprzedaży #MKGO Rainbow trafi do organizacji God’s Love We Deliver, która od lat wspiera osoby wykluczone, w tym społeczność LGBTQ+, a w szczególności osoby zakażone wirusem HIV.
MAC Cosmetics
Kanadyjska marka kosmetyków od ponad 20 lat współpracuje z organizacją Viva Glam Fund, która wspiera osoby zmagające się z wirusem HIV i AIDS, w tym również gejów, lesbijki i transseksualistów. Co roku MAC Cosmetics prezentuje nową odsłonę swojej kultowej, czerwonej pomadki w ramach kampanii Viva Glam. Twarzą akcji były takie gwiazdy jak RuPaul, Lady Gaga, Elton John i Miley Cyrus. W tym roku marka zaprosiła do współpracy Agnieszkę Stopyrę, polską ilustratorkę i graficzkę. W ciągu 25 lat MAC zebrał na ten cel prawie 500 milionów dolarów.
Netflix
W zeszłym roku Netflix po raz pierwszy pojawił się na warszawskiej Paradzie Równości. Platforma streamingowa stworzyła również specjalną strefę w Miasteczku Równości. W tym roku na stołecznych ulicach pojawiła się kampania, promująca tęczowe produkcje firmy pod hasłem „Bądź, kimkolwiek chcesz”. Seriale takie jak „Orange Is the New Black”, „Umbrella Academy” czy „Porady różowej brygady” pozwalają polskiej publiczności oswoić się z tematyką LGBTQ+, a także stwarzają przestrzeń reprezentacji dla osób nieheteronormatywnych.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.